Har du ikke peiling, er det lett å ta for gitt at de skandinaviske tungbilmarkedene er ganske like. Spesielt hvis du sitter i Tyskland, Frankrike eller Italia med verdensherredømme i blikket og globusen foran deg. Mer feil er det vanskelig å ta:
Annonse
Danskene er like kontinentale som tyskerne
Svenskene har sine egne lastebiler og lås på lommeboken
Norskene kjøper helst svensk, men fra øverste hylle
Kladdeføre i Danmark
For tre år siden ble det solgt 7500 biler over 6 tonn. I 2010 ble det en tredjedel. Også fra 2009 til 2010 gikk salget ned, nå med 16 prosent, altså betydelig mer enn i Norge
- De små transportørene finnes nesten ikke lenger i Danmark. Det er de store aktørene som dominerer i dag, forteller skandinavisk MAN-sjef Bård Stenberg.
Han kan imidlertid glede seg over at MAN tok en fin sluttspurt i 2010 – og endte som markedsleder foran Volvo, med en margin på 8 biler!
Annonse
- Og jeg tror det er første gang i nyere tid at en ikke-skandinavisk produsent har tatt markedsledelsen i et av de skandinaviske landene.
MAN hadde minst nedgang av de store merkene. Også DAF fremhever seg med hele 32 prosent framgang i et marked som synker.
Og svenskene da?
Som er selvforsynte med gode lastebiler? I 2009 var det litt av en fight – der Scania vant over Volvo med en skarve bil, 2075 Scaniaer mot 2074 Volvoer over 16 tonn.
Men i 2010 er Volvo tilbake til en komfortabel topplassering – med 1827 biler foran Scanias 1701 biler. Sammen har de to svenskene 85 prosent av hjemmemarkedet.
Det betyr samtidig at også svenskene har kjent nedgangen – og kraftigere enn i Norge. For biler over 16 tonn, er nedgangen 13 prosent. Og det samlede markedet over 3,5 tonn er 4876 biler i 2010, mot Norges tilsvarende 4078.