-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
NRK kutter i viktig trafikkinformasjon
NRK må spare penger og dette får konsekvenser for trafikkinformasjonen til både yrkessjåfører og private.
NRK Trafikk, som har vært ansvarlige for trafikkmeldingene som har brutt inn i sanntid på alle NRKs kanaler når noe dramatisk skjedde i trafikken, blir nedlagt etter påske.
Dette vil bety en redusert informasjonsservice overfor både yrkessjåfører og private, selv om viktige trafikkmeldinger fortsatt kan bryte inn i løpende programmer – for dem som lytter til P1.
Dette får Yrkesbil bekreftet fra regionredaktør Nareas Sae-Khow i NRK region midt, som er ansvarlig for beslutningen om at NRK Trafikk skal legges ned etter påske.
– Hva er bakgrunnen for denne beslutningen?
– NRK innførte like før jul et spareprogram for å redusere kostnadene med 200 millioner kroner i 2025. For å komme i mål med innsparingene, ble det bestemt at NRK skal redusere antall ansatte tilsvarende 70-90 årsverk i løpet av 2025, sier Nareas Sae-Khow.
Fire årsverk
– NRK Region midt har i denne prosessen innvilget totalt 10 sluttpakker. Dette betyr at vi blir færre ansatte fremover, noe som igjen går ut over vår evne til å levere innhold, programmer og produksjoner. Da må vi prioritere annerledes for å kunne gi publikum det beste og viktigste innholdet fra vår region, legger han til.
Det er mot dette økonomiske bakteppet NRK har besluttet å legge ned NRK Trafikk som eget nyhetstilbud på radio. Tipstelefonen 800 99999 vurderes også å bli lagt ned. Redaksjonen i NRK Trafikk har i dag NRK Tyholt som arbeidssted, og utgjør fire årsverk.
– De ansatte som i dag arbeider der, blir overført til andre redaksjoner og oppgaver i NRK Trøndelag i Region midt, sier regionredaktøren videre.
Morgen og ettermiddag på P1
– Hva vil dette bety for publikum?
– Trafikktjenesten NRK Trafikk på DAB forsvinner. Det vil ikke lenger være en egen dedikert redaksjon som arbeider med å overvåke og melde trafikknyheter på radio.
– NRK er en allmennkringkaster finansiert over skatteseddelen. Hvordan stemmer det med at et så viktig informasjonstilbud blir borte?
– Trafikktjenesten er jo ikke en del av NRK-plakaten, men nyhetsovervåking av trafikk og kritisk infrastruktur er noe som allerede faller inn under NRKs nyhetsoppdrag. Dette håndteres i dag av alle NRKs distriktskontorer i hele landet – samt NRKs andre nyhetsredaksjoner.
Trafikkflyt og trafikknyheter er en spesielt viktig del av servicetilbudet og innholdet i morgen- og ettermiddagssendingene på NRK P1, som sendes fra NRKs distriktskontorer. Slik vil det også være fremover.
Mer digitale tjenester
– Alle NRKs nyhetsmiljøer har ansvar for å overvåke og rapportere viktige trafikknyheter på radio, nett og TV fremover – både lokalt, regionalt og nasjonalt, sier Nareas Sae-Khow.
– Opp gjennom årene har NRK Trafikk vært et godt tilbud for radiolytterne i Norge. Nå er vi inne i en tid med rivende teknologisk utvikling, blant annet innenfor kunstig intelligens. Allerede nå bruker publikum i alt større grad tjenester som for eksempel Google Maps for å følge med på trafikkflyt og -hendelser i realtid.
Det utvikles stadig flere automatiserte digitale tjenester som følger trafikkbildet i sanntid, og som trafikanter kan få direkte tilgang til gjennom apper og innebygde skjermer i de fleste nye bilene som kommer på det norske markedet, sier han videre.
P1 som gjelder
– Nå finnes det fortsatt mange mennesker her i landet som er lite digitale, og som neppe er veldig fortrolige med Google Maps, som du nevner. Hva med dem?
– Jeg har stor forståelse for at noen kan oppleve dette som at en nyttig tjeneste blir borte, men fullt så galt er det faktisk ikke. Fortsatt vil P1 være den store og brede kanalen, der det fortsatt vil bli brutt inn i programmer ved viktige trafikkmeldinger eller andre viktige meldinger - for eksempel om omkjøringer etter ras og lignende. Det samme gjelder lokalsendinger på P1 morgen og ettermiddag, understreker han.
– Man man må altså lytte på P1 for dette - i praksis vil man ikke lenger oppleve brudd med trafikkmeldinger i løpende programmer på andre av NRKs kanaler?
– Nei, der vil det begrenses til trafikkmeldinger som inngår i faste nyhetssendinger, sier Nareas Sae-Khow til slutt.