-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Norske regler satte kjepper i hjulene for Volvos nye førerhus - nå kan det bli endring
Statens Vegvesen foreslår å tillate aerodynamiske førerhus også for lengre vogntog.
Bruk av aerodynamiske førerhus har vært tillatt for vogntog med lengde inntil 19,50 meter siden 2020.
Nå sender Statens Vegvesen ut en forskriftsendring som åpner for at også modulvogntog, og andre lange vogntog som tømmertransport, kan dra nytte av den nye utformingen av førerhuset.
- Aerodynamiske førerhus gjør vogntoget mer energieffektive og reduserer drivstofforbruket. Dette er positivt både økonomisk og miljømessig, sier saksbehandler Elin Norby.
Bransjen, med Volvo Trucks Norge i spissen, har lenge etterspurt en slik utvidelse - noe YrkesBil også har omtalt i flere omganger. Senest i desember 2024.
BAKGRUNN:
Produktsjef Lasse Børge Sætre i Volvo Norge har blant annet påpekt at de norske reglene hindrer betydelige kutt i CO2-utslipp.
– Med en forbruks- og CO2-reduksjon på opp til 5 prosent, som er oppgitt for nye FH Aero, så er det her mulig å redusere CO2 utslippene med et sekssifret antall tonn. Men dette blokkerer altså bruksforskriften for, har Sætre uttalt til YrkesBil.
Elin Nordby understreker at direktoratet ønsker å legge til rette for teknologiske forbedringer.
- I tillegg til lavere drivstofforbruk kan aerodynamiske førerhus også bedre trafikksikkerheten ved å redusere blindsoner, legger hun til.
Forslaget er ute på høring fra 6. mai 2025, med frist for innspill innen 8 uker.