-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Norske regler satte kjepper i hjulene for Volvos nye førerhus - nå kan det bli endring
Statens Vegvesen foreslår å tillate aerodynamiske førerhus også for lengre vogntog.
Bruk av aerodynamiske førerhus har vært tillatt for vogntog med lengde inntil 19,50 meter siden 2020.
Nå sender Statens Vegvesen ut en forskriftsendring som åpner for at også modulvogntog, og andre lange vogntog som tømmertransport, kan dra nytte av den nye utformingen av førerhuset.
- Aerodynamiske førerhus gjør vogntoget mer energieffektive og reduserer drivstofforbruket. Dette er positivt både økonomisk og miljømessig, sier saksbehandler Elin Norby.
Bransjen, med Volvo Trucks Norge i spissen, har lenge etterspurt en slik utvidelse - noe YrkesBil også har omtalt i flere omganger. Senest i desember 2024.
BAKGRUNN:
Produktsjef Lasse Børge Sætre i Volvo Norge har blant annet påpekt at de norske reglene hindrer betydelige kutt i CO2-utslipp.
– Med en forbruks- og CO2-reduksjon på opp til 5 prosent, som er oppgitt for nye FH Aero, så er det her mulig å redusere CO2 utslippene med et sekssifret antall tonn. Men dette blokkerer altså bruksforskriften for, har Sætre uttalt til YrkesBil.
Elin Nordby understreker at direktoratet ønsker å legge til rette for teknologiske forbedringer.
- I tillegg til lavere drivstofforbruk kan aerodynamiske førerhus også bedre trafikksikkerheten ved å redusere blindsoner, legger hun til.
Forslaget er ute på høring fra 6. mai 2025, med frist for innspill innen 8 uker.