-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Møller Bil Skadesenter Langhus:
Produktiv lakkleder/lakkerer
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Motor Forum Oslo AS:
Operativ Salgsleder Nybil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Nardo Bil Ålesund AS:
Servicemarkedsleder
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil

Førerløs lastebil krysset grensen til Norge
– Dette handler ikke bare om å krysse en grense – det handler om å gå inn i en ny æra for logistikkindustrien, sier May-Kristin S. Willoch, miljøsjef i PostNord Norge, som var oppdragsgiver for den grensesprengende testturen.
Det svenske transport-tech-selskapet Einride, som står bak det autonome kjøretøyet, hevder dette er første gang i verden at en førerløs, elektrisk lastebil har krysset en landegrense.

Grensekryssinger med autonome kjøretøy er spesielt utfordrende på grunn av ulike nasjonale regelverk, tekniske hindringer som varierende veiskilting, og ikke minst tollprosedyrer.
Digital tollbehandling var nøkkelen
For å løse utfordringene med tollklarering, som normalt håndteres av en sjåfør, har Tolletaten vært en viktig støttespiller.
Einride integrerte sine systemer med Norges nye digitale tolløsning, Digitoll, via sin partner Q-Free.
Dette gjorde det mulig å forhåndsdeklarere varene digitalt og skape en sømløs prosess ved grensepasseringen.

Dette omfatter selskapets egenutviklede system for autonom kjøring (Einride Driver), det spesialbygde førerløse kjøretøyet, tidligere omtalt som T-Pod, og et «Control Tower» – en intelligent plattform for flåtestyring og overvåking.

Europeisk samarbeidsprosjekt
Den angivelig vellykkede grensekryssingen er en del av det EU-støttede prosjektet MODI.
Prosjektet koordineres av ITS Norway med Ragnhild Wahl i spissen. Hun er til daglig direktør for forskning og innovasjon.
Målet med MODI-prosjektet er å legge til rette for en sikker utrulling av tung, autonom transport for en rekke markedsapplikasjoner, og fremskynde introduksjonen av sammenkoblede og automatiserte mobilitetsløsninger (CCAM).
– Vi er utrolig stolte over å ha gjennomført verdens første førerløse, elektriske og fullt autonome grensekryssing, sier Henrik Green, teknologidirektør i Einride Autonomous Technologies.
– Vi er dedikert til å kontinuerlig utvide våre kapabiliteter til nye bruksområder, og vise hvordan autonom teknologi kan forbedre transportsikkerhet, effektivitet og bærekraft.
PostNord som oppdragsgiver
Grensepasseringen ble utført på vegne av PostNord, som årlig sender nesten 200 millioner pakker i Norden.
Prosjektet er et samarbeid mellom flere svenske og norske partnere, inkludert Statens Vegvesen, Sintef, Q-Free, svenske Trafikverket og Østfold fylkeskommune.

– Å delta i denne historiske milepælen med Einride viser hvordan autonome og digitale teknologier kan forme fremtidens transport, redusere utslipp og forbedre sikkerheten. Dette handler ikke bare om å krysse en grense – det handler om å gå inn i en ny æra for logistikkindustrien, sier Willoch.
PostNord har allerede et etablert samarbeid med Einride i Norge, som kjøres med elektriske Mercedes-Benz eActros - riktig nok med menneske bak rattet.
Her er det først og fremst den egenutviklede Saga-plattformen Einride leverer. Plattformen planlegger, optimaliserer og overvåker transporten.
Ubesvarte spørsmål
– Grensepassering, inkludert tollbehandling, med lastebil uten menneskelig fører ombord kan virke som en liten ting, men det er virkelig transformerende, skriver Peter Gyde, sjef for kommersielle kontrakter i Einride på sin LinkedIn-profil.
– Myndigheter i Europa støtter og oppmuntrer til innovasjon med autonome kjøretøy, og disse demonstrasjonene hjelper oss med å bygge løsninger som ikke bare beviser teknologi, men viktigst av alt, beviser daglig operativ anvendelse i den virkelige verden, fortsetter han.
Og så er det selvsagt mange ubesvarte spørsmål før slike førerløse lastebiler settes ut i normal drift på norske veier. De vanligste som dukker opp i kommentarfeltene er:
Hva med vinterføre? Hvem skal legge på kjetting? Kolonnekjøring over Saltfjellet?
Dette regner vi med å få høre mer om i tiden fremover, og i mellomtiden kan det være verdt å se nærmere på de ulike nivåene av selvkjøring:
Ikke øverste selvkjøringsnivå
Organisasjonen «Society of Automotive Engineers» (SAE) har nemlig utarbeidet en femtrinns inndeling for grader av autonomi i kjøretøy, som de aller fleste aktører i bilbransjen forholder seg til.

Høyeste nivå er 5, som altså innebærer at kjøretøyene kan kjøre førerløst over alt under alle slags føreforhold.
Kjøretøyene Einride benytter i MODI-prosjektet er på nivå 4.
Nivå 4 er i prinsippet også full-autonom, eller full-robotisert eller helautomatisk, men likevel med visse begrensninger (ref. tabellen over her).

YrkesBil omtalte Einride første gang i 2017, og har omtalt selskapet en rekke ganger i årene etterpå (tast inn Einride i søkefeltet oppe til høyre).
På nettsiden til Einride finnes det av en eller annen grunn ingen «teknisk datablad» å spore for selskapets autonome lastebiler, men de har tidligere gitt ut noe (om enn sparsommelig) nøkkelinformasjon som vi har omtalt tidligere:
Kjøretøyet måler cirka syv meter i lengden, og har en lastekapasitet på 15 paller (totalvekt rundt 20 tonn) og en elektrisk rekkevidde på cirka 200 kilometer. Med forbehold om at disse dataene kan være endret.
Kjøretøyene bruker kunstig intelligens (AI) og sensorer for å analysere data og navigere, og behandler angivelig over 5 millioner datapunkter i sekundet for autonom kjøring.
Mulig børsnotering
Einride har de seneste årene hatt betydelige økonomiske utfordringer.
Avisen Dagens Industri skrev nylig at selskapet reduserte driftsunderskuddet med 35 prosent i fjor – men tapet endte likevel på 877 millioner svenske kroner.
Nå kan en større nyemisjon og en børsnotering i USA være på trappene innen et år, skriver avisen.
Tidligere i år ble det kjent at selskapets grunnlegger Robert Falck gikk av som administrerende direktør, og overlot jobben til Roozbeh Charli. Falck innehar nå rollen som styreleder.
Mer om førerløs transport:
-
Russisk selvkjøring med kinesisk bil
-
Karsan opp til 2. klasse
-
Statens vegvesen skal få autonome lastebiler til å «snakke» sammen
-
Førerløse lastebiler: – Innen fem år vil vi ha mange prosjekter i gang
-
Einride sliter – blant annet med gjeld til Petter Stordalen
-
Dette tror folk om selvkjørende lastebiler
-
Hydrogen, selvkjørende lastebiler og registreringsutfordringer på agendaen
-
Windrose-gründeren: – Vi skal bli det største lastebilmerket i Norge
-
Glimt fra de tunge i Kina
-
Scania starter salg av autonome gruvelastebiler
-
Samferdselsministeren på fabrikkbesøk hos MAN
-
Selvkjørende biler? Snart? Vi har spurt Statens vegvesen
-
Scania og MAN: – Målet er å integrere førerløs kjøring i økende grad
-
– Man må skape fordeler for teknologien, slik som med elbiler
-
Førerløs buss i Stavanger: – Farten skal etter planen økes til 50 km/t
-
– De største barrierene er regulatoriske her i Europa, noe som strengt tatt er positivt
-
– Også store lastebiler kan ha stor nytte av autonome teknologier
-
– Dette vil nå alle, sannsynligvis raskere enn vi tror
-
Intelligente dekk skal øke sikkerheten i selvkjørende kjøretøy
-
Hevder tusenvis av selvkjørende lastebiler vil være på veiene om tre år