Her har det svenske transport-tech-selskapet Einrides førerløse kjøretøy for godstransport passert riksgrensen ved Ørje Tollsted.

Førerløs lastebil krysset grensen til Norge

– Dette handler ikke bare om å krysse en grense – det handler om å gå inn i en ny æra for logistikkindustrien, sier May-Kristin S. Willoch, miljøsjef i PostNord Norge, som var oppdragsgiver for den grensesprengende testturen. 

Publisert

Det svenske transport-tech-selskapet Einride, som står bak det autonome kjøretøyet, hevder dette er første gang i verden at en førerløs, elektrisk lastebil har krysset en landegrense.

Den historiske begivenheten fant sted på grenseovergangen ved Ørje, da Einrides førerløse kjøretøy kjørte fra Sverige og inn i Norge.

Grensekryssinger med autonome kjøretøy er spesielt utfordrende på grunn av ulike nasjonale regelverk, tekniske hindringer som varierende veiskilting, og ikke minst tollprosedyrer. 

Digital tollbehandling var nøkkelen

For å løse utfordringene med tollklarering, som normalt håndteres av en sjåfør, har Tolletaten vært en viktig støttespiller. 

Einride integrerte sine systemer med Norges nye digitale tolløsning, Digitoll, via sin partner Q-Free. 

Dette gjorde det mulig å forhåndsdeklarere varene digitalt og skape en sømløs prosess ved grensepasseringen.

Demonstrasjonen viser hvordan Einrides teknologiplattform, som inkluderer avansert programvare, fungerer i praksis.

Dette omfatter selskapets egenutviklede system for autonom kjøring (Einride Driver), det spesialbygde førerløse kjøretøyet, tidligere omtalt som T-Pod, og et «Control Tower» – en intelligent plattform for flåtestyring og overvåking. 

Målet er å vise hvordan teknologien kan forbedre både sikkerhet, effektivitet og bærekraft i veitransporten.

Europeisk samarbeidsprosjekt

Den angivelig vellykkede grensekryssingen er en del av det EU-støttede prosjektet MODI

Prosjektet koordineres av ITS Norway med Ragnhild Wahl i spissen. Hun er til daglig direktør for forskning og innovasjon.

Målet med MODI-prosjektet er å legge til rette for en sikker utrulling av tung, autonom transport for en rekke markedsapplikasjoner, og fremskynde introduksjonen av sammenkoblede og automatiserte mobilitetsløsninger (CCAM).

– Vi er utrolig stolte over å ha gjennomført verdens første førerløse, elektriske og fullt autonome grensekryssing, sier Henrik Green, teknologidirektør i Einride Autonomous Technologies. 

– Vi er dedikert til å kontinuerlig utvide våre kapabiliteter til nye bruksområder, og vise hvordan autonom teknologi kan forbedre transportsikkerhet, effektivitet og bærekraft.

PostNord som oppdragsgiver

Grensepasseringen ble utført på vegne av PostNord, som årlig sender nesten 200 millioner pakker i Norden. 

Prosjektet er et samarbeid mellom flere svenske og norske partnere, inkludert Statens Vegvesen, Sintef, Q-Free, svenske Trafikverket og Østfold fylkeskommune.

– I PostNord er vi forpliktet til å utforske innovative løsninger som gjør logistikken mer bærekraftig og effektiv, sier May-Kristin S. Willoch, miljøsjef i PostNord Norge.

– Å delta i denne historiske milepælen med Einride viser hvordan autonome og digitale teknologier kan forme fremtidens transport, redusere utslipp og forbedre sikkerheten. Dette handler ikke bare om å krysse en grense – det handler om å gå inn i en ny æra for logistikkindustrien, sier Willoch.

PostNord har allerede et etablert samarbeid med Einride i Norge, som kjøres med elektriske Mercedes-Benz eActros - riktig nok med menneske bak rattet. 

Her er det først og fremst den egenutviklede Saga-plattformen Einride leverer. Plattformen planlegger, optimaliserer og overvåker transporten.

Ubesvarte spørsmål

– Grensepassering, inkludert tollbehandling, med lastebil uten menneskelig fører ombord kan virke som en liten ting, men det er virkelig transformerende, skriver Peter Gyde, sjef for kommersielle kontrakter i Einride på sin LinkedIn-profil. 

– Myndigheter i Europa støtter og oppmuntrer til innovasjon med autonome kjøretøy, og disse demonstrasjonene hjelper oss med å bygge løsninger som ikke bare beviser teknologi, men viktigst av alt, beviser daglig operativ anvendelse i den virkelige verden, fortsetter han.

Og så er det selvsagt mange ubesvarte spørsmål før slike førerløse lastebiler settes ut i normal drift på norske veier. De vanligste som dukker opp i kommentarfeltene er:

Hva med vinterføre? Hvem skal legge på kjetting? Kolonnekjøring over Saltfjellet?

Dette regner vi med å få høre mer om i tiden fremover, og i mellomtiden kan det være verdt å se nærmere på de ulike nivåene av selvkjøring: 

Ikke øverste selvkjøringsnivå

Organisasjonen «Society of Automotive Engineers» (SAE) har nemlig utarbeidet en femtrinns inndeling for grader av autonomi i kjøretøy, som de aller fleste aktører i bilbransjen forholder seg til.

DEFINISJONEN: De ulike nivåene av selvkjøringsteknologi, definert av SAE (Society of Automotive Engineers).

Høyeste nivå er 5, som altså innebærer at kjøretøyene kan kjøre førerløst over alt under alle slags føreforhold.

Kjøretøyene Einride benytter i MODI-prosjektet er på nivå 4. 

Nivå 4 er i prinsippet også full-autonom, eller full-robotisert eller helautomatisk, men likevel med visse begrensninger (ref. tabellen over her). 

Einride tilbyr blant annet en løsning der kjøretøyene deres kan fjernstyres av operatører som sitter inne i et kontor, mens kjøretøyene er ute på veien.

YrkesBil omtalte Einride første gang i 2017, og har omtalt selskapet en rekke ganger i årene etterpå (tast inn Einride i søkefeltet oppe til høyre). 

På nettsiden til Einride finnes det av en eller annen grunn ingen «teknisk datablad» å spore for selskapets autonome lastebiler, men de har tidligere gitt ut noe (om enn sparsommelig) nøkkelinformasjon som vi har omtalt tidligere: 

Kjøretøyet måler cirka syv meter i lengden, og har en lastekapasitet på 15 paller (totalvekt rundt 20 tonn) og en elektrisk rekkevidde på cirka 200 kilometer. Med forbehold om at disse dataene kan være endret.

Kjøretøyene bruker kunstig intelligens (AI) og sensorer for å analysere data og navigere, og behandler angivelig over 5 millioner datapunkter i sekundet for autonom kjøring. 

Mulig børsnotering

Einride har de seneste årene hatt betydelige økonomiske utfordringer

Avisen Dagens Industri skrev nylig at selskapet reduserte driftsunderskuddet med 35 prosent i fjor – men tapet endte likevel på 877 millioner svenske kroner.

Nå kan en større nyemisjon og en børsnotering i USA være på trappene innen et år, skriver avisen.

Tidligere i år ble det kjent at selskapets grunnlegger Robert Falck gikk av som administrerende direktør, og overlot jobben til Roozbeh Charli. Falck innehar nå rollen som styreleder.

Powered by Labrador CMS