-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Utenlandske turbusser tar alt
Fordi reglene for hva som er tillatt er uklare og svenske og baltiske sjåfører bare koster en brøkdel av norske.
Hele 110 utenlandske busselskaper opererer i Norge.
Det slår Aftenposten fast på forsiden mandag 2. august, med Norges Turbileierforbund som kilde. Avisen slår stort opp problemet med utenlandske operatører av turbusser som støvsuger sommermarkedet i Norge.
Lover innstramming
For det første er reglene for kabotasje i persontransport åpenbart høyst uklare (i motsetning til for gods). Under dekke av begrepet midlertidig, opererer mange opp til to måneder i Norge.
Statssekretær Lars Erik Bartnes i Samferdselsdepartementet medgir overfor avisen at dagens regelverk ikke er klart nok, og varsler innstramming – før sommersesongen 2011.
Lønnsdumping
For det andre er lønnsforskjellene mellom norske og utenlandske sjåfører dramatisk. I følge Aftenpostens kilder er timelønner for sjåfører slik:
- Norske: 150-250 kroner
- Svenske 92-97 kroner
- Baltiske 50 kroner
Da sier det seg selv at konkurranseforholdene er dramatisk forskjellige.
Ønsker kilometer/passasjersats
Selv ønsker turbussbransjen seg et nytt regelverk der busser betaler for antall kilometer og passasjerer som fraktes, på linje med ordninger i Tyskland og Frankrike.
Dessuten ønskes det forbud mot gamle og forurensende busser. Per Ole Melgård i Oslo og Omegn Bussarbeiderforening viser til at Sverige og Danmark og flere land har slike forbud, mens man her i Norge kan komme og forurense så mye man vil.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no