-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Nye, tøffe krav til tungt i USA
I går foreslo Obama-administrasjonen nye forbruks- og utslippsregler for tunge biler. Til nå har slike krav vært begrenset til lette personbiler.

De store bilene vil måtte redusere forbruk og utslipp av CO2 med inntil 20 prosent innen 2018, sier forslaget.
Den amerikanske samferdselsministeren Ray LaHood sa at dersom de nye kravene blir vedtatt:
”… vil det kunne medføre en innsparing på 500 millioner fat olje målet over livslengden til de bilene som blir produsert de første fem år etter at programmet er satt ut i livet.”
Det høres ut som en meget komplisert måte å rettferdiggjøre det nye forslaget på.
Saken er ganske enkelt den at det nye forslaget omfatter ca. 4 prosent av alle biler som ruller på amerikanske landeveier.
Men den samme 4 prosenten forbruker mer enn 20 prosent av alle oljeprodukter som brukes til veitransport. Det vil med andre ord bety mye både for forbruk og utslipp.
De store bilene vil altså måtte redusere forbruk og utslipp av CO2 med inntil 20 prosent innen 2018, sier forslaget.
Det blir ikke fullt så strengt for det amerikanerne kaller light trucks og vans, med bare 10-15 prosent.
Spesialkjøretøy, som brannbiler og skolebusser, skulle kunne nøye seg med inntil 10 prosent, og off road kjøretøy skulle være unntatt.
Det ligger mange andre detaljer i forslaget også, begrenset mulighet for tomgangskjøring for eksempel.
Ingen er i tvil om at dersom de nye kravene blir virkelighet, vil prisen på bilene øke. ”Men den økningen vil fort bli kompensert av lavere forbruk” lover samferdselsministeren.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no