-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Nye, tøffe krav til tungt i USA
I går foreslo Obama-administrasjonen nye forbruks- og utslippsregler for tunge biler. Til nå har slike krav vært begrenset til lette personbiler.
De store bilene vil måtte redusere forbruk og utslipp av CO2 med inntil 20 prosent innen 2018, sier forslaget.
Den amerikanske samferdselsministeren Ray LaHood sa at dersom de nye kravene blir vedtatt:
”… vil det kunne medføre en innsparing på 500 millioner fat olje målet over livslengden til de bilene som blir produsert de første fem år etter at programmet er satt ut i livet.”
Det høres ut som en meget komplisert måte å rettferdiggjøre det nye forslaget på.
Saken er ganske enkelt den at det nye forslaget omfatter ca. 4 prosent av alle biler som ruller på amerikanske landeveier.
Men den samme 4 prosenten forbruker mer enn 20 prosent av alle oljeprodukter som brukes til veitransport. Det vil med andre ord bety mye både for forbruk og utslipp.
De store bilene vil altså måtte redusere forbruk og utslipp av CO2 med inntil 20 prosent innen 2018, sier forslaget.
Det blir ikke fullt så strengt for det amerikanerne kaller light trucks og vans, med bare 10-15 prosent.
Spesialkjøretøy, som brannbiler og skolebusser, skulle kunne nøye seg med inntil 10 prosent, og off road kjøretøy skulle være unntatt.
Det ligger mange andre detaljer i forslaget også, begrenset mulighet for tomgangskjøring for eksempel.
Ingen er i tvil om at dersom de nye kravene blir virkelighet, vil prisen på bilene øke. ”Men den økningen vil fort bli kompensert av lavere forbruk” lover samferdselsministeren.
Tips YrkesBil på email: haakon@bilforlaget.no