-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Mikro-truck med akseptabelt navn
Navnet har ofte svært meget å si, og akkurat dette navnet tror jeg vil kunne aksepteres av norske kunder. Spørsmålet er selvfølgelig om de vil akseptere produktet. Møt Ari mikro-truck.
Mikro-transporter har vært velkjent i Japan siden landet begynte å bli motorisert. I mange japanske landsbyer var det ikke mulig å komme frem med noe motorisert med mindre det hadde mikromål.
De såkalte kei-transporterne eksisterer den dag i dag og ufører tonnevis av nyttig arbeid. Produsenter i Malaysia og India har fulgt opp, så hvis noen vil bruke dette temaet i en lokal quiz kan vi i det minste servere denne ti-på-topp (of mind) listen:
Daihatsu Hijet; Suzuki Carry; Mitsubishi Minicab; Honda Acty; Mazda Porter Cab; Subaru Sambar; Isuzu mini truck; Tata Super Ace Mint Mini Truck; Tata Ace Zip Mini Truck; Mahindra Supro!
Men her er en ny en, med ganske blandet opphav.
Ari kalles den når den er blitt et komplett produkt og selges av et selskap i Leipzig.
Det dreier seg om batterielektriske biler som egentlig stammer fra en kinesisk produsent: Jianyuan EV. De har drevet med dette siden 1982 og bygger rundt 50.000 slike småtrucker hvert år, med en og annen moped-bil innimellom.
Ari Motors tar dem hjem som chassis og lar et verksted nær Praha bygge dem opp med alt fra plan og tipp til kjølekasser.
De små måler 315 x 130 x 169 cm, har en motor på 7,5 kW og kan ta en nyttelast på inntil 500 kg.
Men nå er det også dukket opp en serie med større biler – 901 heter den – akkurat som Porsche 911 før den ble 911.
Den måler fra 4,4 til 4,9 meter i lengden og kan ta 7,5 kubikk eller 900 kg. 60 kW motor og et batteri på 40 kWt skal gi inntil 260 kilometer rekkevidde.
Modellen er ganske skrapet, noe man kan lese ut fra ekstra-listen:
Bl.a. aircondition, servostyring, støtfangere foran og bak eller reservehjul.
Mens de minste er priset fra cirka 12.000 euro, koster den store rett under 30.000