-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Stellantis samordner produksjonen
Konsolidering er forklaringen. Slutten på en 120 år lang historie kan det også kalles.
Vauxhall hadde fabrikk i Luton fra 1905 – 20 år før General Motors kom og gjorde Vauxhall – og Luton – til sitt eget.
Siste innslag i en lang og stolt historie er at Stellantis kom og overtok Opel/Vauxhall, og nå har bestemt at de skal stanse produksjonen i Luton for å overføre produksjonen til den andre fabrikken de har i Storbritannia. I Ellesmere Port.
Det hele skal være over ved utgangen av andre kvartal neste år.
Fabrikken har en kapasitet på 100.000 varebiler per år, og beskjeftiger 1100 personer i et distrikt der det ikke akkurat flommer over av andre attraktive arbeidsplasser.
– Et slag i ansiktet på våre medlemmer, sa Union Unite som organiserer mange av de berørte.
Produktene fra Luton er utelukkende varebiler for alle Stellantis-merkene, og planen er å overføre den delen av produksjonen til Ellesmere Port. Der er det nå investert 50 millioner pund, for å gjøre anlegget til et sentrum for batterielektriske biler.
I løpet av neste år skal de sette i gang med produksjonen av en ny, mellomstor elektrisk varebil. Da skal også overføringen fra Luton være gjennomført.
Under det hele, forteller Stellantis, finner man også uroen over britenes harde krav om elbilandeler i fremtiden.
Det ligger et forbud mot forbrenningsmotorer der – det skal slå inn i 2030. Frem til da skal (foreløpig) 22 % av personbilsalget og 10 % av varebilsalget bestå av batterielektriske biler. Avvik fra andelen skal koste produsentene £ 15.000 for hver bil som bommer på målet.
Siden forbrukerne er svært lite interessert i å kjøpe elektrisk har dette skapt stor uro i hele bransjen, og usikkerheten brukes også av Stellantis for å begrunne at man konsentrerer produksjonen i bare et, sentralt anlegg.
Industrisjefer har bedt regjeringen myke opp regelverket og Statssekretær for Industri og Handel, Jonathan Reynolds, har sagt at de nå skal se på mulighetene for å endre salgskravene og andre bestemmelser innfor Zero-Emission Vehicles Mandate siden det ikke virker slik man hadde fortsatt.
Luton hadde sin storhetstid på seksti-tallet, med 37.000 ansatte.
Etter det har det gått jevnt nedover – det vil si, i 2002 fikk nedover-kursen skikkelig fart. Det var da GM avsluttet all personbilproduksjon i byen og 2000 arbeidsplasser forsvant over natten.