Her er laget fra Volkswagen Nyttekjøretøy som nå introduserer ID.Buzz i Norge. Fra venstre: Lars Joakim Hanssen, Christian Nyhus (produktsjef for ID. Buzz), Ulf Arne Nilsen, Ingvild Øversveen, Pål Pettersen, Glenn Slettengen, Dag Ivar Grefslie, Cecilie Rolseth, Håkon Wirak, Arne Kjellemo og Kristian Viddal. De to ytterste til høyre er Thomas Mietinen og Benjamin Berntsen fra Volkswagen Personbil.
Her er laget fra Volkswagen Nyttekjøretøy som nå introduserer ID.Buzz i Norge. Fra venstre: Lars Joakim Hanssen, Christian Nyhus (produktsjef for ID. Buzz), Ulf Arne Nilsen, Ingvild Øversveen, Pål Pettersen, Glenn Slettengen, Dag Ivar Grefslie, Cecilie Rolseth, Håkon Wirak, Arne Kjellemo og Kristian Viddal. De to ytterste til høyre er Thomas Mietinen og Benjamin Berntsen fra Volkswagen Personbil.

Volkswagens viktigste – i år

Ikke misforstå tittelen – den nye ID. Buzz er en svært viktig bil, selv om det hadde strømmet på med andre nyheter også fra Folkevogn i år. Slik det ser ut blir ID. Buzz nesten VWs eneste nyhet også.

Publisert

Jeg tror vi må slå fast at flerbruksbilen er tilbake, for da den nye modellen ble vist i all sin prakt i Oslo onsdag kveld – parallelt med en rekke andre hovedstad- og storby-debuter – var det i realiteten to forskjellige biler.

Det var Cargo-versjonen, et vellykket såpestykkeglatt Transporter. Og det var personbilversjonen som ikke het noe spesielt, men som til gjengjeld skal bygges ut i en rekke forskjellige versjoner.

Til og med en campingversjon skal komme. Sikkert til stor glede for de besteforeldrene som enten tilhørte, eller har skrytt på seg tilhørighet til, Flower Power-generasjonen.

Den batterielektriske bilen har egentlig vært en hybrid under oppveksten også.

Hele tiden har den vært basert på MEB-plattformen som de andre ID-modellene også står på. Og designen har vært utviklet blant personbilfolket uten at Albert Kirtzinger (designsjef på Nyttekjøretøy) og hans folk har satt så mye som en blyantstrek på denne.

Men bilen skal bygges i Hannover, 10-20.000 i år, utleveringene begynner i tredje kvartal, og kapasiteten skal visstnok opp i 60.-70.000 eksemplarer/år.

Det blir imidlertid helt feil å påstå at dette er en personbil som også er brukbar som varebil. Her snakker vi nyttig bil.

Nyttebil-folket har for eksempel fått til et varerom på 3.9 kubikk og plass til to europaller.

En rekke fagfolk fra påbygger og innredere som ikke ante noe om bilen på forhånd var med på presentasjonen med metermålene og scanningutstyret sitt, og var svært fornøyd med det de så. Mengder av sikringsmuligheter med surrekroker i gulvet og surreskinner på veggene. Og en rekke dørløsninger.

En eller to skyvedører på siden, topphengslet bakdør, eller to sidehengslete.

Jon Anders Walle, bilinnredningsspesialist fra Würth syntes dette så veldig bra ut, og regnet med å ha sine katalogsider ferdig i løpet av en måneds tid. Noe liknende hørte vi fra Loyds.
Jon Anders Walle, bilinnredningsspesialist fra Würth syntes dette så veldig bra ut, og regnet med å ha sine katalogsider ferdig i løpet av en måneds tid. Noe liknende hørte vi fra Loyds.

I Norge blir det varebilavdelingen til Håkon Wirak som får ansvaret for importen. Han tilhører ikke de korteste og var spesielt imponert av skilleveggen.

-Første gang den kommer ferdig fra fabrikk, og denne er så bra at her er det ikke noe vi behøver gjøre, sa han.

Der gikk nok Loyds glipp av en ordre!

Vi har vært gjennom denne bilen tidligere, både på nett og print, men bare for å repetere: bilen har en akselavstand på rett under tre meter, omtrent det samme som dagens Transporter. Med 471 cm er den ca. 20 cm. kortere, den er fem cm. lavere og åtte cm. bredere.

Batteribiler er tunge så selv med 3.000 kg totalvekt er ikke nyttelasten på mer enn 650 kg. Men den kan dra en henger på 1.000 kg. Hekkmotor på litt over 200 hk og bakhjulsdrift og antydning til luftinntak på bakerste stolpe for virkelig å trekke linjene tilbake til de gamle, luftkjølte Transporterne.

Rekkevidden har man ennå ikke bestemt seg for.

Bilen skal med tiden komme med lenger akselavstand – det ville være rart hvis det ikke også ble overført på Cargo.

Jeg hadde en lang prat med Karl Bernqvist, tidligere bl.a. Scania og MAN, som nå er blant de innkjøpsansvarlige på Nyttekjøretøy i Hannover.

Morten Møller, 3. generasjon, som da han hadde ansvar for varebiler satte Norgesrekord i volum for en modell fra 1994 til 1998!
Morten Møller, 3. generasjon, som da han hadde ansvar for varebiler satte Norgesrekord i volum for en modell fra 1994 til 1998!

Innkjøp høres spennende ut i disse dager, med chipsmangel og råvarepriser på vei til himmels og brudd i logistikk-kjedene.

Han måtte skuffe meg – hans ansvar var innkjøp til alt annet enn plattformen – med andre ord, ingen problematiske eller kontroversielle produkter. Men han kunne svare meg på ett spennende spørsmål - om hva som var kjøpt inn fra Norge til denne bilen.

På T6 finner man faktisk en og annen norsk bit. På ID Buzz Cargo: ingenting.

Volkswagen har vært flink til å porsjonere ut denne nye bilen. Og det blir sikkert mange flere møter med den før dere der ute endelig kan få den levert.

Neste gang blir vel kanskje når rekkevidde eller priser er klare. Så en ny runde når det åpnes for bestillinger.

Så blir det sikkert noen forhåndsprøvekjøringer før en tidlig modell er i Norge før markedsdebuten og så kan kanskje det hele avsluttes med ‘nesten salgsrekord for ny elektrisk varebil’.

I mesterskapet for lagvise presentasjoner tilhører Volkswagen/Møller gullkandidatene.

Powered by Labrador CMS