Bla deg gjennom bildegalleriet for å se mer av nye Volkswagen ID. Buzz og ID. Buzz Cargo. Alle foto: Volkswagen

ID. Buzz endelig avduket

Nå vet vi hvordan den ser ut. Det ubesvarte spørsmålet er nå hva den nye folkevognbussen skal koste.

Publisert

Etter flere år med planlegging og utvikling, og nesten like mange år med spekulasjoner, hadde Volkswagens nye flerbruksbil ID. Buzz verdenspremiere onsdag kveld.

Bilen kommer både som elektrisk personbil og elektrisk varebil.

- Norge et viktig marked

Direktør for Volkswagen Nyttekjøretøy i Norge, Håkon Wirak, har stor tro på at ID. Buzz vil gjøre det enklere for flere å velge et nullutslippskjøretøy:

- Norge er et viktig marked for Volkswagen. Som flerbruksbil er ID. Buzz skreddersydd for flere markedssegmenter. Men det er også en bil vi tror vil treffe mange i varebilsegmentet.

Forhåndssalget av ID. Buzz og ID. Buzz Cargo åpner før sommeren, og de første bilene vil etter planen rulle rundt på norske veier før nyttår.

Prisene er imidlertid ikke offentliggjort ennå.

Elektrisk varebil

Volkswagen har de siste årene satset tungt på et fullelektrisk bilsegment med sine ID.-modeller.

ID. Buzz og ID. Buzz Cargo blir familiemedlem nummer 6 og 7 i ID.-serien.

- ID. Buzz Cargo blir vårt virkelige inntog i elektrifiseringen av nyttekjøretøysegmentet. Ved å bruke Volkswagens MEB-plattform får vi en bil som er bygget som elbil fra bunnen av med de fordelene dette gir, sier Wirak.

- Personbilutgaven av ID. Buzz kommer i første omgang med 5 seter. Senere vil den komme med 6 seter, og det vil også komme en lengre modell med 6 og 7 seter. ID. Buzz Cargo kommer med 3 seter, et lasterom på nesten 4 m3 og bakhjulstrekk.

Begge utgavene av ID. Buzz blir lansert i høst med et høyvoltbatteri på 77 kWh netto (82 kWh brutto).

På lynladestasjoner (DC) kan begge modellene av ID. Buzz lade med inntil 170 kW effekt. Det gjør det mulig å lade batteriet fra 5 til 80 prosent på rundt 30 minutter.

Rekkevidden er foreløpig ikke oppgitt.

Powered by Labrador CMS