BILDEGALLERI: Bla deg gjennom bildesamlingen for å se mer av nye Volkswagen ID. Buzz. Alle foto: Brede Høgseth Wardrum

Prøvekjørt: Volkswagen ID. Buzz er den nye folkevognbussen

Over 20 år har gått siden Volkswagen viste sin første retrotolkning av den originale Transporter T1. Nå er nye ID. Buzz snart klar for lansering, og vi har sett nærmere på bilen og fått prøvekjøre.

Publisert

Veien frem til dagens ferdige ID. Buzz har vært lang og kronglete. Faktisk har ulike retro-tolkninger av den originale «folkevognbussen» vært opp og ned av skrivebordsskuffene til Volkswagen-ledelsen helt siden 2001.

Nå skal vi ikke påstå at det er ett og samme konsept som har versert i over 20 år, for det er selvsagt ikke tilfellet.

Men ideen om å gjenopplive den ikoniske Volkswagen Transporter T1, eller Type 2 om du vil, i en moderne form – den har gjennom skiftende tider og toppsjefer dukket opp igjen, og igjen.

Vi kan nevne Microbus (2001), Bulli (2011), BUDD-e (2016) og ID. Buzz-konseptet (2017).

Hele veien har den røde tråden vært å spille på de sterke følelsene som «folkevognbussen» fra femtitallet fremdeles vekker hos mange. Amerikanerne kalte den for Microbus, men for tyskerne har den alltid vært «Bulli».

Konseptversjonen av ID. Buzz som nå skal produseres så dagens lys i 2017. Likhetene med originaloppskriften som den nederlandske VW-importøren Ben Pon skisset ned på en papirlapp allerede i 1947 var slående.

Følger gammel oppskrift

Nå har vi altså fått se nærmere på det som skal bli produksjonsversjonen, som har verdenspremiere 9. mars.

I det fancy studiolokalet som Volkswagen disponerer et steinkast fra Tivoli i København hadde de plassert en ID. Buzz noen meter fra en gammel Type 2, for at vi i pressen skulle kunne se og trekke de historiske linjene.

Likhetene mellom originalen og den nye er der, men det psykedeliske kamuflasjemønsteret de har foliert pre-produksjonsbilene i, gjorde det ikke enkelt å bedømme det som skjuler seg under. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Det vi trygt kan slå fast er at den gamle oppskriften ser ut til å være fulgt i grove trekk: Bulldogtryne (så godt som), kort overheng i begge ender, store vindusflater og motor plassert bak – med bakhjulsdrift.

Elbil fra bunnen

Til grunn for ID. Buzz ligger den velkjente MEB-plattformen, hvilket betyr at hele bilen er konstruert som en ren elbil fra bunnen av.

Inntil nylig har nærmest ingen tekniske spesifikasjoner for ID. Buzz vært kjent, men nå er det bekreftet at de første utgavene som lanseres kommer med 77 kWt (netto) batteripakke, hentet fra andre produkter i den stadig voksende ID.-familien. Det samme med elmotoren på 150 kW (204 hk), som er plassert midt i bakakselen.

WLTP-rekkevidde er i skrivende stund ikke offentliggjort, men displayet i bilen vi prøvekjørte viste 293 kilometer gjenværende rekkevidde med 87 prosent batterikapasitet – i den grad det gir noen pekepinn.

Måling av strømforbruk foretok vi ikke, men kjørecomputeren indikerte 25,9 kWt/100 km. etter prøveturen med en blanding av by-, motorvei- og landeveiskjøring.

Kan fungere som «powerbank»

Er du interessert i ladehastigheten så svarer Volkswagen foreløpig bare «forvent deg noe tilsvarende som andre ID.-modeller». Noe de bekrefter er at Plug & Charge-funksjonen, som gjør at bilen identifiserer seg selv ved ladestasjonen og betaling skjer automatisk, blir tilgjengelig fra start.

En fiffig, ny greie er at du også kan bruke ID. Buzz som en «powerbank» ved hjelp av systemet «Bidirectional charging». Har du for eksempel solceller hjemme kan du lagre energi fra disse i bilens batteri mens solen steker, og bruke strømmen i huset ditt senere på kvelden.

ID. Buzz får senere også en større batteripakke, men konkret størrelse på denne er ikke offentliggjort. Ser du for deg rundt 90 kWt bommer du neppe med mye.

I første omgang lanseres ID. Buzz som femseters personbil og treseters varebil (Cargo).

Senere tilbys også personbilen i en lengre utgave der både akselavstanden og karosserilengden er økt med 25 centimeter, noe som åpner for flere interiørkonfigurasjoner. Blant annet kan du da velge seks separate seter i tre rader, eller syv seter i en 2+3+2-løsning.

Ifølge Volkswagen-representanten vi snakket med i København vil ikke Cargo-versjonen bli tilbudt i lang utgave. Dette fordi Volkswagen i et samarbeid med Ford skal lansere en ny varebil i dette segmentet i 2025, som også vil bli helelektrisk.

Men se ikke bort fra at det også kommer en campingversjon, alá de gamle Transporterne.

Litt mer informasjon om varebilen er også nå kjent.

Fleksible løsninger

471 centimeters lengde, 194 centimeters høyde og 199 centimeters bredde (uten speilene) gir femseteren vi kjører et relativt lite fotavtrykk på bakken (til denne type bil å være), men smart plassutnyttelse gjør at den likevel oppleves stor innvendig.

Dobbeltbunn i bagasjerommet og bakseter som kan flyttes frem og tilbake, samt legges helt ned som en flat seng, gir mange muligheter. Litt høyere lasteterskel enn i den storebroren Transporter T6.1 må du leve med, grunnet plassering av batteriene i gulvet.

Det første som slår oss bak rattet er den herlige panoramautsikten gjennom de store vindusflatene i alle retninger. I tillegg til god oversikt gir det en lys og trivelig kupe.

De elektrisk regulerbare forsetene kan justeres slik at de fleste rumper og rygger vil kunne trives over tid. Det kule rattet fra konseptbilen er lagt på hylla, og det vi får i hendene er kjedeligere.

At det er passe tykt og godt å holde i, og med funksjonelle og forståelige knapper, er kanskje viktigere. «Kameraspeilene» fra konseptbilen er også vraket til fordel for analoge speil – som gjerne kunne vært en smule større.

Blunkesmiley på et lite deksel i dørsidene og skisser av karosseriformen preget inn flere steder, er sånt som får frem smilet på en ellers grå dag.
Blunkesmiley på et lite deksel i dørsidene og skisser av karosseriformen preget inn flere steder, er sånt som får frem smilet på en ellers grå dag.

Plusspoeng for friske farger og morsomme detaljer i interiøret.

Likheter med ID.-familiemedlemmer

Dessverre er hele dashbordet dekket til med et svart teppe, for å bevare noe spenning frem til verdenslanseringen 9. mars. To skjermer er imidlertid synlige. En liten skjerm rett foran fører, og en stor infotainmentskjerm sentralt på dashbordet på 12 tommer.

Funksjonaliteten og programvaren i de digitale systemene er tilnærmet identisk med de andre ID.-modellene. Det innebærer også «over-the-air»-oppdateringer av infotainment, ladefunksjoner og stadig mer avanserte førerassistenter.

Egenvekten på ID. Buzz har vi ikke fått vite ennå, men bilen oppleves lettkjørt, velbalansert, stødig og ikke spesielt overvektig ute på veien.

Kort om Volkswagen ID. Buzz:

PrisIkke kjent
MotortypeElektrisk
Ytelse150 kW/310 Nm
Drivlinje1A, bakhjulsdrift
Batteri netto77 kWt
0-100 km/tIkke oppgitt
Toppfart145 km/t
CO2/NOx0 g/km
Energiforbruk 100 kmIkke oppgitt
Rekkevidde (WLTP)Ikke oppgitt
Dimensjoner (L/B/H)417/199/194 cm
Akselavstand299 cm
Hjul18-21 tommer
BilvektIkke oppgitt
BakkeklaringIkke oppgitt
TaklastHar takfester, vekt ikke oppgitt
Tilhengervekt1.000 kg
Bagasjerom bak1.121 liter
Lasterom i Cargo-versjonCirka 4 kubikkmeter
Euro NCAPIkke oppgitt

Demperoppsettet virker passe stramt, og selv med 20-tommers hjul (leveres også med 21-tommere originalt) og lav gummiprofil er komfortnivået høyt. Multilink-hjulopphenget svelger «vaskebrett» på grusveier nærmest på fransk maner, og selv i godt driv på motorveien er støynivået i kupeen behagelig svakt.

Snudiameter på elleve meter gjør bilen enkel å manøvrere. Til og med i trange københavnske parkeringshus er ID. Buzz likefram å ha med å gjøre. Synes du enkelte av dine faste parkeringsplasser er knotete, kan du med den nye parkeringsassistenten lære opp bilen slik at den neste gang parkerer selv.

Rask nok

Null til hundre gjør bilen også, om du lurte, men tallene – som ennå ikke er offentliggjort i skrivende stund – er vel mest av teoretisk interesse for de fleste. Vi har fått bekreftet det vi trenger å vite, nemlig at de 204 hestekreftene gir mer enn godt nok skyv. At toppfarten er begrenset til 145 km/t vil neppe irritere andre enn travle tyskere på Autobahn.

Bremsene er lettdoserte og biter godt ved behov. Regenereringen fungerer også som en effektiv brems ned til null. Den skrus på ved å sette girvelgeren i B, men kan ikke reguleres i flere trinn manuelt.

Viktigst er det kanskje å vite at ID. Buzz svarer til forventningene om å være en «feelgood»-bil. Jeg blir glad både når jeg ser på den og bak rattet ute på veien.

Fremdeles er det mye som ikke er kjent rundt bilen, og det gjenstår blant annet å få se dashbordet utildekket.

Et spenningsmoment som kanskje blir avgjørende for modellens suksess er selvsagt prisen. Den vet vi foreløpig ingen ting om.

Men at dette er en av årets mer gøyale nybiler - både som personbil og varebil - det var prøvesmaken mer enn nok til å bekrefte.

Powered by Labrador CMS