-
Auto 8-8 Imaas:
Salgsleder / Selger
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Selger
-
Borgar Kittilsen Verksted AS:
Bilskadereparatør
-
Team Verksted AS:
Avdelingsleder
-
Møller Bil Gran:
Garantiansvarlig
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
-
Kverneland Bil AS:
Salgssjef Ford Nyttekjøretøy
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Skadeleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
NAF Senter Dal:
Senterleder
-
Fremtind:
Teknisk rådgiver / skadeinspektør
-
Motorpool Handel AS:
Kunderådgiver / Service advisor
-
Bertel O. Steen:
Innkjøper bruktbil
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Oslo
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Drammen
-
Viking Kontroll AS:
Teknisk kontrollør, Tønsberg
-
Harald A. Møller:
Produktspesialist Tilbehør
-
Toyota Asker og Bærum:
Bilskadereparatør
-
BIR Husholdning AS:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Gromstad Auto AS:
Billakkerer
-
Gromstad Auto AS:
Bilmekaniker Audi
-
Tide Verksted AS:
Bilmekaniker
-
Hønefoss Bil AS:
Bilmekaniker, Tekniker
-
Keyloop AS:
Area Sales Manager, Norway
-
Volmax AS:
Oppretter / karosserimedarbeider
-
Tjølling Drift AS:
Teknisk sjef
Elektrisk Crafter klar for kundene neste år
Volkswagen e-Crafter har en nyttelast på 1,7 tonn og rekkevidden skal være over 200 kilometer. Men toppfarten er begrenset til 80 km/t.
![Elektrisk Crafter klar for kundene neste år](https://image.yrkesbil.no/118377.webp?imageId=118377&width=960&height=496&format=jpg)
Den helelektriske bilen fikk sin premiere på nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover, hvor den nå står utstilt.
Foreløpig er det snakk om en konseptbil, men Volkswagen sier at de første e-Crafter-modellene vil være på plass hos kundene i løpet av 2017.
BILDESERIE DEL 1: IAA-festen er i gang
Samme mål
Konseptbilen byr på 11,3 kubikkmeter lasteplass, tillat totalvekt på 4,25 tonn og en maksimal lastehøyde på nesten to meter. Det er med andre ord ingen endringer i målene sammenlignet med de konvensjonelle modellene.
Batteripakken, som er satt sammen av 312 celler og har en kapasitet på 43 kWh, er gjemt under gulvet i varerommet slik at den ikke skal stjele lasteplass.
BILDESERIE DEL 2: Årets hvafforno? Sirkus IAA
Toppfart: 80 km/t
Bilen er utstyrt med en 100 kW elektrisk motor. Denne skal sørge for jevn akselerasjon, men ved 80 km/t er det slutt. Dette er nemlig toppfarten for den store varebilen.
Volkswagen mener dette er en fart som er tilstrekkelig i de urbane miljøene bilene er tenkt brukt. Dreiemomentet på 290 Nm skal gi nok krefter selv med maksimal last på 1.709 kilo.
Avhengig av konfigurasjon gir batteriet en rekkevidde på mer enn 200 kilometer, hevder produsenten, og sider det kan lades opp til 80 prosent på 45 minutter ved hjelp av en kompatibel hurtiglader.
Hva bilen vil koste er foreløpig ikke kjent.
BILDESERIE DEL 3: Kampen om livstid-kunden
Tekniske data
Driftssystem: Elektrisk motor
Effekt: 100 kW
Dreiemoment: 290 Nm
Batteri: Lithium-ion (26x12 celler), 43 kWh, 384 V
Ladetid: 45 min (ved 40kW DC)
Tillatt totalvekt: 4.250 kg
Toppfart: 80 km/t
Rekkevidde: 208 km
Egenvekt: 2.541 kilo
Kilde: Volkswagen