-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
10-årets lastebilavtale avgjort
Kampen sto om levering av rundt 2000 lastebiler med tilbehør, opplæring og service til forsvarene i Norge og Sverige. Det ble stang ut for begge de svenske merkene – men også det største tyske merket.
NÆRINGSLIV: Dermed er det altså klart at det blir Rheinmetall MAN Military Vehicles (RMMV) som skal levere nye lastevogner til Forsvaret.
Det er dagens flåte av Scaniaer som skal skiftes ut i Norge. Scaniaene ble i hovedsak anskaffet i perioden 1988 til 1996, og er i ferd med å gå ut på dato.
YrkesBil har fulgt prosessen siden anbudsinnbydelsen ble lyst ut i januar 2011, med svarfrist 18. mars 2011. Anskaffelsen er et fellesprosjekt mellom de svenske og norske forsvarene. Det ble den gang antydet en samlet anskaffelse på rundt 2000 biler (se typer under).
Målsettingen fra start av i prosessen har vært å finne en leverandør som leverer stor sett alt – og at hovedmengden av bilene skal leveres de første tre årene av avtalen.
Sannsynligvis har samtlige av de syv store lastebilmerkene, pluss kanskje noen flere mer eksotiske militærkjøretøyspesialister, hevet seg på tilbudsskrivingen.
Men det har selvsagt ikke vært til å unngå spekulasjoner om hvorvidt det er politisk mulig å overse svenske merker i et kjøp som dette?
Ikke minst fordi avtalen også omfatter servicekontrakter på bilene, som dermed vil genere lokalt arbeid og omsetning i lang tid fremover.
Den nye bilparken det nå er inngått rammeavtale med Rheinmetall MAN Military Vehicles på, ventes i hovedsak levert i perioden 2015 til 2022.
- Bård Ljones Stenberg, du er administrerende direktør i MAN Truck & Bus Norge AS, og samtidig leder for MAN i Danmark og Sverige. Hvordan er egentlig forholdet til Rheinmetall MAN Military Vehicles? Vil dette slå ut til glede for den norske MAN-organisasjonen, eller svenske for den del?
- Det vil helt klart slå ut til vår fordel. RMMV er en sammenslåing av Rheinmetall, som har lang og bred erfaring mot forsvarsindustrien, og MANs tidligere militærkjøretøyavdeling. Det er RMMV som har vært forhandlingspartner mot Forsvaret, mens vi i første omgang blir underleverandør for koordinering, leveranser og ettermonteringer. Vel så viktig for oss er selvsagt at vi også skal serve ettermarkedet. Det vil medføre et ganske sikkert høyt aktivitetsnivå for oss fremover.
Les også 10-årets lastebilkontrakt
Les også Forsvarets lastebiler nesten avslørt
Dette kjøper Forsvaret
Fra det opprinnelige anbudsmateriellet fremgår det at innkjøpene dreier seg i hovedsak om biler til logistikkoppgaver (men av kampklart personell, inkludert skytter med maskingevær), og med nyttelast fra fire tonn og oppover. Alle bilene skal kunne brukes både nasjonalt og i internasjonale operasjoner, og de åtte første kategoriene (under) skal være sikret mot skudd og miner på Stanag-nivå 3. I utgangspunktet er dette biler til forsvarene i Norge og Sverige, men det er åpnet for at også Danmark og Finland kan benytte seg av avtalene som inngås.
10 hovedtyper av biler:
1 – Transport av tungt utstyr, i hovedsak frakt av tanks, dvs. Leopard 2. Det antydes lavbygget semitrailer med kapasitet 40 tonn nyttelast.
2 – Krokløftbil med utstyr til å frakte beltevogner, drivstofftanker og containere. Utstyres også med hengerfester.
3 – Dumperbiler til å frakte masse og snø, også med hengerfester.
4 – Redningsbiler, to typer: Tungberger med kapasitet til å vinsje ut de største kjøretøyene, og mindre bergningsbiler med plan til frakt av biler.
5 – Kranbil med plan for diverse godsfrakt, inkludert container. Krankapasitet minst 15-tonnmeter.
6 – Godsbil med plan og bakløfter, og som også kan ta forskjellige containersystemer.
7 – Tankbiler, skal frakte drivstoff til tanksene under operasjoner. Kapasitet rundt 5000 liter og utstyrt med pumper.
8 – Mellomstørrelse lastebil med forskjellige påbyggtyper til logistikk i kampsituasjoner. Max 15 tonn, må kunne flyfraktes på C130 (Hercules).
9 – Store og mellomstore flydrivstoffbiler. Minimum 35.000 liter på den største, 20.000 liter på den mellomstore. Pumpekapasitet minimum 1000 liter i minuttet.
10 – Flyplassbiler av mange typer, fra brøyt og avising til krokløftere.