-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
50.000 kilometer med el-Canter
Fuso har kjørt en 50.000 kilometer lang prøve med en E-Cell-modell. Imponerende resultater.

Sammen med Daimler-teknikere har Fuso utviklet en null-utslipps versjon av sin Canter.
Utviklingen skjedde på det som ganske omfattende heter Daimler Trucks Center of Competence for Hybrid Technology. Her har de imidlertid hoppet over hybriden og gått rett på strømmen.
Bilen heter Canter E-Cell og i fjor tok de ut åtte før-serie biler fra samlebandet i Portugal og sendte dem ut på feltprøver. Nøye overvåket og kontrollert er nå data fra alle samlet, etter totalt 51.500 km.
Bud og vare
Bilene var utstyrt både med plan og skap, og ble brukt som budbiler og i varedistribusjon og av kommunale myndigheter i for eksempel anleggsarbeid eller som renovasjonsbil.
Noe av det som viste seg var at i praksis fikk man en rekkevidde på litt over 100 kilometer, at det tok inntil 7 timer å lade li-ion-batteriene gjennom en vanlig lugg i veggen, men at den tiden kunne kuttes til en time, dersom man brukte hurtiglader.
Det ble også regnet ut at lokalt, i Portugal, ble driftsomkostningene redusert med inntil 64 prosent. Pris på energi bestemmer selvfølgelig fordelen, men Daimler sier at en vanlig Fuso brenner 14,08 liter diesel på 100 km, mens den elektriske bruker 46,7 kWh på den samme distansen.
Se video fra testprosjektet i Portugal her (artikkelen fortsetter under videoen):
Opp til ett tonn
Bilene som ble brukt hadde akselavstand på 4,3 meter og hadde batteripakkene montert på begge sider av rammen. Motoren er på 110 kW og driver bakakselen gjennom en ett-girs transmisjon.
Påbyggene kunne måle 4,40 meter i lengden og veide opp til ett tonn. Seks-tonns truckene hadde en lastekapasitet på rundt 3.000 kilo, så i praksis kunne alle ta en nyttelast på ca. to tonn – noen som åpenbart holder til de aller fleste lokale oppgaver.
Tilbakemeldingene fra brukerne har åpenbart vært positive, både produsenten og representanter for IAPMEI – en statlig organisasjon som var med på å finansiere forsøkene – er enige om at man er på rett vei.
Interessant detalj
En interessant liten detalj fra denne presentasjonen er imidlertid utslippsverdiene.
Disse null-utslippsbilene viste seg nemlig å redusere CO2-utslippet med 37 prosent sammenliknet med dieselversjonene.
I Portugal er man nemlig så ærlig at man legger inn en utslippsekvivalent på nullutslipperne, der man tar verdiene for el-produksjonen med i beregningen.
Plutselig viser det seg der at riktignok er elbiler bedre, men kanskje ikke SÅÅÅÅ mye bedre.