-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
60-tonns elektrisk overraskelse fra Volvo og DHL
Volvo og DHL prøver seg med batterielektrisk og tung regionaltransport. Totalvekten på vogntoget med nye helelektriske FH i front er 60 tonn.
Så langt har elektriske lastebiler hovedsaklig vært brukt over kortere avstander i byer og tettbygde områder.
Nå har DHL Freight og Volvo Trucks satt i gang et prosjekt med fokus på tungtransport over større distanser. Samarbeidet inkluderer verdens første pilottester av en fullelektrisk Volvo FH-lastebil med totalvekt på opptil 60 tonn.
Å kalle dette en overraskelse, slik vi gjorde i tittelen, er kanskje en overdrivelse. Volvo har jo snakket om dette tidligere, inkludert tunge elektriske anleggsbiler.
LES OGSÅ: Grønt lys for Daimler Trucks og Volvo Trucks
Men fra mars vil altså lastebilen være i drift mellom to DHL Freight-terminaler i Sverige, en avstand på omtrent 150 kilometer. Under prøveperioden vil Volvo og DHL Freight få viktig erfaring og informasjon om oppsett og drift av en tilpasset ladeinfrastruktur. Innsikten skal bidra til å optimalisere den rette balansen mellom avstand, lastevekt og ladepunkter i den daglige trafikken.
- Målet vårt er å redusere alle logistikkrelaterte utslipp til null. Viktige milepæler har allerede blitt oppnådd i møte med dette: Sammenlignet med 2007 har konsernets CO2-effektivitet forbedret seg med 35 prosent. Vi trenger imidlertid innovative teknologiske løsninger og sterke partnerskap på denne reisen. Jeg er trygg på at vårt sterke samarbeid med Volvo Trucks, et av de største lastebilmerkene i verden, vil hjelpe oss nå våre ambisiøse miljømål i veitransportsektoren, sier Uwe Brinks, administrerende direktør i DHL Freight.
NY STUDIE: Må øke antall nullutslippslastebiler med hundregangeren
Volvo Trucks mener det er viktig å ta hensyn til alle aspekter av økosystemet for elektrifisering, inkludert lading, ruteplanlegging, kjøretøy, service og annen støtte.
- Transportbransjen endres raskt og å være bærekraftig er et stadig viktigere mål for mange av våre kunder. Vi tilbyr effektive transportløsninger som hjelper bedrifter med en rask overgang til fossilfrie drivstoff som elektrisitet. Vi har et langvarig samarbeid med DHL Freight. Deres brede og globale ekspertise innen logistikk gjør at vi kan studere forutsetningene for å komme videre med dette teknologiskiftet, og tilpasse det til kundenes behov og deres type transportvirksomhet, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.
DHL Freight har innført et klimafokusert transportprogram i Sverige, der de faktisk får kunder som bruker programmet med på å betale et fast tilleggsgebyr for hver pakke eller pall som sendes. De ekstra inntektene blir investert i miljøvennlig teknologi i det svenske nettverket.
På slutten av fjoråret startet Volvo Trucks i Nord-Amerika salget av VNR Electric, og i år starter salget i Europa av tunge elektriske lastebiler.
- Vår forpliktelse er at hele vår portefølje av lastebiler skal være fossilfri senest i 2040, avslutter Roger Alm.
Prosjektfakta:
• DHL Freight – Volvo prosjektet starter i første kvartal 2021, og er en del av REEL, et initiativ drevet av Sveriges innovasjonsbyrå Vinnova for å fremme overgangen til et elektrifisert godstransportsystem.
• Ruten går mellom byene Gøteborg og Jönköping i Sverige, som er en avstand på 150 kilometer én vei.
• Lading skjer ved DHL i Jönköping og Volvo Truck Center i Göteborg.