-
Bilmekaniker
NAF Senter Arendal
-
Salgssjef
Volmax AS
-
Mekaniker
Motor Forum AS Romerike
-
Avdelingsleder/Teknisk leder
Last og Tank AS
-
Selger
NDS-Group AS
-
Account Manager
Arval AS
-
Daglig leder
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Økonomi- og administrasjonsansvarlig
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Kundeansvarlig/Key Account Manager
Norges Bilbransjeforbund (NBF)/DRIVE
-
Bilskadereparatør
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Mekaniker
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilberger
REDGO Norway AS avd Oslo
-
Salgskonsulent Næring
Toyota Romerike AS
-
Salgskonsulent
Porsche Center Son AS
-
Bilkontrollør
NAF senter Mastemyr
-
Innkjøpsansvarlig
Motor Part AS
-
Bilmekaniker
Sør Caravan AS
-
Mekaniker/tekniker
Birger N. Haug AS avd Asker og Bærum
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Gardermoen
-
Oppretter
Volmax
-
Bruktbilselger
Bertel O. Steen Vestfold AS
-
Næringsselger
RøhneSelmer AS
-
Digital innkjøper
Autoproff Norge AS
-
Digital selger
Autoproff Norge AS
-
Mekaniker
Birger N. Haug Oslo
-
Teamleder
Birger N. Haug Oslo
-
Takstmann
AutoIn bilskadesenter AS
Biogass gruser strøm
I Tyskland har man gjennomført en undersøkelse og mange beregninger som ser grundig ut. Konklusjon: Biogass er svært mye bedre enn diesel, men også i forhold til el ser det totale miljø-regnskapet bedre ut.

Det er offentlig nærtrafikk (ÖPNV) i byer det dreier seg om.
Et analyse- og forsknings-firma, (Belicom GmbH) har sammen med Høyskolen i Landshut og PricewaterhouseCoopers tatt for seg virkelig utslipp, og samlede kostnader (TCO) ved drift av kollektiv-transport busser.
Belicoms Prof. Dr.-Ing. Ralph Pütz, har allerede gått grundig inn i alle elbusser som finnes på markedet, så akkurat slike kan han.
Konklusjonen er grei: i snitt vil en biogass-buss kunne kutte utslippene med 63 prosent i forhold til en moderne dieselbuss. Og da regnes det hele inn, bygging av bussen, drift over hele levetiden, og avsluttende destruksjon.
Men i tillegg sier den avsluttende rapporten at en gassbuss som drives med biometan som kommer fra en fornuftig produksjon også er overlegen i kost-nytte regnskapet.
LES OGSÅ: Foreslår elbilfordeler for biogasskjøretøy
I Tyskland er det fremdeles gassbusser som ikke drives med biometan ennå, men i mange byer, Greifswald og Giessen for eksempel, bygges slike busser om til biometan nå. Man regner med at de 10 TWh biometan som allerede nå er tilgjengelig i Tyskland er nok til å drive nesten hele den tyske nærtrafikk-bussflåten.
Slike gassbusser koster i snitt 4 prosent mer enn en dieselbuss, men miljøfordelene trumfer den ulempen. Ser man på el-busser er prisen fra 61 til 156 prosent mer enn en dieselbuss, sier rapporten. Samtidig som det føyes til at miljøfordelene er helt symbolske.
«Er man ute etter kostnadseffektiv- og klima- og miljø-vennlig transport må man satse på gassbusser» sier Dr. Timm Kehler, som en oppsummering av rapporten.
Selvfølgelig må man kunne gå ut fra at med slike kompetansesentra bak dette arbeidet kan vi stole på både utgangspunkt og konklusjon.
Men det er vel allikevel et lite problem at dr. Kehler vanskelig kunne si noe annet. Han er nemlig sjef og styreformann i «Zukunft Erdgas GmbH» - og de var de som bestilte rapporten.