-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Bussprodusent lanserer elektrisk lastebil
Spanske Irizar vil satse på elektriske lastebiler for bybruk.
I forbindelse med åpningen av sin nye, store fabrikk for elektriske kjøretøy i Aduna, nordøst i Spania, hadde Irizar – som for de aller fleste er mest kjent for sine busser – en liten overraskelse på lur.
Skjønt, liten – vi snakker om en 6x2 lastebil på rundt åtte meter og lastekapasitet på cirka 18 tonn. Irizar ie truck, som nyvinningen heter, har en elektrisk motor som forsynes med strøm av li-ion batterier (kapasitet er ikke oppgitt).
For litt mer krevende oppdrag kan du også få bilen levert med en gassdrevet (CNG) rekkeviddeforlenger. I første omgang er det som renovasjonsbil den er mest aktuell.
LES OGSÅ: Elektrisk i Madrid
Lastebilen skal være utrustet med den nyeste sikkerhetsteknologien, og produsenten trekker frem stabilitetskontroll, adaptive dempere, filskiftevarsler og automatisk nødbremsesystem. Ett-trinns adgang til førerhuset nevnes også som en fordel for sjåføren.
Så veldig overraskende er det kanskje heller ikke. Lastebilen er vel mer en naturlig konsekvens av at konsernet investerer betydelige midler i utviklingen av elektriske busser, og at de ønsker å utnytte teknologien så bredt som mulig.
I den nye «elbilfabrikken» på 18.000 kvadratmeter har Irizar investert 75 millioner euro.
«Fabrikken vil ikke bare produsere elektriske busser, men også andre typer nyttekjøretøy som kompletterer moderne byers behov for elektromobilitet», skriver selskapet i en pressemelding.
Innledningsvis er produksjonskapasiteten på 1.000 kjøretøy i året, og det opplyses at fabrikken skal gi mellom 300 og 500 nye arbeidsplasser de neste fem årene.
Av busser produseres det 10,8 og 12 meters bybusser, modeller som har vært i drift i europeiske byer siden 2014, 18 meter lange leddbusser og snart vil produksjonen av dobbeltleddede busser starte opp. Alt elektrisk, selvfølgelig.