-
Bilkonsulent/Plassjef
Autoringen Bergen AS
-
Takstansvarlig / Skadekoordinator
Møller Bil Romerike AS
-
Mekaniker
Bertel O. Steen Jessheim AS
-
Mercedes-Benz mekaniker
Bertel O. Steen Asker og Bærum AS
-
Salgssjef
Svalbard Auto AS:
-
Kunderådgiver logistikk
Svalbard Auto AS:
-
Mekaniker
Svalbard Auto AS:
-
Daglig leder
Mobile Asker AS
-
Operativ salgsansvarlig
Rental Group Mobility AS
-
Bilglassmontør Lørenskog og Ensjø
Cary Norway AS
-
Avdelingsleder Lørenskog
Cary Norway AS
-
Bilpleier- og Teknisk Klargjører
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Bilskadereparatør
Toyota Hønefoss AS
-
Produktsjef
Rodin & Co AS
-
Leder forhandlersalg & Salgssjef
Sparebank 1 Finans Østlandet AS
-
Leder skadesenter
Albjerk Bil Drammen AS
-
Avdelingsleder Tromsø
NDI Norge
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Servicemarkedssjef
Bilia Norge AS
-
Avdelingsmedarbeider
NDS Group AS
-
MG-Salgssjef
Norwegian Mobility Group AS
-
Dele og tilbehørs konsulent
Norwegian Mobility Group AS
-
MG Serviceinspektør / Garantibehandler
Norwegian Mobility Group AS
-
Leder - marked
Bilforlaget AS:
-
Nyhetsredaktør/frontsjef
Bilforlaget AS
-
Regionleder
Norges Automobil Forbund
-
Bilkontrollør
NAF Senter Flesland
-
Selger
Egil Verne AS
-
Bruktbilselger
Birger N. Haug AS avd Røyken
-
Servicemarkedssjef
Bertel O. Steen Ullevål AS
-
Tekniker
NDS Group AS
-
Teamleder Service
NDS Group AS
-
Servicetekniker
NDS Group AS
-
Salgskonsulent næring
Toyota Buskerud AS
-
Salgssjef
Toyota Buskerud AS
-
Lastebilmekaniker
Bertel O. Steen Lastebil og Buss AS
Med Tesla som inspirator
Designen vekker oppsikt, men valget av navn på selskapet – Nikola – er heller ikke tilfeldig. Kjenner du historien til geniet Tesla ringer det nok noen bjeller?

Den ser jo så tøff ut at designen alene ville være nok for å skape oppmerksomhet. Men det ligger åpenbart litt mere under denne elektriske drømmen. Man kan i hvert fall bestille den nå!
Nå er det ikke gitt at den er konkret, dersom bestillingslistene er åpnet. Elon Musk har jo «forhånds-solgt» en halv million Tesla Type 3, lenger før konstruksjonen er frosset. Og Nikola Motor Company håper kanskje på noe lignende.
Man ser jo allerede av navnet at man ønsker litt felles assosiasjoner. Hr. Tesla het jo Nikola til fornavn.
Tunge løfter
Nå er det jo heller ikke gitt at den virkelig vil kunne prestere det som blir lovet: elmotorer på 2000 hk skal sørge for allhjulsdrift.
En gassdrevet turbin skal drive en generator som holder batteriene oppe. Rekkevidden skal være 2.000 km, den skal komme opp i 100 på 30 sekunder og den skal kunne ta en last på oppunder 40.000 kg.
Det hele skal koste 375.000 dollar, men man regner med at driftskostnadene vil ligge på under halvparten av de ca. 60 cents/mile det koster å drifte en vanlig diesel-Klasse 8 bil i USA.
LES OGSÅ: 50.000 kilometer i en el-Canter
Tesla-metoden
Dersom du setter deg på listen nå, forhåndsbetaler du 5.000 dollar. Til gjengjeld får de første som binder seg gratis drivstoff (gassen kommer fra produsentens egne kilder!) for de første 1,6 millioner kilometer.
Det er vanskelig å si hvor mye som er fantasi her, men på papiret høres enkelte ideer gode ut. Som for eksempel at man bruker Meritors modul-konstruerte uavhengige opphengning, som er blitt en hyllevare for militære biler.
LES OGSÅ: Asko tar i bruk elektriske lastebiler
Unike egenskaper
Det, sammen med at alle tyngre komponenter ligger under rammehøyde, vil gi utrolig komfort, sier Nikola, og kjøreegenskaper som man aldri har møtt på en truck før.
Siden man også har kunne fjerne en rekke av de tyngre komponentene fra vanlige biler, motor og transmisjon for eksempel, byr man på høyere nyttelast.
Og her finnes det elbil-elektronikk som omfatter det meste, fra individuell regulering av alle hjul (Torque Vectoring) til assistent-systemer som grenser inn på det selvkjørende og med platooning-egenskaper.
Uansett: vi kan vel være enige om at drømmen ser tøff ut.