-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny Scania-service inkluderer sjåføren
Personen bak rattet er kanskje viktigste faktor for et lønnsomt lastebilregnskap. Nå inkluderer Scania service på sjåføren i sitt nye totalkonsept Ecolution.
Scania Norge holdt miljøkonferanse i forrige uke, et faglig sterkt program med mange aktører og drøyt 200 deltagere fra lastebilbransjen fordelt på to dager.
Blant flere nyheter kunne kommunikasjonsdirektør John Lauvstad presentere et avansert nytt konsept for service og oppfølging med både miljø- og lønnsomhetsfokus. Det henger jo tross alt sammen.
Navnet Ecolution er riktignok kjedelig.
Derimot er det særdeles spennende at Scania har gått til det skrittet å integrere sjåføren i konseptet, som del av totalpakken, med regelmessig oppfølging fra 4 til 12 ganger i året.
Forklaringen er enkel: Av alle de faktorene i et (noenlunde velholdt) kjøretøysett som har størst påvirkning for forbruket, og dermed lønnsomheten, er sjåføren uten sammenlikning den som har størst betydning.
Og opplæring er bra. Det er bare det at kunnskapen svinner etter hvert. Den må vedlikeholdes og oppdateres - og det er nettopp det Scania nå introdusere som del av kjøretøyets komplette pakke.
Det høres logisk ut. Og Scania setter det altså i system.
Ecolution-konseptet tar først for seg valg av det 100 prosent riktige kjøretøyet til behovet, hvorav ikke minst drivstofftype er vesentlig.
Vanlig diesel? Biodiesel B30? Etanol? Gass?
Hver av de overnevnte drivstofftypene har sin egen plass i den overordnede Ecolution-logoen som bilen merkes med. Det markerer også at hver av drivstofftypene har sitt eget tilpassede oppfølgingsprogram.
Så følger føreropplæring rundt teknologien spesifikt, og hvordan utnytte den mest mulig.
Men – dette er ikke en engangsaffære. Fører følges også opp på samme måten som bilen skal ha service. Avhengig av nivå og kompetanse fra 4 til 12 ganger i året.
Konseptet har en normal vedlikeholds- og reparasjonsavdeling.
Men i tillegg har det en oppfølgingsmodul som sørger for å optimalisere lavt forbruk – dvs. alt fra kontroll og tilpassing av lufttrykk, kontroll av aksler og justering av aerodynamiske komponenter (spoilere mm). Herfra kommer samtidig en komplett miljørapport.
- For det kan dere bare venne dere til med en gang, påpeker Lauvstad til lastebileierne i salen. – Fremover blir kravet til miljørapporter på oppdragene bare tøffere og tøffere.