-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Møller Bil Fellesfunksjoner avd. Logistikk:
Takserer brukte biler
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Serviceleder / Kundemottaker
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Logistikkmedarbeider
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
Autoringen AS:
Auksjonsstøtte - Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Scania best på taking
Nytt lite glimt fra den kommende nye Scaniaen – fra innsiden denne gangen også.


Nå får vi en ny liten fabrikkstyrt informasjon av hva den nye Scania-generasjonen inneholder. Airbags på sidene i kabinen. De vil – påstås det – gjøre det tryggere for innbyggerne dersom bilen slår rundt eller ender på taket.
Svenskene har tradisjon når det gjelder sikkerhet i hytta. De innførte tidlig styrketester som var så strenge at resten av Europas bilindustri skrek opp og beskyldte svenskene for proteksjonisme. Det varte mange år før konkurrentene hadde samme styrke i A-stolpene som de svenske produktene hadde.
Nå er det ikke noe som tyder på at Sverige vil innføre krav til side-bag for tunge lastebiler, men det er mye som tyder på at når det først er lansert vil de andre produsentene måtte følge etter.
Putene i den nye Scaniaen er montert i takkledningen over dørene – en forholdsvis unik plassering der den nærmeste parallellen er front-bagene i Citroëns Cactus som er montert over frontruta.
Akkurat som ved andre airbag-opplegg er det viktig at man benytter beltet i tillegg. «Blant annet for å unngå at man blir kastet ut av bilen ved uhell», forklarer Christofer Karlsson som er ansvarlig for Scanias innsats på kollisjonssikkerhet.
Han påstår at med airbag i rattet og – nå – på siden, pluss belter med forhåndsstrammere vil fører og den han mått ha med seg om bord ha mye større sjanse for å overleve et rundslag i den nye Scania-generasjonen, enn i noen annen truck.
Fremdeles er vi mer enn en uke unna lanseringen av de nye bilene, så vi kan nok regne med enda en teaser-detalj eller to før teppet går til side for den nye generasjonen.