-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Scania best på taking
Nytt lite glimt fra den kommende nye Scaniaen – fra innsiden denne gangen også.


Nå får vi en ny liten fabrikkstyrt informasjon av hva den nye Scania-generasjonen inneholder. Airbags på sidene i kabinen. De vil – påstås det – gjøre det tryggere for innbyggerne dersom bilen slår rundt eller ender på taket.
Svenskene har tradisjon når det gjelder sikkerhet i hytta. De innførte tidlig styrketester som var så strenge at resten av Europas bilindustri skrek opp og beskyldte svenskene for proteksjonisme. Det varte mange år før konkurrentene hadde samme styrke i A-stolpene som de svenske produktene hadde.
Nå er det ikke noe som tyder på at Sverige vil innføre krav til side-bag for tunge lastebiler, men det er mye som tyder på at når det først er lansert vil de andre produsentene måtte følge etter.
Putene i den nye Scaniaen er montert i takkledningen over dørene – en forholdsvis unik plassering der den nærmeste parallellen er front-bagene i Citroëns Cactus som er montert over frontruta.
Akkurat som ved andre airbag-opplegg er det viktig at man benytter beltet i tillegg. «Blant annet for å unngå at man blir kastet ut av bilen ved uhell», forklarer Christofer Karlsson som er ansvarlig for Scanias innsats på kollisjonssikkerhet.
Han påstår at med airbag i rattet og – nå – på siden, pluss belter med forhåndsstrammere vil fører og den han mått ha med seg om bord ha mye større sjanse for å overleve et rundslag i den nye Scania-generasjonen, enn i noen annen truck.
Fremdeles er vi mer enn en uke unna lanseringen av de nye bilene, så vi kan nok regne med enda en teaser-detalj eller to før teppet går til side for den nye generasjonen.