Streetscooter får nytt liv

Nå viser det seg at dødsdømte StreetScooter faktisk får leve lenger. Ikke bare det – det kommer også en ny modell.

Publisert
Work og Work L, som er avbildet her, har vært de mest utbredte StreetScooter-modellene hittil. Foto: Brede Høgseth Wardrum
Work og Work L, som er avbildet her, har vært de mest utbredte StreetScooter-modellene hittil. Foto: Brede Høgseth Wardrum

Det er litt over ett år siden vi fortalte at Deutsche Post ikke fikk solgt StreetScooter-virksomheten og avsluttet produksjonen av denne kompakte, batterielektriske distribusjonsbilen.

Men det er bare noen dager siden de snudde. I en melding fra DP heter det at produksjonen skal fortsette i hvert fall til slutten av neste år.

Opprinnelig forklarte man avslutningen med at virksomheten ikke var bærekraftig, volumene var for små.

Det er ikke noe i meldingen som tyder på at det har endret seg, men man håper kanskje på flere kunder – de bruker den opprinnelige begrunnelsen ved starten som grunn nå igjen: det finnes ikke noe tilsvarende produkt fra andre produsenter.

Men egentlig har ikke noe i de bedriftsøkonomiske vurderingene endret seg, heter det.

Det betyr sannsynligvis at Posten selv fortsatt kommer til å bli storkunde. Frem til slutten av neste år skal de øke elbilflåten sin fra 15.000 til 21.500. Samtidig skal de bygge ut sin egen lade-infrastruktur.

Innen 2025 skal flåten bestå av mer enn 37.000 elbiler ‘inklusive brukbare nyttekjøretøy fra etablerte produsenter hvis de er tilgjengelige da’.

Den nye modellen de forteller om skal hete Gigabox og er som navnet antyder: stor.

Den skal kunne ta 12 kubikk, eller i DP-språk – cirka 240 pakker.

Streetscooter bygges hos en ekstern leverandør i Düren, men hos DP selv er fremdeles 300 mann beskjeftiget med Streetscooter. Stort sett med vedlikehold.

Powered by Labrador CMS