-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Xpeng Motors (Norway) AS:
Regional Ettermarkedsleder
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
Bilia Drammen:
Bilmekaniker, Volvo/ Xpeng Drammen
-
Bilia Norge:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Tryg:
Salgssjef Bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
Toyota i Europa styrker satsningen på hydrogenbuss
Toyota Motor Europe starter utvikling, produksjon og distribusjon av Toyotas brenselcellebusser for å utvide utvalget av nullutslippsløsninger og fremme veksten av hydrogensamfunnet. Kanskje kommer bussene til Norge også.

Første gang vi omtalte hydrogenbussen fra Toyota var i 2016, og sist vi møtte den var på Busworld i Brussel høsten 2019.
I dag ble det kjent at Toyota Caetano Portugal (TCAP) ble direkteeier i to portugisiske selskap.
"Den styrkede strategiske alliansen med CaetanoBus, som produserer og selger busser, og Finlog, et finansieringsselskap for personbiler, har som mål å akselerere spredningen av hydrogentransport", heter det i en pressemelding fra Toyota.
Etterhvert som flere europeiske land og byer annonserer strategisk politikk for å fremme utslippskutt fra transport, forventes det at kommersielle kjøretøy og særlig bybusser vil bli elektrifisert raskt.
LES OGSÅ: Ny hydrogenallianse skal sørge for fart i utviklingen
Dette oppgir Toyota Motor Europe (TME) som bakgrunn for å utvide sin kommersielle nullutslippstransport ytterligere, ved å bygge på den langvarige bussvirksomheten til CaetanoBus.
TME leverer som kjent Toyotas brenselscelle-teknologi til CaetanoBus allerede, og integrerer den i sin første hydrogenbuss med en rekkevidde på 400 kilometer.
"Utløst av den styrkede alliansen, vil TME starte utviklingen, produksjon og distribusjon av Toyotas brenselcellebusser for å utvide utvalget av nullutslippsløsninger og videre fremme veksten av hydrogensamfunnet", opplyser selskapet.
Finlog vil på sin side utvikle et fullverdig, operativ leasingprogram som fokuserer på buss-markedet. Ved å bruke deres kunnskap fra full-leasing av personbiler, vil de øke sin portefølje av nullutslippsløsninger for transport i europeiske byer.
YrkesBil har i de årlige importørintervjuene spurt Toyota Norge om det er aktuelt å importere og selge hydrogenbussene i Norge.
Informasjonssjef Espen Olsen har gjentatte ganger bekreftet at dette er noe importøren jobber konkret med. I YrkesBil nr. 1 i januar i år, uttalte Olsen følgende:
– I Europa har Toyota valgt å ikke levere busser under eget navn, de er i stedet leverandør av brenselceller til sin partner Cateano i Portugal. Caetano bygger busser under eget navn og har begynt å ta imot ordre på hydrogenbussen nå. Dette kan bli aktuelt i Norge, men vi har ikke klarhet i om bussen tilfredsstiller nordiske krav til varme og den slags. Per i dag har vi heller ingen avtale med Caetano. Men hvis vi på denne måten hadde klart å få inn flere brukere av hydrogen ville det være en fordel for alle, for å akselerere utrullingen av hydrogen og fylleinfrastruktur.
Olsen opplyser nå til YrkesBil at status per desember 2020 fremdeles er den samme, men at de fortsatt vil utrede mulighetene for å importere bussene til Norge.