-
Volvo Car Stor-Oslo:
Servicemarkedsleder
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
RøhneSelmer AS:
Innkjøps og kvalitetsansvarlig
-
Bilia Insignia:
Teamleder Verksted, Insignia
-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Vegvesenet svarer på tiltale
De fleste tunge kjøretøy på norske veier har sin obligatoriske bompengebrikke på plass. Godt over 90 prosent betaler sin passering.
– Det er med stor undring vi ser at Norsk Lastebileier-forbund er ute med påstander om at hver fjerde utenlandske lastebil ikke utløser lyssignal i bomanlegg, og dermed skal millioner utebli i innbetaling. Dette stemmer ikke med Vegvesenets tall og vårt inntrykk etter daglige kontroller på veiene, sier Åge K. Jensen i Statens vegvesen.
Tall fra Vegvesenets sentrale betalingssystem for AutoPASS, som omfatter alle bompasseringer i Norge, viser at andelen fakturerte avgifter som blir betalt for norske kjøretøy ligger på 96 prosent, mens tilsvarende for utenlandske er 86 prosent. Tallene er fra 2015.
– Målet er selvsagt at alle skal betale for sine passeringer. Her har vi en felles sak med NLF.
Teller lyssignal
Lastebileierforeningen NFL har gjennomført sin egen uavhengige granskning. De har sjekket 298 passeringer med utenlandske vogntog ved fire forskjellige bomanlegg på Østlandet. 24,5 prosent skal ikke ha utløst lyssignal i anlegget. Østeuropeiske skal visstnok være dominerende.
– Det metodiske må NFL selv svare for. Vi kjenner ikke igjen tall og konklusjon fra våre daglige kontroller på veiene eller opp mot fakta fra betalingssystemet, sier Jensen.
Han er også skeptisk til å sjekke lyssignal som markering for om man har bombrikke eller betaler for seg.
– Lyssignal kan være en indikator, men er på ingen måte en avklaring på om man har brikke eller avtale i orden. Blir ikke brikken registrert av ulike grunner, blir passeringen likevel sjekket og registrert, sier Jensen.
Er obligatorisk
Obligatorisk bombrikke ble fra 1. januar 2015 påkrevet i alle kjøretøy over 3,5 tonn.
I 2015 passerte 16,6 millioner utenlandske kjøretøy – både lette og tunge – en bomstasjon i Norge, noe som utgjorde 2,8 prosent av den samlede trafikken.
Inntektene fra utenlandske kjøretøy var 577 millioner kroner, noe som utgjør drøye seks prosent av de samlede passeringsinntektene.