-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Bli yrkessjåfør? Så mye koster det egentlig
FRA SKOLEBENKEN 1: Markedet skriker etter sjåfører. Så mye koster utdannelsen.


Tilbake på skolebenken. Å bli yrkessjåfør krever en del teori (og flere kanner kaffe). Til gjengjeld kan man lett fullføre utdannelsen på drøyt to måneder.
Sjåføryrket har mange myter hengende ved seg. En av de ferskeste mytene er at det er blitt skrekkelig dyrt å ta tungbillappen. Men hvor dyrt og krevende er det egentlig?
- Merk at selve førerkortopplæringen er ikke stort dyrere nå enn før, påpeker kjørelærer Thorstein Finnerud (bildet) ved Tungbilskolen i Drammen.
- Det som derimot kraftig hever den økonomiske terskelen inn i yrket, er kravet til 140 timer yrkessjåførkurs. Og det gjør at stort sett alle tungbilskoler opplever redusert pågang av elever.
140-timers kurset er, med noen få unntak, obligatorisk for alle som skal bruke førerkortet i yrket.
YrkesBil følger i sommer og høst kjøreopplæringen ved Tungbilskolen. Har du spørsmål til eller tips rundt emnet, så send gjerne email til: haakon@bilforlaget.no
Se også video - derfor velter vogntog.
Forutsetningene
Å bli yrkessjåfør som 18-åring er fortsatt en høyst reell mulighet, i hvert fall for dem som satser i tide og søker seg til rett linje på videregående skole.
I det følgende regnestykket forholder vi oss imidlertid til dem som allerede har sett 18-årsdagen forvinne i bakspeilet – men som likevel vurdere sjåføryrket på buss eller lastebil. Og vi forutsetter at vedkommende allerede har førerkort klasse B for personbil.
Grovt sett kan du regne følgende, opplyser Finnerud:
- Klasse C (lastebil), ca. 40.000 kroner, inkludert sikkerhetskurs
- Klasse D (buss), ca, 45.000 kroner, inkludert sikkerhetskurs
- Tillegg for E (henger, vogntog), ca. 30.000 kroner
- Yrkessjåførkurset på 140 timer, ca. 40.000 kroner
Med andre ord må du regne 100-110.000 kroner for førerkort for vogntog. Dette er normalt inkludert studiemateriell og alle offentlige gebyrer, som teoriprøve (435 kroner), oppkjøring(870 kroner) – og ikke minst utskriving av nytt fører kort (ca. 300 kroner).
Kan gjennomføres på 2,5 måneder
Men selv om det er en tilsynelatende dyr utdanning, kan den til gjengjeld gjennomføres relativt raskt.
- Med litt timing bør man kunne være ferdig på under to og en halv måned, mener Finnerud. Og av dette er det selvsagt 140-timerskurset som er det klart mest tidkrevende.