Pizza-tvillingen viser tenner

VAREBIL, TEST: Splitter nye Opel Combo har nix felles med gamle Combo. Men den har alt felles med Fiat Doblo. Det bør gagne begge bilene.

Publisert

TEST: 2012-modell Opel Combo varebil, 1,6 diesel 105 hk, 6 tr man gir (L2H1, 2,3 tonn, 4,2 kubikk).

Nye Combo er en tøffing. Selv med døll hvit lakk markerer den seg uansett hvor man parkerer. Bilen er høy, nesten SUV-aktig, og samtidig bratt og muskuløs i linjene. På toppen kommer solide takrails og barsk svart B-gjengen-innramming av frontruten.

Jeg vet ikke hvem som har designet bilen, men det skulle ikke forundre meg om det er mannen bak Fiat Multipla – og som brått så lyset og laget Fiat Doblo etterpå. Combo er som man ser nær identisk med Doblo. Forskjellen er at Combo har en mildere grill. Kort sagt smiler Combo, mens Doblo måper…

Inne bak rattet overbeviser derfor Combo akkurat like mye som Doblo gjorde. Takket være de bratte linjene, er følelsen av rom og plass overveldende også i førermiljøet i bilen. Og det er på en positiv måte, alt føles velplassert og utnyttbart. Standardutstyr og ergonomi får generelt høy score.

Blant noen mindre forskjeller mellom bilene ser det ut til at Opel antagelig har brukt noe billigere plast i sidepanelene. Opel har heller ikke betalt for Fiats smarte dokkingstasjonen for TomTom-navigasjon

Ute i trafikken kjører Combo presis, forutsigbart og med fast komfort uten å riste nyrene ut av deg. Uavhengig bakaksel er en klar bidragsyter. Bilen har et visst vindstøynivå fra den bratte fronten og de store speilene, men faktisk er det romling fra hjulene på grov asfalt som merkes mest.

Test-Comboen er utstyrt med skyvedører på begge sider, i tillegg til asymmetrisk todelt bakdør med 180-graders åpning. Innvendig er gulv og vegger skikkelig kledd, og vertikale vegger gjør at volumet føles stort og lett utnyttbart. To gode taklamper lyser opp selv når lasten er tett stuet.

Testbilen var i tillegg utstyrt med et snedig takstativ innvendig (se bilde, ideelt for lettvint sykkelfeste). Stativet koster 1200 kroner ekstra, og vil i mange forenkle en rekke jobber med transport av forskjellige typer materialer og gods.

Men i likhet med både Doblo og en rekke andre velutstyrte biler vi har kjørt det siste året, er det klart at med høyt utstyrsnivå og solid innredning, da synker også nyttelastkapasiteten. Til dels dramatisk

Comboen veide ubelastet (men med fører og 90 prosent full tank) hele 1680 kilo. Med maks totalvekt på 2370 kilo, er lovlig nyttelast kun 690 kilo. Det er et godt stykke under markedsført nyttelast på 1000 kilo.

Merk at det ikke er snakk om tungt ekstrautstyr heller. Eneste tungt utstyr utover norsk standardutstyr, er skyvedør venstre og innvendig takstativ.

Testbilen koster 214.000 kroner slik den står, inkludert mva.. Og den er etter vårt skjønn en godt komponert bil. Ikke billigst, men svært anvendelig.

Vi kan sammenlikne med Dobloen vi testet for snart et år siden. Den bilen hadde kort lengde (altså 3,4 kubikk) og 1,3 liters motor, kun høyre skyvedør og ingen takrails. Men den hadde noe mer forseggjorte materialer i førermiljøet, og dessuten TomTom portabel navigasjon. Prisen var 201.000 kroner inkl. mva.

Størrelsene: Må velges etter behov. Som pizzabil er den «lille» L1H1 med 3,4 kubikk mer enn stor nok (for stor skal det vise seg – se rammesak). Til mer varierte oppgaver er imidlertid L2H1-størrelsen veldig kjekk å ha. Pristillegget er 10.000 kroner inkl. mva. for begge merkene. Opel scorer imidlertid ekstrapoeng for også å tilby en L1H2-utgave, altså kort bil med høyt tak. Test-Comboen er tilleggsutstyrt med venstre skyvedør (med vindu) til 4300 kroner ekstra. For alle tilfeller hvor ikke en slik dør hindres av innredning, er dette god investering i brukssmidighet, og ikke minst i en pizzabil.

Motorutvalget: Da vi kjørte 1,3-literen med 90 hk fra Fiat ble vi skuffet. Det var tatt ut for mye effekt i en for liten motor, og det gikk ut over kjørbarheten, spesielt i bytrafikk. Vi mente den gang at 1,6-literen med 105 hester ville være et mye bedre valg. Det står vi fast ved etter å ha kjørt nettopp den motoren i Combo. Kjørestilen blir roligere og mer effektiv, og jeg tør vedde på at det faktiske dieselforbruket ikke er høyere. Prisforskjellen er dessverre 10.000 kroner inkl. mva, men det tipper vi vil tjenes inn på vedlikeholdskostnader i løpet av levetiden. Hos Fiat har de nå bestemt seg for å markedsføre kun 1,3-literen med manuelt gir og 1,6-literen med 90 hester og automatisert girkasse (sistnevnte kasse applauderes ikke av YrkesBil). De to største motorvariantene fås riktignok på bestilling. Likevel gir vi Opel ekstrapoeng for å markedsføre hele motorpaletten. 1,6-literen med 105 hester bør være standard.

Stopp-start-funksjon: Begge motorvariantene vi har kjørt har automatisk stopp-start som standardutstyr. Etter vårt skjønn har denne mote-teknologien ubetydelig påvirkning på dieselforbruket i praksis. Etter å ha brukt systemet mer (det har sjelden nok kapasitet til å fungere når det er vinterkaldt), fremstår det faktisk mest som en komfortfaktor. Står man mye i kø, er det deilig at motoren skrur seg av. Og blir systemet forstyrrende, kan man skru det av med et knappetrykk.

Godt utstyrsnivå: Blant de få tingene som ikke er standard i Comboen, nevner vi pareringssensorer bak (3400 kroner) og fartsholder (1500 kroner). Spesielt p-assistenten anbefales. Litt av ulempen ved denne muskuløse bilen er at den er krevende å plassberegne. Også fartsholderen er verd pengene ute på åpen landevei. Sammen med et godt sete med god justering og mye støtte, god setevarme og hurtigvarmingsanlegg (og manuelt klimaanlegg), et godt musikkanlegg med multifunksjonsratt og handsfree, diverse musikktilkoblingsmuligheter – ja da blir dette sannelig en herlig landeveismaskin også.

Styrker og svakheter

Etter en ukes testing med nye Combo – og med bakgrunn i erfaringene med Doblo – er det uten forbehold vi signaliserer faglig begeistring for bilen. Bilen er stor, tøff, sterk, komfortabel og «ryddig». Vi roper dog en liten varsko ved lavere nyttelast enn angitt, men med 1,6-liters motoren øker tillatt hengervekt fra 1000 til 1300 kilo.

Combo/Doblo er også biler med siste generasjon passiv og aktiv sikkerhet. Dermed sier det seg selv at dette ikke er rene billigbiler, men med tanke på hva man får, er det god valuta. Broder Combo og søster Doblo er for øvrig tilnærmet likt priset, men vi gir Opel tommelen opp for tilsynelatende å tilby ørlite mer enn hva Fiat gjør.

I utgangspunktet vil vi vurdere de to pizzatvillingene til et hakk over øvrige biler i klassen. Helt komplette er de imidlertid ikke. Sammenliknet med konkurrentene Berlingo/Partner kan de ikke leveres med tre seter. Det kan heller ikke klasseledende Caddy, men Caddy kan leveres både med et mye bedre automatgir (DSG), og dessuten med firehjulsdrift. Og mer enn hver tredje Caddy leveres med 4x4.

Underkarakter førermiljø: 88 poeng av 100 mulige. Terning 6

En super arbeidsbil med klasseergonomi, stor bruksanvendelighet og personlig sikkerhet. Flott passasjerkomfort, dog kun for en. Flott girkasse og utveksling (men bilen ville kledd femtrinnskasse enda bedre) og en riktig grom motor.

Underkarakter varerom: 82 poeng av 100 mulige. Karakter 5

Flott varerom, hvor alle centimeter er utnyttet. 4,2 kubikk er større enn mange konkurrenters, og plass kommer alltid godt med. Merk lav lasteterskel, 180-graders bakdører og god belysning. Utmerket lettisolert metallskillevegg.

Underkarakter biløkonomi: 78 poeng av 100 mulige. Karakter 5

Høyt utstyrsnivå hever inngangsprisen. Fordelen er at du ikke trenger å gå amok i utstyrslisten. Brukbart forbruk og lange serviceintervaller kan man ikke klage på.

Hovedkarakter: 248 poeng av 300 mulige. Terning 5

Moderne og godt utstyrt bil som bør kunne ta godt for seg i den delen av segmentet som foretrekker 2wd, to seter og 1,6-liters motor. Vi fremhever bra arbeidsmiljø og bredt bruksområde. Det meste ligger til rette for en sekserbil, men noen svakheter trekker den likevel rett under grensen (ved 250 poeng), blant annet nyttelast.

FAKTA Opel Combo L2H1 1,6 diesel 105 hk 6 tr man (2,3 tonn, 4,2 kubikk)

Motor: 4-syl. diesel, 1598 ccm, 77 kW (105 hk) v/4000 o/min. 290 Nm v/1500 o/min.

Mål: 474 x 183 x 188 cm (L/B/H), akselavstand 311 cm, varevolum 4,2 m3

Vekter: Egenvekt m/f 1445 kg oppgitt, men 1680 kg målt, tilhengervekt 1300 kilo, nyttelast ca. 700 kg.

Oppgitte ytelser: 0-100 km/t na. sekunder, toppfart 164 km/t.

Oppgitt forbruk: 0,52 l/mil (blandet), 137 gram CO2/km

Pris fra: 202.900 kroner inkl. mva

Pris testbil: ca. 214.100 kroner inkl. mva

Modell til Norge: Vinter 2012

Powered by Labrador CMS