img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
img img img img img img
11 bilder i galleri
Ny FMX avduket
ANLEGG: Fornyet FMX etter 3 år. Volvo valgte Bauma-utstillingen i München som scene for lanseringen av den nye FMX.

alt

MUNCHEN: Bauma er verdens største utstilling for anleggsbransjen

Forventet besøk er 600.000 mennesker – på åpningsdagen virket det som om alle var der og ventet at lakenet skulle trekkes av Volvos nye anleggsbil.

Skjønt: «nye». 

FMX-serien ble lansert i 2010 så det var selvfølgelig ingen grunn til å bygge en helt ny bil.  Det vi fikk servert var derfor en gammel kjenning med et annet oppsyn og en rekke nye detaljer.

Det er først og fremst på fronten du ser at dette er en oppgradert modell. I tillegg kommer viktigere ting som robust konstruksjon, enklere vedlikehold, mer avlastingshjelp for sjåføren, større smidighet og høyere produktivitet er noen av de beskrivelsene som fulgte debuten.

Selvfølgelig finner man igjen nyhetene på FM-modellenes drivlinjer her også. Men det er mye nytt på hjul og opphengning. Velger man for eksempel luftfjæring bak har du en bakkeklaring på 300 millimeter, og velger du drift på forakselen blir den flyttet 100 millimeter forover.

Kortere overheng foran vil nok mange anleggssjåfører takke for. Og både parallellstaget foran og krengningsstaget bak er plassert meget godt beskyttet, og man finner skikkelige bukbeskyttelser. 

En liten detalj som imponerte meg, for en bil som mener alvor, er et bukseringsfeste over støtfangeren foran. I rent støpejern, er ikke antydning av elegant men ser ut som rene muskler og kan tåle så mye som 32 tonn.

Luftfjæringen sørger for automatisk kjørenivåregulering og er med på å vedlikeholde både komfort og fremkommeligheten enten bilen er tom eller fullastet. De fleste akslene har fått ett tonn høyere lastekapasitet.

Bilen finnes i alle kjente akselkonfigurasjoner: 4x2, 6x4 og 8x4 eller 4x4, 6x6 og 8x6. Det er mulig å bestille hydraulisk styrt løpeaksel for 8x4-konfigurasjonen med trippelboggi for å få mindre svingradius og redusere dekkslitasjen.

Ellers er det «Dynamisk Styring» Volvo legger størst vekt på. En elektronisk styrt elektrisk hjelpeservo. De største fordelene dukker opp ved lave hastigheter og hjelper anleggssjåførene til et mindre anstrengende liv bak rattet. En finesse er at styringen automatisk går tilbake til midtstilt posisjon når man slipper rattet under rygging.

Arbeidsplassen for øvrig er også blitt forbedret. Det har skjedd mer på innsiden enn på utsiden av hytta.  Mer plass, både for sjåfør og gjenstander som skal oppbevares, bedre regulering av setet, og et bedre førergrensesnitt – hvilket er et nytt navn på knotter og spaker og instrumenter og det sjåføren må forholde seg til.

En annen lekker liten detalj: Startnøkkelen er flyttet på dashbordet, og dermed ble det bedre benplass.

Så snart sommerferien er over, altså i september, er produksjonen av FMX Opus II i gang.

LES MER I FØRSTKOMMENDE YRKESBIL!


toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1642 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 170 LASTEBILER TIL SALGS