-
Werksta Norge:
Senior Business Controller
-
Toyota Buskerud:
Salgskonsulent næring
-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
MyCar:
Innkjøper
730 V8 Euro 6 på plass
Skeptikerne må omsider tørke vekk fliret. Den mektige Scania V8-eren med 3500 newtonmeter er offisiell.
TEKNOLOGI: Ja, for selv om Scanias sjefer for lengst har gått ut og garantert at også den største V8-eren kommer i nye utslippsdrakt, er det enkelte som har flirt litt av og tvilt på svenskenes sære fokus på nettopp V8.
Men rekken av 16-liters V8-ere på hhv 520, 580 og 730 hester i Euro 6-versjoner er de alene om. Scanias V8er ble introdusert i 1969, og har siden opparbeidet seg en legendarisk posisjon rundt om i verden,
- Ren og skjær kraft går aldri av moten, fastslår Christopher Podgorski, Senior Vice President Trucks hos Scania, i en noe euforisk pressemelding.
- Våre kunder velger en V8 av mange forskjellige grunner, men et åpenbart behov for prestanda er alltid en av dem. At våre kunder kjøper en Scania V8 gang på gang beviser både at motorene er holdbare og at de leverer uovertruffen produktivitet.
Scanias V8ere i Euro 6-utførelse benytter et vannavkjølt EGR-system i kombinasjon med SCR-teknologi, samt en turbolader med variabel geometri. Etterbehandlingsenheten er bare marginalt større samenlignet med enhetene som benyttes i Scanias rekkeseks 13-litersmotorer. Dette betyr at det er godt med plass på rammen til drivstoff- og AdBlue-tanker.
De nye motorene innebærer faktisk likevel en form for downsizing: 580-motoren gir nemlig nå samme dreimoment som 620-versjonen gjorde i Euro 5. Samtidig har 730en nå en fetere momentkurve enn Euro 5-versjonen Her er momentverdiene for alle tre:
520 hk, 2,700 Nm ved 1,000-1,300 o/min
580 hk, 2,950 Nm ved 1,000-1,350 o/min
730 hk, 3,500 Nm ved 1,000-1,400 o/min