-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Varsler rekordbøter mot lastebilprodusenter
De seks største lastebilprodusentene i Europa kan vente seg bøter på opp mot 100 milliarder kroner, som følge av ulovlig prissamarbeid og miljøjuks.
Financial Times (FT) skriver at flere av lastebilprodusentene allerede har avsatt totalt 2,6 milliarder dollar for å betale bøtene fra EU, som er varslet å komme i løpet av de nærmeste ukene.
Bakgrunnen er at EU, ved konkurransekommisjonær Marghete Vestager, i 2014 anmeldte DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN og Volvo/Renault for kartellvirksomhet.
Prissamarbeid og miljøjuks
Produsentene, som stort sett har hele lastebilmarkedet i Europa for seg selv, beskyldes for flere tilfeller av prissamarbeid og bevisst utsettelse av å innføre ny miljøteknologi på lastebilene. Dette skal ha pågått fra 1997 til 2011 da EU gjennomførte flere razziaer ved hovedkontorene til alle seks produsentene.
Ifølge FT skal bøtene følge EU-satser som tilsier 10 prosent av selskapenes globale omsetning. I så fall vil bøtene knuse tidligere rekorder for prissamarbeid i EU, ifølge FTs kilder. Totalsummen kan havne på rundt 10 milliarder euro, eller rundt 100 milliarder kroner.
MAN varslet
På forhånd har DAF avsatt 945 millioner dollar, Iveco 500 millioner dollar, Daimler 672 millioner dollar og Volvo 444 millioner dollar for å være forberedt på gigantregningen. Scania har på sin side ikke satt til side penger for å betale bøtene. De skriver i sin årsrapport at de ikke er i stand til å beregne hvilken betydning etterforskningen og eventuelle bøter vil få for selskapet.
Det var varslere hos MAN som satte EU på sporet av skandalen, noe som gjør at selskapet trolig slipper unna bøter.
Søksmål
Men, som om ikke bøter er nok: Prissamarbeidet og utsettelse av ny miljøteknologi kan har gjort lastebilene – og dermed transporttjenester og alt av varer fra mat til møbler – dyrere enn nødvendig.
EU mener så mange som 600.000 transportselskaper kan være rammet. At dette også gjelder norske bransjeaktører kan ikke utelukkes. En rekkeskadelidne avventer nå EU-dommen og er ifølge FT klare til å saksøke lastebilprodusentene for ikke helt ubetydelige summer.
Hva totalregningen for lastebilprodusentene blir til slutt kan det dermed ta en god stund før vi får svar på.