-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Posten kaster seg på Tesla-bølgen
Først Asko, nå Posten og Bring. Sistnevnte skal bruke den elektriske trekkvognen mellom terminaler i Posten Norges linjetrafikk.
Rett før jul meldte dagligvaregrossisten Asko at de har reservert 10 Tesla Semi. Nå melder Posten og Bring at de også har reservert en elektrisk trekker.
Tesla har varslet at de i 2019 starter produksjon av en semitrailer med rekkevidde på opptil 800 kilometer ved maksimalvekt og motorveihastigheter.
– Vi ser at fremtiden er elektrisk i alle kjøretøysegmenter. Derfor er det er viktig for oss å teste ny teknologi så tidlig som mulig, uttaler pressesjef John Eckhoff i Posten Norge.
Møter behovene
Tesla Semi vil ha svært lav luftmotstand, autopilot-teknologi, automatisk nødbrems, filholder og kollisjonsvarsling som skal bidra til å gjøre kjøringen tryggere.
Egne ladestasjoner vil kunne lade lastebilen til en rekkevidde på 640 kilometer på 30 minutter.
Tesla har foreløpig ikke sagt noe om hvor og når slike stasjoner beregnet for lastebilene vil være på plass i Norge. Heller ikke hva slags serviceapparat de skal bygge opp rundt lastebilene. Dette bekymrer imidlertid ikke Posten:
– Teknologiutviklingen går veldig raskt og de elektriske kjøretøyene som kommer i nær fremtid ser ut til å kunne møte våre behov når det gjelder rekkevidde, sikkerhet og kostnader, sier Eckhoff.
Ambisiøst miljømål
Posten og Bring har redusert sine utslipp med over 40 prosent siden 2009 og har nå satt et ambisiøst mål om å benytte kun fornybare energikilder innen 2025.
Elektrifisering av kjøretøy er en sentral del av dette målet. I desember i fjor testet de ut en kinesisk elvarebil for pakkeleveranser i Oslo-området.
Tesla Semi skal benyttes mellom terminaler i Posten Norges linjetrafikk.