BMW øker el-innsatsen.
BMW øker el-innsatsen.

BMW øker el-innsatsen

Denne gangen dreier det seg ikke om at BMW har kommet med flere i-modeller, men at de og deres speditører tar i bruk stadig flere elektriske biler i logistikk-kjeden.

Publisert

Vi har tidligere fortalt om en stor Terberg som ble bygd om til eldrift og som brukes til materialhåndtering inne på fabrikkområdet i München.

Nå går man noen skritt videre. Sammen med logistikk-partnerne Scherm Group og ARS Altmann har de gått til Framo og fått bygd om flere biler som nå gjør flere jobber for BMW.

Det er Scherm som har operert Terberg-trekkeren inne på fabrikken og de har nå fått bygget opp en 40-tonner til batterielektrisk drift.

«Dette er en bil som er en 1:1 erstatning for en dieselbil», sier Daniel Pasztor, Scherm-sjefen, i et intervju med «Trans Aktuell» og forklarer det med at «denne skal følge akkurat samme opplegg som våre andre biler, og vi venter at den gjør akkurat de samme oppgavene. Vi har 500 egne trekkvogner, og vi kan ikke se på en av dem som et spesialtilfelle».

Denne bilen er med på å forsyne fabrikken i München med deler som blir lastet ved Scherm Gruppens depot i Karlsfeld, 12 km. utenfor byen. Den blir da en av ca. 1000 biler som forsyner fabrikken med rundt 3,2 millioner deler hver arbeidsdag. Her tåles det ikke store uregelmessigheter – og denne bilen har deltatt med heder siden den ble satt i drift i desember.

Men det er bare en måneds tid siden ARS Altmann satte i drift sin bil. Den har de samme Framo-spesifikasjonene som de andre. I kortversjon: 3-4 timers lading for 160 km. rekkevidde.

Den nyeste brukes til å frakte biler fra BMWs eget nybil-lager i Garching, 15 km. nord for München, til BMW Welt – like ved Olympiatårnet. Det er dit kunder som ønsker å hente den nye bilen sin på fabrikken, kommer.

Bilen trekker en lukket semi – her skal bilene komme frem i perfekt stand. På vei tilbake tar den med seg nye biler fra München-fabrikken som skal videre ut til forhandlernettet fra distribusjons-navet i Garching.

«Vi har lenge vært store på jernbanetransport, så nå syntes vi det var på tide å innføre null-utslipp på landeveien også» sa Maximilian Altmann. «Sammen med BMW ble vi enige om å starte med å redusere utslippene i bytrafikken i München».

BMW har en avtale med sine to partnere om en deling av den økonomiske risikoen. Hittil har det ikke kostet bilprodusenten noe. Og samfunnet har tjent på det – man har regnet ut at de tre el-truckene nå reduserer CO2-utslippet med 82 tonn pr. år.

Ikke rart Münchens sjef for forretningsutvikling, Kurt Kapp, er begeistret:

Da man feiret at to nye elbiler var i vellykket drift nylig sa han at CO2-temaet er mer relevant enn noensinne. «Derfor er det spesielt viktig at BMW og partnerne går i spissen for den bærekraftige utviklingen som er helt nødvendig dersom vi både skal ta vare på innbyggernes helse og samtidig sikre fremtidig produksjon innenfor bygrensene».

Powered by Labrador CMS