-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
BMW øker el-innsatsen
Denne gangen dreier det seg ikke om at BMW har kommet med flere i-modeller, men at de og deres speditører tar i bruk stadig flere elektriske biler i logistikk-kjeden.
Vi har tidligere fortalt om en stor Terberg som ble bygd om til eldrift og som brukes til materialhåndtering inne på fabrikkområdet i München.
Nå går man noen skritt videre. Sammen med logistikk-partnerne Scherm Group og ARS Altmann har de gått til Framo og fått bygd om flere biler som nå gjør flere jobber for BMW.
Det er Scherm som har operert Terberg-trekkeren inne på fabrikken og de har nå fått bygget opp en 40-tonner til batterielektrisk drift.
«Dette er en bil som er en 1:1 erstatning for en dieselbil», sier Daniel Pasztor, Scherm-sjefen, i et intervju med «Trans Aktuell» og forklarer det med at «denne skal følge akkurat samme opplegg som våre andre biler, og vi venter at den gjør akkurat de samme oppgavene. Vi har 500 egne trekkvogner, og vi kan ikke se på en av dem som et spesialtilfelle».
Denne bilen er med på å forsyne fabrikken i München med deler som blir lastet ved Scherm Gruppens depot i Karlsfeld, 12 km. utenfor byen. Den blir da en av ca. 1000 biler som forsyner fabrikken med rundt 3,2 millioner deler hver arbeidsdag. Her tåles det ikke store uregelmessigheter – og denne bilen har deltatt med heder siden den ble satt i drift i desember.
Men det er bare en måneds tid siden ARS Altmann satte i drift sin bil. Den har de samme Framo-spesifikasjonene som de andre. I kortversjon: 3-4 timers lading for 160 km. rekkevidde.
Den nyeste brukes til å frakte biler fra BMWs eget nybil-lager i Garching, 15 km. nord for München, til BMW Welt – like ved Olympiatårnet. Det er dit kunder som ønsker å hente den nye bilen sin på fabrikken, kommer.
Bilen trekker en lukket semi – her skal bilene komme frem i perfekt stand. På vei tilbake tar den med seg nye biler fra München-fabrikken som skal videre ut til forhandlernettet fra distribusjons-navet i Garching.
«Vi har lenge vært store på jernbanetransport, så nå syntes vi det var på tide å innføre null-utslipp på landeveien også» sa Maximilian Altmann. «Sammen med BMW ble vi enige om å starte med å redusere utslippene i bytrafikken i München».
BMW har en avtale med sine to partnere om en deling av den økonomiske risikoen. Hittil har det ikke kostet bilprodusenten noe. Og samfunnet har tjent på det – man har regnet ut at de tre el-truckene nå reduserer CO2-utslippet med 82 tonn pr. år.
Ikke rart Münchens sjef for forretningsutvikling, Kurt Kapp, er begeistret:
Da man feiret at to nye elbiler var i vellykket drift nylig sa han at CO2-temaet er mer relevant enn noensinne. «Derfor er det spesielt viktig at BMW og partnerne går i spissen for den bærekraftige utviklingen som er helt nødvendig dersom vi både skal ta vare på innbyggernes helse og samtidig sikre fremtidig produksjon innenfor bygrensene».