Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor
Ford Ranger Raptor

Råtass-Ranger kommer til Europa

Den var først forbeholdt andre markeder enn det europeiske, men nå varsler Ford at Ranger Raptor skal lanseres på våre trakter neste år.

Publisert

Om du synes storebroren F-150 Raptor blir for stor eller for dyr, og Ranger Delta ikke er helt det du leter etter, men samtidig ønsker en pickup som er hakket hvassere enn standard, da blir du nok glad av meldingen fra Ford:

– Glem alt du tror du vet om pickuper. Nye Ranger Raptor tilhører en helt annen divisjon, skryter administrerende direktør i Ford Motor Norge, Per Gunnar Berg, i en pressemelding.

Biturbo
Og det er lett å forstå begeistringen. Ranger er jo i utgangspunktet en tøff bil med robuste egenskaper, som tåler en støyt.

I Raptor-utgaven skal alt være tatt flere skritt videre, og i fronten ser den ut som en litt mindre utgave av storebror.

Under panseret finner vi en biturbo-versjon av Fords 2-liters EcoBlue dieselmotor som i denne varianten leverer 213 hestekrefter og et dreiemoment på 500 Nm.

De to turboladerne jobber i serie på lavere turtall for høyrere dreiemoment og best mulig respons. Ved høyere turtall slår den større lavtrykksturboladeren inn for å levere maksimalt med krefter.

Kreftene fordeles gjennom Fords nye 10-trinns automatgirkasse (samme som sitter i F-150 Raptor), som også kan betjenes med manuelle girhendler i magnesium bak rattet.

Nedbremsing utføres av to-stempels frontkalipere med 332*32 mm ventilerte frontskiver og 332*24 mm ventilerte skiver bak.

Skal tåle juling
Chassiset er utviklet av Ford Performance og laget av høyfast lavlegert stål, for å tåle julingen som kjøring i ulendt terreng kan påføre.

Høyytelsesdemperne fra FOX med 46,6 mm stempler er montert på opphengsarmer i aluminium med utstående støtdempertårn foran, og bilen har fått et spesialtilpasset bakhjulsoppheng med coilover fjærbein med integrert Watts stabiliseringsstag på bakakselen.

I tillegg til standard-Rangerens beskyttelsesplater under motor og drivverk, er Raptor-versjonen utstyrt med en 2,3 millimeter tykk plate av høyfast stål som skal hindre skader ved kjøring i tøft terreng. Dekkene fra BF Goodrich i størrelsen 285/70 R17 måler hele 838 millimeter i diameter.

Innvendig finner vi blant annet forsterkede seter, angivelig spesialdesignet for kjøring i høy fart i tøft terreng. Blå sømmer og lærdetaljer er også med på å skille interiøret fra standardversjonen.

Adaptiv lastekontroll
Et nytt «Terrain Management System» gjør at føreren kan velge mellom seks kjøremodi som automatisk optimaliserer pickupen for forskjellige kjøreutfordringer: Normal, sport, gress/grus/snø, gjørme/sand eller stein.

Det finnes også et eget Baja-mode, som er oppkalt etter det berømte Baja Desert Rally, hvor du kan benytte alle offroadegenskapene på en gang.

Naturligvis inneholder bilen en rekke førerassistanse- og sikkerhetsteknologier. Blant annet en veltestabilisatorfunksjon, tilhengerstabilisator, bakkestartassistent og nedoverbakkeassistent.

Adaptiv lastekontroll som justerer den elektroniske stabilitetskontrollen i henhold til bilens totale vekt med last høres også praktisk ut.

Ukjent pris
Om du er interessert i dataspill fikk du kanskje med deg at det var på den store spillmessen Gamescom i Köln Ford slapp nyheten om at Ranger Raptor skal tas inn til Europa.

Samtidig annonserte de, sammen med Microsoft, at Ranger Raptor også vil debutere i det nye bildataspillet Forza Horizon 4.

Ford opplyser ikke når bilen kommer til Norge, eller hva den skal koste her til lands.

Powered by Labrador CMS