- Åtte helelektriske MAN eTGE til DB Schenker
img
noalt noalt noalt noalt noalt noalt noalt
img
img
img
img
img
img
Abonnement | Annonse- og medieinfo

Forsiden  |  Varebil  |  Lastebil  |  Buss  |  Næringsliv  |  Brukte yrkesbiler  |  Linker  |  Innkjøpsguiden  |  Bok/Kalender  |  Abonnement  

Annonse:
1pix 1pix 1pix 1pix
bilde
Åtte helelektriske MAN eTGE til DB Schenker
Avtalen i Oslo er en av de hittil største handlene MAN har gjort med sin elektriske varebil internasjonalt. Bilene skal brukes ved DB Schenkers nye City Hub på Filipstad.

alt

Det nye logistikkanlegget ble offisielt åpnet onsdag 8. mai, og de åtte elektriske MAN eTGE varebilene skal brukes til varedistribusjon uten lokale utslipp innenfor Ring 3 i Oslo.

– Vi er glade for å ha kommet i mål med de åtte elektriske varebilene, sier Nils-Petter Buer, som er kommunikasjonssjef i DB Schenker Norway.

– Dette er ytterligere et skritt på veien mot mest mulig utslippsfri transport, særlig i byområder. Fra før har vi elektriske varesykler i Oslo og Bergen, og nå jobber vi videre mot elektriske lastebiler. Blant annet skal transporten mellom vår hovedterminal på Alnabru og City Hub’en på Filipstad etter hvert skje elektrisk, fortsetter han.

Partnere
At valget falt på nettopp MAN er ingen overraskelse – DB Schenker og MAN har lenge samarbeidet om en rekke prosjekter. Blant annet platooningforsøk i Tyskland.

Utvendig er det praktisk talt ikke noe som skiller en dieseldrevet TGE 3.140 og en elektrisk eTGE. Selv typebetegnelsen er den samme, ettersom de åtte varebilene til DB Schenker er 3,5-tonnere med en elektrisk effekt på 100 kW, som omregnet i mekaniske hestekrefter er 136 hk. Største dreiemoment er 290 Nm som oppnås allerede i igangkjørings-øyeblikket.

eTGE har et lastevolum på 10,7 kubikkmeter og kan leveres med totalvekt opp til 4,25 tonn. Batterikapasiteten på 36 kWh kommer fra et litium-ion-batteri som er plassert i kjøretøyrammen. Maksimal rekkevidde er inntil 173 km (NEDC).

Garanterer 70% etter åtte år
Lading opp til 100 prosent skjer på 5 timer og 20 minutter ved bruk av AC veggboks på 7,2 kW, men bilen kan også hurtiglades opp til 80 prosent på 40 minutter ved hjelp av CCS-kontakt (40 kW). Det er også mulig å lade eTGE fra ordinær kontakt.

MAN garanterer en fortsatt minimum batterikapasitet på 70 prosent etter åtte år eller 160.000 km.

De åtte varebilene ble utlevert fra MAN-anlegget på Skårer hvor verkstedet nå er fullt ut utstyrt for å yte service og reparasjoner på elektriske nyttekjøretøy.


logoPåmelding til nyhetsbrev:
toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   fb Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside

 

 
pix pix
pix
 
logoPåmelding til nyhetsbrev:
Fritekstsøk:
pix pix
 
   
 
   
1898 brukte yrkesbiler til salgs
Lastebil Lett lastebil Varebil Kombi.bil Buss Minibuss
Årsmodell Fra: Til: 167 LASTEBILER TIL SALGS