-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Autoringen AS:
Selger – Autoringen
-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Platooning på ramme alvor
Nå har MAN overlevert de to første platooning-i-praksis-bilene til DB Schenker. I mai i fjor startet de første forsøkene, fra september testet man i trafikk. Fra april er det alvor.

Fresenius-Høyskolen er den tredje partneren i dette MAN / DB Schenker samarbeidet.
– Vår jobb er å finne ut hvordan denne nye teknologien virker på førerne. Vårt arbeid skal konsentreres om nevrofysiologiske og psykososiale faktorer. Vi regner også med at når vi nå ser menneske-maskin interface i praksis, vil vi finne elementer som kan tilbakeføres til videre produktutvikling, sier skolens Professor, Dr. Christian Haas.
Og han føyer til at «dette scenariet gir oss nok også muligheter for å gjøre noen generelle slutninger rundt tema ‘digitalisert arbeidsplass’ som kan bli utvidet til andre forskningsområder».
Det er med andre ord ikke bare rasjonell godstransport som står på agendaen her.
Men det hele følger altså etter Truck Platooning Challenge i 2016. Så tester på veien i fjor – med spesielle biler og spesielt utdannede testførere.
Les også: Platooning i Tokyo
Men fra april skal DB Schenkers egne, «normale» sjåfører ut på landeveien. I første omgang uten last, for blant annet å sikre at de kan holde trafikkflyten.
Sjåførene får spesiell opplæring hos MAN ProfiDrive, og folk fra Høyskolen skal være med og dokumentere det som skjer, hele tiden.
Men så skal man over til ukentlige, eller sågar daglige rutine-turer, og planen sier at i løpet av 2018 skal de to bilene gjøre i hvert fall tre turer hver dag mellom logistikk-sentrene til DB Schenker i München og Nürnberg.
MAN påstår det ikke, men dette må da være første gang vi ser nettede trucker i slik logistikk-innsats?