-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Platooning på ramme alvor
Nå har MAN overlevert de to første platooning-i-praksis-bilene til DB Schenker. I mai i fjor startet de første forsøkene, fra september testet man i trafikk. Fra april er det alvor.
Fresenius-Høyskolen er den tredje partneren i dette MAN / DB Schenker samarbeidet.
– Vår jobb er å finne ut hvordan denne nye teknologien virker på førerne. Vårt arbeid skal konsentreres om nevrofysiologiske og psykososiale faktorer. Vi regner også med at når vi nå ser menneske-maskin interface i praksis, vil vi finne elementer som kan tilbakeføres til videre produktutvikling, sier skolens Professor, Dr. Christian Haas.
Og han føyer til at «dette scenariet gir oss nok også muligheter for å gjøre noen generelle slutninger rundt tema ‘digitalisert arbeidsplass’ som kan bli utvidet til andre forskningsområder».
Det er med andre ord ikke bare rasjonell godstransport som står på agendaen her.
Men det hele følger altså etter Truck Platooning Challenge i 2016. Så tester på veien i fjor – med spesielle biler og spesielt utdannede testførere.
Les også: Platooning i Tokyo
Men fra april skal DB Schenkers egne, «normale» sjåfører ut på landeveien. I første omgang uten last, for blant annet å sikre at de kan holde trafikkflyten.
Sjåførene får spesiell opplæring hos MAN ProfiDrive, og folk fra Høyskolen skal være med og dokumentere det som skjer, hele tiden.
Men så skal man over til ukentlige, eller sågar daglige rutine-turer, og planen sier at i løpet av 2018 skal de to bilene gjøre i hvert fall tre turer hver dag mellom logistikk-sentrene til DB Schenker i München og Nürnberg.
MAN påstår det ikke, men dette må da være første gang vi ser nettede trucker i slik logistikk-innsats?