Stor oversikt: Disse elektriske varebilene er norgesaktuelle

Flere og større modeller, økt rekkevidde, mer nyttelast og et saftig tilskudd fra staten kan få fart i salget av elektriske varebiler. Her er modellene som er i salg nå og modeller som kommer snart. YrkesBils oversikt viser store forskjeller i ytelser, ladeløsninger og lastebegrensninger som er verdt å merke seg.

Publisert

Samtidig som salget av elektriske personbiler har «skutt i været» i Norge de seneste årene, har omsetningstakten for elektriske varebiler gått tråere.

Elvarebilene utgjør ikke mer enn 5,0 prosent av registreringene hittil i år og 5,3 prosent i september, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV).

Enova-boost
Årsakene til det labre salget hittil er flere og sammensatte. Svært begrenset modellutvalg – enn så lenge, lav tillatt nyttelast og relativt kort rekkevidde på flere modeller forklarer nok noe.

I tillegg er det mindre å hente økonomisk på å kjøpe elektrisk fremfor fossilmotor i varebil – kontra personbil. Dette fordi varebiler er unntatt myndighetenes avgiftsregime, og dermed finnes ikke de samme kjøpsinsentivene – som fritak fra engangsavgiften.

Fritak fra/reduserte bompenger, bruk av kollektivfelt og gratis parkering på offentlige P-plasser nyter imidlertid også eiere av elektriske varebiler godt av.

Myndighetene har signalisert at noen av de norske elbilgodene skal fases helt eller delvis ut etter hvert som elbilandelen øker.

Men statlige Enova innførte 17. august i år en støtteordning på opptil 50.000 kroner per elvarebil. Siden den gang er det utlevert 228 elvarebiler, 86 i august (i perioden 18. til 31. august) og 141 i september.

Enova har imidlertid gitt støtte til 2.656 elvarebiler siden ordningen ble innført, ifølge OFV. Det vil si at det er flere elvarebiler i bestilling.

Mye på gang fra billeverandørene
Samtidig satser mange av de store kjøretøyprodusentene for fullt på elektriske nyttekjøretøy. Dette innebærer flere modeller å velge blant, større lastekapasitet og økt rekkevidde.

Med hjelp fra de norske bilimportørene har YrkesBil laget en oversikt over hva som finnes av elektriske varebiler på det norske markedet i dag, og hva som kommer hit i nær fremtid (se oversikt nederst i artikkelen).

Studerer du de tekniske dataene vil du oppdage betydelige forskjeller i ytelser, ladeløsninger og lastebegrensninger som er verdt å ta med i betraktningen ved valg av elvarebil. Ikke minst er det avgjørende å ha avklart eget behov og bruksmønster.

Her er en liten statusrapport for de ulike merkene med elektriske varebiler i porteføljen eller på gang:

Fiat
Lanserer sin første elektriske varebil, Ducato Electric, neste år. Produkt- og markedssjef Dag Brekken hos importøren FCA Norway sier de også forventer at den mindre modellen Fiat Doblo Electric lanseres i løpet av 2021.

Ford
Har foreløpig ingen rene batterielektriske varebiler, men har lansert såkalt «Mild hybrid»-versjoner av Transit 2T og Custom - som egentlig ikke har noe med elbiler å gjøre. Nå har Ford nettopp også lansert Custom Plug in hybrid – en elbil med bensinmotor som rekkeviddeforlenger. Dette er en løsning som Ford – oss bekjent – er alene om i varebilsegmentet, så det blir spennende, selv om det selvsagt kan diskuteres hvorvidt en hybrid skal være med i en elbiloversikt som denne. Ford har også varslet at det kommer en fullelektrisk Transit 2T i 2021.

Iveco
Har nettopp fornyet Daily-serien, hvor en batterielektrisk versjon inngår. Ingen informasjon om andre elvarebil-nyheter derfra.

MAN
Selger e-TGE og har ingen informasjon om endringer på denne eller nye elvarebiler.

Maxus
Importøren RSA satser på Maxus som et rent elvarebil-merke i Norge, og selger den store modellen EV80. Lanserer den mindre modellen EV30, som ble vist på Transport & Logistikk-messen i Lillestrøm i september, i Norge til våren neste år.

Mercedes-Benz
Er i gang med salget av eVito og planlegger lansering av eSprinter neste år. Importøren opplyser ikke om noen planer for andre elektriske varebiler.

Nissan
e-NV200 er Norges mest solgte elvarebil, og ble i fjor oppgradert med større batteripakke.

Importøren har ingen konkret informasjon om nye elvarebiler de kan gå ut med, men kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen hos Nissan i Norge forteller følgende:

– Som et ledd i vår såkalte mid-term plan M.O.V.E to 2022, så er en videre elbil-satsing blant målsettingene til Nissan. Det betyr at det vil komme flere hel- eller del-elektrifiserte modeller i flere segmenter. Noen av disse har allerede vært vist i form av konsepter på ulike bilustillinger, men vi er ikke så langt unna at det snart vil bli vist ferdige biler. Jeg kan dessverre ikke være mer konkret enn dette foreløpig.

PSA (Peugeot, Citroën og Opel)
Peugeot og Citroën selger fortsatt el-utgavene av de utgåtte versjonene av Partner og Berlingo. Importøren opplyser nå at arvtakerne, de nye versjonene av Partner, Berlingo og Opel Combo, skal komme i elversjon i 2021.

At Citroën Jumpy, Peugeot Expert og Opel Vivaro også kommer i elversjoner har vært kjent en stund, og nå bekrefter importøren at lanseringstidspunkt i Norge blir sommeren 2020.

Tidligere i år viste PSA også elversjoner av de store Peugeot Boxer og Citroën Jumper på nyttebilutstillingen i Birmingham.

– Disse bilene har så langt ikke vinterpakker og er derfor ikke aktuelle for Norge – men vi ser selvsagt på ulike løsninger her. Det samme gjelder en conversionversjon av Movano – men vi kommer nok til å ha fokus på de mellomstore – og etter hvert også de små varebilene, sier PR og informasjonssjef Citroën og Opel, Stein Pettersen, til YrkesBil.

Renault
Kangoo Z.E. er Norges nest mest solgte elvarebil. Nå kommer også storebror Master i fullelektrisk versjon, da med etternavnet Z.E. Sistnevnte importeres både av Renault Trucks (Volvo Norge AS) og Renault Norge (RBI Norge AS), og begge bekrefter at de skal ta inn elbilen fra i høst. Førstnevnte importør stilte sågar ut en versjon på¨Transport & Logistikk-messen i Lillestrøm i september.

Toyota
Fra å være ganske skeptiske til batterielektriske biler, skal Toyota nå satse stort på teknologien, og blant de første elmodellene de lanserer finner vi varebilene Proace EV og Proace City EV – godt hjulpet av PSA-samarbeidet.

Volkswagen
Selger i dag e-Crafter og har tidligere varslet elversjoner av både Transporter og Caddy, via et samarbeid med ombyggeren ABT. Nå ser det ut til at kun ABT e-Transporter kommer til Norge.

Kommunikasjonssjef Anita Svanes hos Volkswagen Nyttekjøretøy opplyser at importøren fortsatt er i vurderingsfasen når det gjelder om de skal ta inn ABT e-Caddy.

StreetScooter
Tyske StreetScooter er ikke representert i Norge foreløpig, men vi har inkludert dem i oversikten fordi produsenten tidligere har opplyst til YrkesBil at de ser på markedet her som svært interessant og vurderer å etablere seg her.

**Artikkelen ble først publisert i bladet YrkesBil 8-2019. Ikke abonnent? Bli det her, og få de viktigste sakene og eksklusive reportasjer fra nyttekjøretøynæringen først**

Elvarebiler i salg nå:

Mercedes-Benz eVito (lengde A2 og A3)

Motor: 85 kW, opp til 300 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 41,4

Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,4

Ladefart hurtiglading (kW): Ikke tilgjengelig

Rekkevidde: 150 km WLTP

Nyttelast (kilo): Cirka 1.000 (A2) og 985 (A3)

Lastevolum (kubikkmeter): 6,0 (A2) og 6,6 (A3)

Egenvekt (kilo): 2.200 (A2) og 2.215 (A3)

Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig

Muligheter for bakseter: Ja, som eVito Tourer personbil, opp til 9 seter *

Pris som varebil: Fra kr. 476.500,- (A2) og 483.000,- (A3)

Pris som personbil: Fra kr. 538.600,- (A2) og 547.400,- (A3)

(* Tilgjengelig som short range i dag. Long range med hurtiglader kommer i 2020. EQV (V-Klasse) personbil med hurtiglader og opptil 8 seter kommer også i 2020.)

Kilde: Bertel O. Steen, Mercedes-Benz Nyttekjøretøy

Nissan e-NV200

Motor: 80 kW og 254 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 40

Ladefart «hjemmelader» (kW): Opptil 21,5 timer med 10A-kurs.

Ladefart hurtiglading (kW): 40-60 minutter (50 kW)

Rekkevidde: 280 km NEDC / WLTP 200 km

Nyttelast (kilo): 742

Lastevolum (kubikkmeter): 4,2

Egenvekt (kilo): 1.498 (fra)

Tilhengerkapasitet: Inntil 450 kilo

Muligheter for bakseter: Ja, personbilvarianten e-NV200 Evalia med 5- eller 7-seter.

Pris som varebil: Fra 288.990

Pris som personbil: Fra 322.840

Kilde: Nissan Nordic Europe

MAN eTGE

Motor: 100kW og 290 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 36

Ladefart «hjemmelader» (kW): 5 t. og 20 min. (Wallbox 7.2kW)

Ladefart hurtiglading (kW): 40 minutter (opptil 80%)

Rekkevidde: 173 NEDC

Nyttelast (kilo): 1.000

Lastevolum (kubikkmeter): 10,7

Egenvekt (kilo): 2.500

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig

Muligheter for bakseter: Nei

Pris som varebil: 683.190

Pris som personbil: Ikke mulig

Kilde: MAN Truck & Bus Norge

Volkswagen e-Crafter

Motor: 100kW og 290 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 35,8

Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2

Ladefart hurtiglading (kW): 40

Rekkevidde: 173 NEDC

Nyttelast (kilo): Ca. 975 (avhengig av ekstrautstyr)

Lastevolum (kubikkmeter): 10,7

Egenvekt (kilo): Ca. 2.450

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig

Muligheter for bakseter: Nei

Pris som varebil: 651.900

Pris som personbil: Ikke mulig

Kilde: Harald A. Møller AS, Volkswagen Nyttekjøretøy

Peugeot Partner Electric Mester

Motor: 49 kW og 200 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 22,5

Ladefart «hjemmelader» (kW): 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt.

Ladefart hurtiglading (kW): 30 minutter (opptil 80%)

Rekkevidde: 170 NEDC

Nyttelast (kilo): 620

Lastevolum (kubikkmeter): 3,3 (L1) og 3,7 (L2). Pluss 0,4 m3 på begge ved bruk av skillevegg med luke.

Egenvekt (kilo): 1.589 (L1), 1.628 (L2)

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig

Muligheter for bakseter: Ja, tre seter (fem totalt).

Pris som varebil: 230.000 (L1)/238.000 (L2)

Pris som personbil: Partner Tepee: 223.500 (kun Lengde 1 som personbil)

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

Citroën Berlingo Electric Proff

Motor (kW og Nm): 49 kW og 200 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 22,5

Ladefart «hjemmelader» (kW): 15, 12 eller 8,5 timer. Avhengig av kontakt.

Ladefart hurtiglading (kW): 30 minutter (opp til 80%)

Rekkevidde: 170 NEDC

Nyttelast (kilo): 620

Lastevolum (kubikkmeter): 3,3 (L1) og 3,7 (L2). Pluss 0,4 m3 på begge ved bruk av skillevegg med luke.

Egenvekt (kilo): 1.589 (L1), 1.628 (L2)

Tilhengerkapasitet: Ikke mulig

Muligheter for bakseter: Ja, tre seter (fem totalt).

Pris som varebil: 225.000 (L1)/233.000 (L2)

Pris som personbil: Berlingo Multispace: 223.500 (kun Lengde 1 som personbil)

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

Renault Kangoo Z.E.

Motor: 44kW, 225Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 33

Ladefart «hjemmelader» (kW): Cirka 6 timer fra tom til fulladet med 7 kW/32A.

Ladefart hurtiglading (kW): Leveres ikke.

Rekkevidde: 270 (NEDC)

Nyttelast (kilo): 625

Lastevolum (kubikkmeter): 3 m³ (kort) og 4 m³ (Maxi)

Egenvekt (kilo): 1.505-1.735

Tilhengerkapasitet: 374

Muligheter for bakseter: Ja, tre seter (totalt 5 seter i bilen).

Pris som varebil: 259.900 (kort 2-seter), 269.900 (Maxi 2-seter)***

Pris som personbil: 279.900 (Maxi 5-seter)***

(***Hjemmelader (Wallbox) er inkludert i prisen på bilen.)

Kilde: RBI Norge AS, Renault-importør

Maxus EV80

Motor: 100 kW/320 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 56

Ladefart «hjemmelader» (kW): 8,5 timer

Ladefart hurtiglading (kW): 1 time (20-80%)

Rekkevidde: 192 NEDC

Nyttelast (kilo): 950/980

Lastevolum (kubikkmeter): 10,2-11,5 (planbil)

Egenvekt (kilo): 2.615

Tilhengerkapasitet: 1.250

Muligheter for bakseter: Ja, 7 seter (9 totalt)

Pris som varebil: fra 499.900 (planbil), 529.900 som kassebil

Pris som personbil: fra 689.900 (9 seter)

Kilde: RSA , Maxus-importør

Iveco Daily Electric

Motor: 60-80 kW

Drivhjul: Bakhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 28-85

Ladefart «hjemmelader» (kW): 10-24 timer (3,5kW).

Ladefart hurtiglading (kW): 2 timer (22kW).

Rekkevidde: 70-200 kilometer NEDC

Nyttelast (kilo): 600-1.100

Lastevolum (kubikkmeter): 7,3-19,6

Egenvekt (kilo): 2.400-2.900

Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig

Muligheter for bakseter: Ja, minibuss.

Pris som varebil: 838.000 – 1.423.900 kroner

Pris som personbil: Ikke oppgitt

Kilde: Iveco Norge

Ford Transit Custom Plug in Hybrid

Motor: 92 kW

Drivhjul: Foran

Batterikapasitet (kWh): 13,6

Ladefart «hjemmelader» (kW): 5 timer

Ladefart hurtiglading (kW): 3 timer (32A)

Rekkevidde: 50 km (NEDC)

Nyttelast (kilo): 1.000 (uten fører)

Lastevolum (kubikkmeter): 6

Egenvekt (kilo): Ikke kjent

Tilhengerkapasitet: Ubesvart

Muligheter for bakseter: Ja, 8 seter (6 bak)

Pris som varebil: Ikke kommunisert

Pris som personbil: Ikke kommunisert

Kilde: Ford Motor Norge

Elektriske varebiler som kommer:

Renault Master Z.E.**

Motor: 57 kW – 225 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 33 kWh, 400V

Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,4kW: 6,0 t/ 3,7kW: 11,0 t/ 2,3kW: 17,0 t

Ladefart hurtiglading (kW): Ikke tilgjengelig

Rekkevidde: 200 NEDC ***

Nyttelast (kilo): 975 – 1.128 (med forbehold om COC)

Lastevolum (kubikkmeter): 8 til 13

Egenvekt (kilo): 2.300 (estimert)

Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig

Muligheter for bakseter: Nei

Pris som varebil: Ikke klar

Pris som personbil: Foreløpig ikke tilgjengelig

Forventet/planlagt lansering i Norge: 4. kvartal 2019

(** Renault Master importeres av både Renault Trucks (Volvo Norge) og Renault Norge (RBI Norge AS), og begge opplyser til YrkesBil at de skal selge Master Z.E.

***Data gjelder «non-cold climate»-versjon. Oppdaterte WLTP-tall for «cold climate»-varianten foreligger snart. «Non-cold climate»-varianten vil ikke bli tilgjengelig i Norge.)

Kilde: Volvo Norge AS (Renault Trucks) og RBI Norge AS (Renault)

Volkswagen ABT e-Transporter

Motor: 82 kW (Nm ikke tilgjengelig)

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 37,3 kWh

Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 40 kW

Rekkevidde: 220 NEDC

Nyttelast (kilo): Cirka 1.000

Lastevolum (kubikkmeter): 6,7

Egenvekt (kilo): Cirka 2.100

Tilhengerkapasitet: Ja, men ikke fastsatt kilogrense.

Muligheter for bakseter: Nei, ikke i Norge

Pris som varebil: Ikke bestemt ennå.

Pris som personbil: Nei

Forventet/planlagt lansering i Norge: 1. kvartal 2020

Kilde: Harald A. Møller AS, Volkswagen Nyttekjøretøy

Maxus EV30

Motor: 85/250

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 35 kW/t eller 52,5 kW/t

Ladefart «hjemmelader» (kW): 5 timer

Ladefart hurtiglading (kW): 30 min (20-80%)

Rekkevidde: Opptil 320 NEDC

Nyttelast (kilo): Inntil 1.000

Lastevolum (kubikkmeter): 4,8-6

Egenvekt (kilo): Ikke data ennå

Tilhengerkapasitet: Ja, men kapasitet ikke oppgitt

Muligheter for bakseter: Ikke avklart

Pris som varebil: Ikke fastsatt

Pris som personbil: Ikke fastsatt

Forventet/planlagt lansering i Norge: Våren 2020

Kilde: RSA, Maxus-importør

Fiat Ducato Electric

Motor: 90 kW / 280 Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): 47-79

Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke kjent

Ladefart hurtiglading (kW): Ikke kjent

Rekkevidde: 220-360 (NEDC)

Nyttelast (kilo): 1.100-1.900

Lastevolum (kubikkmeter): 10 til 17

Egenvekt (kilo): Ikke kjent

Tilhengerkapasitet: Ikke kjent

Muligheter for bakseter: Ja, opptil 13-14 (personbil/minibuss)

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: 2. halvår 2020

Kilde: FCA Norway AS

Mercedes-Benz eSprinter

Motor: 85 kW, opp til 300Nm

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): fra 41kWt (3 batteripakker) til 55kWt (4 batteripakker)

Ladefart «hjemmelader» (kW): 7,2 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 80 kW

Rekkevidde: 150 WLTP (4 batteripakker)

Nyttelast (kilo): 1.000

Lastevolum (kubikkmeter): 10,5 m3

Egenvekt (kilo): 2.460kg (3 batteripakker) og 2600kg (4 batteripakker)

Tilhengerkapasitet: Ikke tilgjengelig

Muligheter for bakseter: Ikke tilgjengelig

Pris som varebil: Ikke fastsatt

Pris som personbil: Ikke tilgjengelig

Forventet/planlagt lansering i Norge: 2020

Kilde: Bertel O. Steen, Mercedes-Benz Nyttekjøretøy

Toyota Proace EV


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: Ikke klart

Drivhjul: Ikke klart

Batterikapasitet (kWh): 50/75

Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke klart

Ladefart hurtiglading (kW): Ikke klart

Rekkevidde: 200 / 300 WLTP *

Nyttelast (kilo): 1000 kg*

Lastevolum (kubikkmeter): 4,6-6,1

Egenvekt (kilo): Ikke klart

Tilhengerkapasitet: 1000 kg*

Muligheter for bakseter: Ikke klart

Pris som varebil: Ikke klart

Pris som personbil: Ikke klart

Forventet/planlagt lansering i Norge: 3./4. kvartal 2020 - L1 (Medium)

(*= TBC To Be Confirmed)

Kilde: Toyota Norge AS

Toyota Proace City EV


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: Ikke klart

Drivhjul: Ikke klart

Batterikapasitet (kWh): Ikke klart

Ladefart «hjemmelader» (kW): Ikke klart

Ladefart hurtiglading (kW): Ikke klart

Rekkevidde: Ikke klart

Nyttelast (kilo): Ikke klart

Lastevolum (kubikkmeter): Ikke klart

Egenvekt (kilo): Ikke klart

Tilhengerkapasitet: Ikke klart

Muligheter for bakseter: Ikke klart

Pris som varebil: Ikke klart

Pris som personbil: Ikke klart

Forventet/planlagt lansering i Norge: 4. kvartal 2021

Kilde: Toyota Norge AS

Peugeot Expert


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hk

Drivhjul: Foran

Batterikapasitet (kWh): 50/75

Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: >200 / >300 WLTP

Nyttelast (kilo): 1000*

Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6

Egenvekt (kilo): Ikke klart

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020

(*= TBC To Be Confirmed)

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

Opel Vivaro


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hk

Drivhjul: Foran

Batterikapasitet (kWh): 50/75

Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: >200 / >300 WLTP

Nyttelast (kilo): 1000*

Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6

Egenvekt (kilo): Ikke klart

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020

(*= TBC To Be Confirmed)

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

Citroën Jumpy


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hk

Drivhjul: Foran

Batterikapasitet (kWh): 50/75

Ladefart «hjemmelader» (kW): Inntil 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: >200 / >300 WLTP

Nyttelast (kilo): 1000*

Lastevolum (kubikkmeter): 5,1 - 6,6

Egenvekt (kilo): Ikke klart

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 9 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: Sommeren 2020

(*= TBC To Be Confirmed)

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

Citroën Berlingo


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hestekrefter

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): Ikke kjent

Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: Ikke kjent

Nyttelast (kilo): Ikke kjent

Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter

Egenvekt (kilo): Ikke kjent

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

Peugeot Partner


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hestekrefter

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): Ikke kjent

Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: Ikke kjent

Nyttelast (kilo): Ikke kjent

Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter

Egenvekt (kilo): Ikke kjent

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

Opel Combo


(Merknad: Elversjonen er ikke vist ennå. Bildet av en bil med forbenningsmotor er kun ment for illustrasjon)

Motor: 136 hestekrefter

Drivhjul: Forhjulsdrift

Batterikapasitet (kWh): Ikke kjent

Ladefart «hjemmelader» (kW): 3-fase 11 kW

Ladefart hurtiglading (kW): 100 kW

Rekkevidde: Ikke kjent

Nyttelast (kilo): Ikke kjent

Lastevolum (kubikkmeter): Inntil 4,4 kubikkmeter

Egenvekt (kilo): Ikke kjent

Tilhengerkapasitet: Ja

Muligheter for bakseter: Inntil 5 seter

Pris som varebil: Ikke kjent

Pris som personbil: Ikke kjent

Forventet/planlagt lansering i Norge: 2021

Kilde: Bertel O. Steen, PSA

StreetScooter Work / Work XL Box

Motor: 38 kW permanent ytelse, 48 kW i kortere perioder.

Drivhjul: Forhjulsdrift.

Batterikapasitet: 20 / 40 kWh.

Ladefart «hjemmelader»: 0-80 %: 4,5 / 8 timer. 0-100 %: 7 / 10 timer. Lader: max. 16 A.

Ladefart hurtiglading: Hurtiglader leveres ikke.

Rekkevidde: 118 kilometer (NEDC).

Nyttelast: 720 / 895 kilo.

Lastevolum: 4,3 / 8 m3.

Egenvekt: 1.460 / 1.695 kilo.

Tilhengerkapasitet: Hengerfeste leveres ikke.

Muligheter for bakseter: Nei.

Pris som varebil: Fra 40.400 Euro i Tyskland.

Pris som personbil: Leveres ikke.

Planlagt lanseringstidspunkt: Uvisst om den skal lanseres i Norge.

Kilde: StreetScooter

YrkesBil tar forbehold om at priser, tekniske data og andre opplysninger mottatt fra bilimportørene kan være endret etter publiseringstidspunkt, uten at dette er oppdatert i denne artikkelen.

Powered by Labrador CMS