John-David Schnackenberg (t.v.) og Robert Stainer presenterte de nye elektriske drivlinjene, henholdsvis for lastebil og buss.
Alle foto: Brede Høgseth Wardrum
Dirk Ansorge fra produktavdelingen for buss forklarte at TipMatic-kassene i buss og coach nå også leveres med ny skiftestrategi, som tilpasses individuelt etter type kjøring.

I sommer startet MAN og DB Schenker et platooning-prosjekt sammen. Her fikk vi demonstrert hvordan de to bilene kobles digitalt sammen.

Originalinstrumentene er flyttet opp, og digitale instrumenter med spesialfunksjoner for platooning er plassert i dashbordet.

Sebastian Völl fra forsknings- og utviklingsavdelingen hos MAN trucks har stor tro på at platooning skal slå an i relativt nær fremtid.

Kanskje ikke så lett å se her, men instrumentene viser at bilen vi sitter i er i ferd med å hekte seg på bilen foran med en digital krok.

Her er bilene sammenkoblet, og den vi sitter i kjører i prinsippet av seg selv og følger ledebilens mønster til punkt og prikke, men av juridiske grunner må sjåføren holde hendene på rattet.

Knappen for sammenkobling sitter på rattet. Når sjåføren i bil nummer to trykker på denne, får fører i bilen foran spørsmål om han vil la bilen bak hekte seg på og kan akseptere eller avvise.

Alexander Adler fortalte om Transport Solutions, en ny konsulenttjeneste fra MAN hvor de bistår kunder med analyser og kalkyler i overgangen fra kjøretøy med forbrenningsmotor til elektriske kjøretøy.

Manfred Resch i MAN Digital Services prøvde å forklare forskjellen på VW Truck & Bus-plattformen RIO og MANs egne tjenester. Dette skal vi komme tilbake til på YrkesBil.no.

Vi har tidligere fortalt om kunstgruppen Klebebande i Berlin som dekorerer busser med tape i ulike farger, fasonger og mønstre. Her er en av de morsomme Neoplan-bussene.

I 2021 skal MANs eTruck rulles ut i markedet. Før det skal de testes, blant annet i det virkelige liv hos kunder i Østerrike fra i høst.

Elbiler byr på nye advarsler og utfordringer.

Markedsdirektør Jon Eystein Lund i MAN Truck & Bus Norge ser frem til å få elektriske kjøretøy inn i produktporteføljen. Først ut blir eTGE fra november.

Etterspørselen etter elektriske nyttekjøretøy er økende. Her er MANs svar, eTGM og eTGE.

Etterspørselen etter elektriske nyttekjøretøy er økende. Her er MANs svar, eTGM og eTGE.

Slik ser det ut under panseret på eTGE. 100 kW/290 Nm.

Instrumentene er nesten det eneste som avslører at du sitter i en elektrisk TGE.

Du kan hele tiden overvåke strømforbruket under kjøring.

Litt showfaktor må også til. Med denne TGX 18.640 vil du garantert skille deg ut på truckstopen. Foruten motivlakk og fete felger, bidrar lysbøylen på taket med fire LED-lys, til særpreget.

MAN pre-IAA pressekonferanseLitt showfaktor må også til. Med denne TGX 18.640 vil du garantert skille deg ut på truckstopen. Foruten motivlakk og fete felger, bidrar lysbøylen på taket med fire LED-lys, til særpreget.

MAN liker nå å omtale seg som en fullsortiments leverandør av nyttekjøretøy, med alt fra varebiler til busser og lastebiler. Her er litt av utvalget.

Elektrisk fra minste MAN og opp

Budskapene er mange hos MAN i forkant av tungbilutstillingen IAA. Vi har fått en liten smakebit av nyhetene, og prøvetur med elektriske eTGM og eTGE.

Publisert

E-mobilitet, digitalisering og autonom kjøring. «Megatrendene» alle kjøretøyprodusentene elsker å snakke om var selvsagt også hovedtemaene da MAN samlet fagpressen for å bygge opp spenningen i forkant av høstens IAA i Hannover.

Hørt det før, sier du? Ja, det har du nok, men denne gangen lover tyskerne at de elektriske varebilene, distribusjonslastebilene og bussene er «rett rundt hjørnet».

Det har de for så vidt også sagt før, i alle fall delvis, for etter planen skulle ni elektriske MAN lastebiler vært ute på test hos kunder i Østerrike fra slutten av 2017 – men disse er ennå ikke satt i drift.

Etter noen kritiske spørsmål fra journaliststanden fikk vi imidlertid forsikringer om at oppstartsproblemene, som ikke ble nærmere konkretisert, nå skal være ryddet av banen og at testingen starter til høsten.

For å vise at dette ikke er tomme ord hadde MAN leid deler av den uåpnede skandaleflyplassen Berlin Brandenburg Airport (BER), hvor det er rikelig med områder for å teste og demonstrere store kjøretøy.

Hovedstadens nye lufthavn skulle nemlig vært åpnet i 2012, men ennå har ingen fly verken landet eller tatt av her, og budsjettoverskridelsene får «mange hundremillioners-sprekken» i Stortingets byggeprosjekt til å fremstå som lommerusk.

Volkswagens personbildivisjon har visst også leid plass her, til midlertidig lagring av over 200.000 biler som følge av overgangen til WLTP. Så noe nytte gjør da flyplassen for seg, frem til nytt åpningsforsøk i 2020.

Kom Crafter i forkjøpet
Her fikk vi altså både se og prøve de batterielektriske eTGM og eTGE denne uken, mens visning av el- bussen Lion’s City blir spart til IAA. Litt morsomt er det forresten at pressen fikk lov å prøve eTGE før Volkswagen eCrafter – som jo er moderbilen (også den kraftig forsinket – VW sa i 2016 at kunder skulle ha bilen i løpet av 2017).

Rent teknisk er varebilene identiske, det er kun snakk om kosmetiske detaljer som skiller.

Det er heller ikke mye som skiller el-variantene fra sine dieseldrevne søsken, rent visuelt. Bak rattet kommer forskjellene frem idet du vrir om nøkkelen og ser at instrumentpanelet viser strømforbruk i stedet for dieselforbruk, og fraværet av motorlyd gjør seg gjeldende. Du kan hele veien holde rede på sanntidsforbruk av strøm, og hvor mye energigjenvinning nedbremsingene dine bidrar med.

Varebilen har en elmotor på 100 kW og 290 Nm. Makshastighet er begrenset til 90 kilometer i timen, noe som skal bidra til å holde «drivstofforbruket» nede (cirka 20 kWh per 100 kilometer). Trenger du egentlig å kjøre fortere i byen, hvor denne bilen er ment å tjenestegjøre?

Rekkevidden er oppgitt til 160 kilometer (NEDC), og nyttelasten til mellom 950 og 1.700 kilo. Bilen vi fikk prøve hadde tomt lasterom, så den akselererte – på elbil-vis – rimelig raskt fra start. Det skal bli spennende å prøve med last, og ikke minst på norske veier, så man får et mer reelt inntrykk av bilen og rekkevidden.

Batteriet har en kapasitet på 36 kilowattimer, og kan hurtiglades med 40 kW – da fylles batteriet opp til 80 prosent på 45 minutter. Eventuelt kan det fullades på snaut 5,5 timer med en wallbox, eller på ni timer med en vanlig 220V AC.

Elvarebilen skal etter planen lanseres i Norge i november.

Stille lastebil
Storebror eTGM er på sin side en 6x2 distribusjonsbil med totalvekt på 26 tonn, utstyrt med en elmotor på 264 kW og maksimalt dreiemoment på 3100 Nm. Batteriene kan plasseres under førerhuset og langs siden av rammen, og skal gi en rekkevidde på inntil 180 km.

Elmotoren har et høyt dreiemoment over hele sitt arbeidsområde, og lastebilene har derfor ingen girkasse, bare en omkobler for kjøring forover, bakover og selvsagt nøytral. Kraften kommer kontant idet du trykker på gasspedalen, og selv lastet med 20 tonn oppleves akselerasjonen rask og «sømløs».

Tilleggsaggregater som servostyring, luftkompressor og klimaanlegg drives elektrisk. Disse har behovsavhengig energistyring og skal aldri kreve mer strøm enn det som er nødvendig i øyeblikket. Som alle batteridrevne kjøretøy har også eTGM energigjenvinning under utrulling og nedbremsing.

Verken utseendemessig eller betjeningsmessig skiller batteridrevne MAN seg i særlig grad fra tilsvarende dieseldrevne varianter. Lydnivået er imidlertid vesentlig lavere, og det er en litt underlig følelse å stå på utsiden og se lastebilen kjøre uten å høre noen dieselmotor. Merkelig føles det også inne i førerhuset under kjøring, men det lave lydnivået gir god komfort for føreren og fraværet av motorlyd og -vibrasjoner er nok bare en vanesak.

eTruck, som den også kalles, skal etter planen markedslanseres i 2021.

Sammenkobling i praksis
Platooning sto også på menyen i Berlin. Første gang vi omtalte at MAN og DB Schenker skal teste denne teknologien på Autobahn A9 var i desember 2016, og de uttalte den gang at prosjektet skulle starte sommeren 2018. Her er de i rute:

25. juni ble to semitrailere sendt ut på motorveien og elektronisk koblet sammen, slik at den bakre følger den fremre som en slave. Lastebilene kjører en fastlagt rute på 145 kilometer, i reell drift for DB Schenker.

Vi fikk sitte på i lastebilene inne på flyplassområdet, hvor teknologien ble demonstrert. Sjåføren i den bakre bilen trykker på «koble til»-bryteren og sjåføren foran må akseptere, så kobles kjøretøyene sammen med cirka 15 meters avstand.

Av juridiske grunner må den bakre sjåføren fortsatt holde hendene på rattet, men bilen kjører i prinsippet av seg selv ved hjelp av kameraer, radarer og bil-til-bil-kommunikasjon og følger nøyaktig ledebilens mønster. På autonom-skalaen befinner vi oss kun på nivå 2. Målet er i første rekke å spare drivstoff og senke CO2-utslippet, etter slipstream-prinsippet.

Det gjenstår en drøss uavklarte problemstillinger før platooning settes ut i ordinær trafikk, for eksempel juridiske (hvem har ansvar?), økonomiske (hvordan skal gevinsten fordeles rettferdig?), teknologiske (skal det være noe poeng må en standard på plass, så teknologien virker mellom ulike merker) og psykologiske (både for sjåførene og omgivelsene).

Til det sistnevnte har MAN og DB Schenker fått med seg høgskolen Fresenius som skal studere den psykologiske og nevropsykologiske effekten platooning har på sjåførene. Det blir spennende.

Digitale tjenester
Selv om det innimellom kan virke sånn, handler fortsatt ikke alt om elektrisitet og autonom kjøring i nyttekjøretøyverdenen.

MAN understreker at de fortsatt jobber med å fintune dieselmotoren (Maschinenfabrik Augsburg sponset jo i sin tid Rudolf Diesel i utviklingen av teknikken) og minnet blant annet om at de nylig introduserte flere nyheter i forbrenningsmotorene og girkassene sine.

Blant annet kuttet de i fjor ut EGR i D08-serien, og de nevnte «individuelle» kjøreprogrammer og skiftestrategi i TipMatic-kassene både for lastebil og buss. Markedslederskapet for gassbusser vil de heller ikke gi slipp på, så nye Lion's City G med den nyutviklede E18 gassmotoren på 9,5 liter og 276 eller 316 hk, skal være klar neste år.

Utviklingen av de digitale tjenestene – mange av dem er konkrete, tilgjengelige nå eller snart, og matnyttige – fortsetter også med full styrke, fikk vi vite. I april var MAN Digital Services oppe og gå som en egen enhet.

De utvikler MAN-spesifikke tjenester, som Service Care. Programmet sørger for at bilen sender feilmeldinger til verkstedet, eventuelt setter opp en time for reparasjon og guider deg til passende verksted.

Alt foregår inne på VW Truck & Bus-plattformen RIO, men noe skal altså «brandes» som MAN. Forvirret? Dette lover vi komme tilbake til.

Elbilkonsulenter
Transport Solutions er en annen, ny tjeneste spesielt rettet mot elektriske kjøretøy. Dette er en slags konsulentvirksomhet hvor et MAN-team bistår kunder i å vurdere og planlegge overgang til el-kjøretøy.

Da snakker vi blant annet analyser av kjøretøypark, type kjøring, type kjøretøy, ladeinfrastruktur og potensielle gevinster, både økonomiske og andre. Det vil nok mange være interessert i. Foreløpig har teamet vært hos potensielle kunder i Sverige, men ikke i Norge, fortalte prosjektleder Alexander Adler.

Vorspielet til IAA er som du skjønner godt i gang. Og det kommer mer. Stay tuned.

Powered by Labrador CMS