-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
339 kjøreforbud og 51 anmeldelser etter storkontroll
Over 60 kontrollører fra Statens vegvesen har de siste dagene gjennomført tungbilkontroller på fire kontrollplasser sør for Oslo.
Til sammen har over 5.000 tungbiler blitt vinket inn til kontroll.
De fleste fikk kjøre videre etter en kort sjekk, men 1.181 kjøretøy ble stoppet. 339 av disse fikk kjøreforbud og 51 førere anmeldt, opplyser Statens vegvesen.
Kontrollplassene på Taraldrud, Støkken, Svartskog og Måna ved Oslofjordtunnelen har vært bemannet under kontrollen.
- Dette har vært en kjempeinnsats for trafikksikkerheten. Selv om tallene viser at de fleste tungbilene som er innom oss har alt i orden, er det viktig å holde igjen de kjøretøyene som ikke har noe på veien å gjøre, sier seksjonsleder i Statens vegvesen Erik Wolff i en presseuttalelse.
De fleste kjøreforbudene kom på grunn av dårlig lastsikring, overlast, tekniske mangler og dårlig sikt. I kategorien lastsikring kommer også flere tilfeller av avrenning fra lasterom.
- Det dreier seg om biler som er fulle av fisk eller søppel, der det renner illeluktende vann ut fra lasterommene. Ikke bare kan dette være veldig grisete, men det fører også til glatt vegbane. Det kan være spesielt farlig for motorsyklister. De som blir stoppet med rennende last, må få stoppet avrenningen før de får kjøre videre, sier Wolff.
79 førere måtte fjerne ekstra bord, juggel og krims-krams fra frontrutene sine før de fikk kjøre videre.
- Det er noen som gjør det litt for hjemmekoselig i førerhytta si. Når dette går ut over utsynet og trafikksikkerheten må vi si ifra, sier Wolff.
36 av de 51 anmeldelsene som ble skrevet kom som følge av grove brudd på kjøre- og hviletidsbestemmelsene.
- Når vi går til det skrittet å skrive en anmeldelse for brudd på kjøre- og hviletid, snakker vi om svært alvorlige brudd eller det vi mener er bevisst juks eller manipulering. For de fleste av oss sier det seg selv at man skal være godt opplagt når man sitter bak rattet på en tungbil, men vi ser dessverre at enkelte gambler med egen og andres sikkerhet ved å ta altfor korte pauser, sier Wolff.
De 62 kontrollørene som deltok i aksjonen kom fra hele landet. 12 obs