-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Åpner for elektroniske fraktbrev
Regjeringen foreslår innføring av elektroniske fraktbrev ved frakt av gods på vei.
– Dette er noe næringen har ønsket. Innføring av elektroniske veifraktbrev vil kunne bety en vesentlig kostnadsreduksjon for transportnæringen. Det vil i tillegg bidra til økt kontroll og overvåking av gods under transport. Det er en vinn-vinn situasjon for alle parter, sier justis- og innvandringsminister Jøran Kallmyr (FrP) i en pressemelding.
Forslaget innebærer at regjeringen ber om samtykke til ratifikasjon av en tilleggsprotokoll (eCMR) til den såkalte CMR-konvensjonen, som regulerer godsbefordring på vei. Konvensjonen og tilleggsprotokollen regulerer grensekryssende frakt av gods, men regjeringen foreslår regler om elektroniske fraktbrev også ved innenriks godsbefordring.
– Regjeringen er opptatt av å fjerne useriøse aktører fra transportmarkedet. Det er viktig, blant annet av hensyn til trafikksikkerheten, at vi legger til rette for de seriøse aktørene. Dette er en forenkling og effektivisering som vil komme alle de seriøse aktørene i bransjen til gode. Det er jeg godt fornøyd med, sier samferdselsminister Jon Georg Dale (FrP).
Elektroniske fraktbrev kan bidra til økt kontroll og overvåking av gods under transport, økt sporbarhet av endringer i fraktbrevet, mer nøyaktige opplysninger og et sikrere grunnlag for å identifisere partene gjennom regler om elektronisk signatur. Dette kan igjen gi et bedre kontrollgrunnlag med næringen og føre til en mer rettferdig konkurransesituasjon, ifølge regjeringen.
Myndighetene mener også at innføring av elektroniske fraktbrev kan motvirke de uheldige og ressurskrevende sidene ved dagens system. Nytten av en norsk ratifikasjon og gjennomføring vil kunne bli vesentlig for dem som ønsker å benytte elektroniske fraktbrev ved internasjonal befordring.
Justis- og beredskapsdepartementet vil i løpet av våren 2020, i samarbeid med Samferdselsdepartementet, vurdere om elektroniske fraktbrev bør gjøres obligatorisk for enkelte grupper.