Flere selskaper med stor hydrogensatsing i Norge

Akershus Energi AS, Greenstat AS, Nel Fuel AS og H2 Energy AS går sammen om å etablere produksjon og salg av hydrogen til den norske transportsektoren. Hydrogenlastebilene fra Hyundai er ventet til Norge allerede i 2020.

Publisert

Opplysningene fremkommer i en børsmelding fra det norske hydrogenselskapet Nel ASA publisert 20. desember.

Selskapet Green H2 Norway, er en såkalt joint venture der sveitsisk-eide H2 Energy AS og de norskeide selskapene Nel Fuel AS, Greenstat AS og Akershus Energi Infrastruktur AS eier 25 prosent hver.

«Green H2 Norway vil etablere fasiliteter for fornybar hydrogenproduksjon i Norge, for å forsyne hydrogen til lastebiler fra Hyundai som er forventet til Norge fra 2020», heter det i meldingen fra Nel.

Startet i Sveits
I forbindelse med nyttekjøretøyutstillingen IAA i Hannover i 2018, fortalte YrkesBil om Hyundais planer for hvordan de sammen med selskapet H2 Energy skal selge 1.000 hydrogenlastebiler i Sveits mellom 2019 og 2023.

Da vi snakket med Hyundai-folket på messen fortalte de også at interessen fra Norge ikke hadde latt vente på seg:

– Vi fikk de første forespørslene fra Norge allerede i dag tidlig, sa Chi Myung Kim fra forsknings- og utviklingsavdelingen hos Hyundai Motor Group til YrkesBil, kort tid etter lanseringen.

Til å begynne med er det snakk om 4x2 distribusjonslastebiler, men Hyundai har understreket at flere modeller og størrelser er på vei.

– Hyundai har indikert at de vil tilby hydrogenlastebiler allerede fra 2020, og i store volumer fra 2021. Vi mener timingen for dette er riktig, da vi også ser at hydrogendrevne lastebiler og busser blir tilgjengelige i stort antall, uttaler Nel-sjef Jon André Løkke.

Operativ produksjon i 2020
Selskapet H2 Energy i Sveits har spesialisert seg på produksjon og leveranse av hydrogen til kjøretøyer i det sveitsiske markedet.

At de også ville inn i Norge er ingen overraskelse, for allerede i september 2017 etablerte de aksjeselskapet H2 Energy AS, med adresse i Årdal i Ryfylke.

– Hydrogenlastebiler er ikke bare nye lastebiler, de krever et komplett nytt økosystem. For å implementere et slikt økosystem på mindre enn 12 måneder er det essensielt å ha partnere å støtte seg på. Vi er derfor glade for å samarbeide med Akershus Energi, Greenstat AS og Nel ASA i tiden fremover, uttaler Rolf Huber, styreleder i H2 Energy.

Akershus EnergiPark har siden 2012 vært en viktig arena for forskning på hydrogen, og på den måten har Akershus Energi lenge vært involvert i arbeidet med hydrogenutviklingen. Selskapet er også en del av den nasjonale hydrogenklyngen.

– Akershus Energi er svært fornøyd med å ha fått til et samarbeid med Nel, H2 Energy og Greenstat om etablering av en offensiv satsning på storskala hydrogenproduksjon i Norge. Dette er helt i tråd med vår eier, Viken fylkeskommune, sine ambisjoner om å bidra i omstillingen til fossilfri transport. Vi ser fram til å jobbe for en realisering av en operativ hydrogenproduksjon på Østlandet i løpet 2020, sier Eskil Lunde Jensen, konsernsjef i Akershus Energi.

Oslo og Akershus først ut
Planen er at Green H2 Norway skal stå for produksjon og leveranse av hydrogen til de nye lastebilene fra Hyundai samt til et bredere marked av busser, biler, ferger og hurtigbåter.

– I dialog med andre potensielle partnere og nasjonale myndigheter, vil Green H2 Norway initiere det første prosjektet i 2020. Det første produksjonsanlegget vil bli etablert utenfor Oslo for å serve Oslo- og Akershus-regionen, sier Nel-sjef Jon André Løkke.

Nel er dessuten partner med Nikola, som sammen med Iveco, har store planer for batterielektriske og hydrogendrevne lastebiler i tiden fremover.

Liv-Elisif Kalland, transportrådgiver i miljøorganisasjonen Zero, mener storsatsingen i Norge er en gledelig førjulsnyhet.

– Det er store klimagassutslipp fra tungtransporten, og at det kommer serieproduserte hydrogenlastebiler gjør det mulig å rulle ut nullutslippslastebiler i stor skala. Hydrogen i tungtransporten gjør det trolig mulig å raskere rulle ut nullutslippsløsninger for langtransport, sier Kalland til YrkesBil.

2020 blir for øvrig også året da Asko og Scania noe forsinket får satt sitt hydrogenprosjekt ut i livet, når de setter fire lastebiler utstyrt med brenselcelle i drift i Trøndelag.

Powered by Labrador CMS