-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Traton på børs = trist
Tilsynelatende applauderte investorer da Volkswagen endelig la ut deler av lastebilvirksomheten for salg. Men begeistringen var ikke stor, viser det seg. Aksjene omsettes under det de ble kjøpt for.
Opprinnelig gikk Volkswagen veldig høyt ut.
De skulle selge ut deler av Traton, den underlige kombinasjonen som inneholder MAN, Scania, lastebilvirksomheten i Brasil, og Rio – den nye digitale merkevaren til MAN.
Planen var å gå på børs med den på vårparten. Det var snakk om at man skulle selge ut 25 % av divisjonen, og beholde resten selv.
Det ble avlyst ganske brått i mars.
Så dukket planene opp igjen for en snau måned siden. Da gikk man først ned på volumet, og sa at det var 15 % som skulle ut. Så var VW litt mer forsiktig da de antydet prisen: mellom 27 og 33 euro snakket man om.
Det virket litt puslete da, da man åpnet for salget og la prisen helt i bunnen av antydningen. 27 euro.
At aksjen ikke har vært på 27-tallet siden første dag – i skrivende stund ligger den midt mellom 26 og 27 – får så være. Det er jo ikke noen katastrofal utvikling (Aston Martin-aksjen har falt til halvparten etter at de gikk på børs ved juletider i fjor), men det sier litt om manglende interesse i markedet.
Traton-sjefen Andreas Renschler vil gjøre selskapet til «Worldwide Champion». Dit er det et stykke. De solgte 233.000 biler i fjor. Daimler endte på 548.000 lastebiler og busser.
Men hele børsoperasjonen er allikevel interessant, for det betyr at mange igjen har et visst håp om at VW-Gruppen skal begynne å høre på investorer: «Slanke seg og dele selskapet opp i håndterbare enheter» er en oppskrift som er åpenbar for de fleste.
Samtidig vil en slik oppdeling som eksponeres for finansmarkedet kunne sette en «virkelig» verdi på konsernet.
Evercore ISI er et av selskapene som har analysert Volkswagen. De sier at summen-av-delene gir konsernet en verdi på € 220 milliarder. Dagens børsverdi ligger på rundt € 72 mrd.
Porsche alene vil være verdt 100 milliarder er det mange som mener, og viser til verdien av Ferrari etter at den ble skilt ut fra Fiat.
Både Ducati og MAN Energy Solutions er blant enhetene som ligger der nå og venter på å bli solgt ut.
Prisen på Traton-aksjer viste at divisjonen hadde en verdi på litt over 13 milliarder euro. Salget innbrakte ca. 2.
De pengene kommer selvfølgelig godt med, men monner lite når Volkswagen skal investere € 44 mrd. bare i elektrifisering de neste fem årene.