-
Bruktbilselger
Møller Bil AS
-
Servicetekniker med salgsteft
Flex1one AS
-
Driftsansvarlig
Atracco Agder
-
Selger
Renault Trucks
-
Bilkontrollør
NAF Senter Sandvika
-
Direktør
Bilimportørenes Landsforening
-
Biltester
NAF Senter Mosjøen
-
Bilkontrollør
NAF Senter Levanger
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Senterleder
NAF Senter Kongsberg
-
Kundemottaker
NAF Senter Oslo
-
Kundemottaker
NAF Senter Hamar
-
Dekkmontør/Hjulutruster
DekkCenteret Oslo AS
-
Bilselger brukt/pre-owned
Formula Automobile Norge AS
-
Delemedarbeider
Nellemann Machinery AS
-
Servicemarkedssjef
Nellemann Machinery AS
-
Tekniker Bentley
XPND Automotive AS
-
Mekaniker
NAF Senter Molde
-
Bilteknisk konsulent
NAF Senter Trondheim
-
Bilselger
Berg Auto AS
-
Bilmekaniker
Motorpool Handel AS
-
Delelagermedarbeider
Motorpool Handel AS
-
Servicetekniker
Preqas AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Fullvoksen stasjonsvarebil Peugeot
Peugeot 5008 lanseres nå som varebil. Ombygningen skjer i Norge.

Det viktigste med 5008 som varebil er:
- Selve plassen bak rattet er rikelig.
- Bilen er laget slik at ingen kan ”fikle” med skilleveggen.
- Prisen ca. 250.000 kroner inkl mva for premiumutgave.
5- eller 7-seter
Peugeot 5008 kommer originalt til Norge med to seterekker, men kan også leveres med tre seterekker som 7-seterversjon. Les prøvekjøringen her.
I Norge bygges den så om av firmaet Lafinto i Fredrikstad.For at bilen skal ha plass til den såkalte statskassa, fjernes en liten opphøyning bak andre seterekke. I tillegg skiftes ut noe av innvendig tak inne i varerommet, og bilen får en meget solid skillevegg.
Det er laget ekstra solid fester for skilleveggen slik at man ikke enkelt kan flytte veggen bakover. Det ikke å kjøre forsetene flere ganger hardt bakover i håp om at skilleveggen flytter seg bakover.
Og setene følger med på kjøpet
Men! Kunden får ikke bare en varebil. Med følger også baksetene. Ansvarlig for Peugeot varebil, Thorbjørn Myrhaug, forteller at det dermed blir mye lettere å omklassifisere bilen fra varebil til personbil igjen.
- Vi beholder sikkerhetsbelter og fester for baksetet i bilen, sier han. Dermed er det enkelt å sette inn baksete om eieren ønsker å endre bilen fra varebil til stasjonsvogn.
God nok plass
Da det første gang ble snakk om at Peugeot 5008 kunne bli varebil, satte den norske Peugeot-sjefen Thomas Rosvold ett krav:
- Det må være så god plass bak rattet at jeg sitter komfortabelt.
Og slik er varebilen også blitt. Sammenlignet med bilen som fem- eller syvseter er bakre innstilling for førersetet redusert med kun ca 4 cm. I praksis betyr det lat den personen skal være ekstra lang eller fyldig som ikke har god nok komfort bak rattet.
250.000 kroner alt inklusive
Prisene starter trolig fra ca. 250.000 kroner inkludert merverdiavgift i premiumversjon. Det planlegges et salg på rundt 600 biler i år.
Til sammenlikning er mest solgte stasjonsvarebilen i år VW Touran. Den er 14 cm kortere enn Peugeot 5008. Og det merkes på plassen bak rattet. I 5008 er det ”kongeplass” i forhold til i Touran.
Som varebil kan Peugeot 5008 leveres med flere dieselmotorer og med automatgir.
Tips YrkesBil om varebil på email: haakon@bilforlaget.no