-
Werksta Bergen Fana:
Bilskadereparatør
-
Werksta Bergen Fana:
Billakkerer
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Werksta Kristiansand:
Bilskadereparatør
-
Bilia X:
Plassjef, XPENG Lørenskog
-
Toyota Sarpsborg og Halden:
Salgskonsulent
-
Hedin Performance Cars:
Servicemarkedsleder
-
Hedin Performance Cars:
Servicerådgiver
-
Hedin Performance Cars:
Delelagerekspeditør
-
Møller Bil Ensjø - Møller Bil Etterstad:
Bilmekanikere og fagteknikere
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Hjulutrustningsarbeider/ mekaniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Fagtekniker
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Bilglassmontør
-
Møller Bil AS:
Bruktbilselger
-
Namdal Bilskade AS:
Bilskadereparatør
-
NAF Senter Bergen:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Trondheim:
Nyttekjøretøyselger
-
RSA BIL Trondheim:
Selger nybil BYD
-
Bauda AS:
Daglig leder
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
Team Verksted AS:
Varebilmekaniker og lastebilmekaniker
-
Tyretrust Norge AS:
Key Account Manager -Salgsansvarlig
-
Bilia Norge:
Bruktbilsjef, Hamar
-
Carstore:
Junior innkjøper
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Selger Mercedes-Benz nyttekjøretøy
-
Harald A. Møller AS:
Teknisk instruktør
-
Lexus Fredrikstad:
Salgskonsulent
-
MAN Truck & Bus:
Salgskonsulent Trucks
-
MAN Truck & Bus:
Key Account Manager
-
Motortechnik:
Kundemottaker og Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Porsche Center Oslo:
Selger nye Porsche
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Fullvoksen stasjonsvarebil Peugeot
Peugeot 5008 lanseres nå som varebil. Ombygningen skjer i Norge.
Det viktigste med 5008 som varebil er:
- Selve plassen bak rattet er rikelig.
- Bilen er laget slik at ingen kan ”fikle” med skilleveggen.
- Prisen ca. 250.000 kroner inkl mva for premiumutgave.
5- eller 7-seter
Peugeot 5008 kommer originalt til Norge med to seterekker, men kan også leveres med tre seterekker som 7-seterversjon. Les prøvekjøringen her.
I Norge bygges den så om av firmaet Lafinto i Fredrikstad.For at bilen skal ha plass til den såkalte statskassa, fjernes en liten opphøyning bak andre seterekke. I tillegg skiftes ut noe av innvendig tak inne i varerommet, og bilen får en meget solid skillevegg.
Det er laget ekstra solid fester for skilleveggen slik at man ikke enkelt kan flytte veggen bakover. Det ikke å kjøre forsetene flere ganger hardt bakover i håp om at skilleveggen flytter seg bakover.
Og setene følger med på kjøpet
Men! Kunden får ikke bare en varebil. Med følger også baksetene. Ansvarlig for Peugeot varebil, Thorbjørn Myrhaug, forteller at det dermed blir mye lettere å omklassifisere bilen fra varebil til personbil igjen.
- Vi beholder sikkerhetsbelter og fester for baksetet i bilen, sier han. Dermed er det enkelt å sette inn baksete om eieren ønsker å endre bilen fra varebil til stasjonsvogn.
God nok plass
Da det første gang ble snakk om at Peugeot 5008 kunne bli varebil, satte den norske Peugeot-sjefen Thomas Rosvold ett krav:
- Det må være så god plass bak rattet at jeg sitter komfortabelt.
Og slik er varebilen også blitt. Sammenlignet med bilen som fem- eller syvseter er bakre innstilling for førersetet redusert med kun ca 4 cm. I praksis betyr det lat den personen skal være ekstra lang eller fyldig som ikke har god nok komfort bak rattet.
250.000 kroner alt inklusive
Prisene starter trolig fra ca. 250.000 kroner inkludert merverdiavgift i premiumversjon. Det planlegges et salg på rundt 600 biler i år.
Til sammenlikning er mest solgte stasjonsvarebilen i år VW Touran. Den er 14 cm kortere enn Peugeot 5008. Og det merkes på plassen bak rattet. I 5008 er det ”kongeplass” i forhold til i Touran.
Som varebil kan Peugeot 5008 leveres med flere dieselmotorer og med automatgir.
Tips YrkesBil om varebil på email: haakon@bilforlaget.no