-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
November lyste opp før jul
Mens ACEAs registreringsstatistikk fortalte om minus 8,5 % i oktober, nøyde november seg med 0,6 % baklengs. Dermed krøp akkumulert underskudd tilbake fra minus 16.8 % til minus 15,5 % da det sto tilbake en måned av året.
Som vanlig må vi begynne med å slå Europa sammen, slik at vi
kan få med oss alle fasettene.
I tallene over er det store EU som kommer til orde, der det telles med søkke og snøre.
Men hvis vi samtidig teller med EFTA (+2,7 % i november og minus 15,2 % akkumulert) og UK (-19,3 og -17,1) blir summene annerledes.
Da viste EU+EFTA +GP minus 4,2 i november og minus 17,1 akkumulert. Det går allikevel ikke an å være så pessimistisk at man ikke ser at november viste bedre signaler enn månedene før.
Syv måneder med nedgang
Selv om vi var bare ca. 1000 biler unna å gå overskudd i november (mindre enn en prosent av totalmarkedet) må vi nok allikevel slå fast at det er syvende måned på rad med nedgang når vi summerer alle kategorier.
Og nok en gang må vi slå fast at årsaken er varebiler. De utgjør nesten 80 % av det ACEA kaller nyttebilmarkedet, og da skal det ikke store utslag her før de gir gjenklang over hele markedet.
Så la oss bare slå fast at 111.300 letter varebiler er en tilbakegang på 4,5% i EU. I hele området (EU + EFTA + GB) endte volumet på 140.500 – en tilbakegang på 7,9 %. (Norge plutselig opp på pluss: 6,8 %!).
Hvis vi da tar for oss alle biler over 3,5 tonn var det et sundt marked både i EU og i hele området. I EU endte volumet på 28.241. Det tilsvarte solide 19,4 % i pluss. Og for hele området sluttet det med 33.500 biler – 16,9 % mer enn i fjor. På begge disse områdene ligger også akkumulert-kontingenten i pluss.
Når vi tar de aller tyngste, de over 16 tonn, er økningen enda større, selv om volumene er mindre. For EU ble det 24.000 biler – en økning på 21 % og pluss 7,3 % akkumulert.
Når vi legger til EFTA og GB er vi oppe i 28.300 for november – pluss 19 % - og et akkumulert-tall som ligger 7,7 % over ’21.
Beskjedne forventninger
Dermed er det egentlig ganske beskjedne forventninger vi har til desember. Den kan fortsette å holde alt som heter lastebiler – tunge, og ikke fult så tunge – i pluss og dermed bekrefte et år hvor det ble omsatt flere biler enn året før.
Og samtidig kan vi kanskje håpe at desember er så hyggelig at den legger på et tusen ekstra lastebiler, slik at også den gruppen kommer til pluss for måneden.
Imens skal jeg fortsette å mase på ACEA om at de gir oss merke- (og helst) modellnavn, på varebiler.
Personbilene er tross alt utstyrt med merkenavn. Å sitte å kommentere hvordan hundretusen biler beveger seg hver måned, uten å ane hvilke biler det er, blir ganske meningsløst og forteller i hvert fall ikke noe om hvordan det står til med industrien.
Er det kanskje derfor industrien egen interesseorganisasjon holde slike detaljer borte fra offentligheten?