-
AutoriaGruppen:
Salgssjef bruktbil
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Alfie Bilskade AS:
Biloppretter
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
S. Rødsten Bilforretning AS:
Bilmekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Orkanger
-
Bilia Insignia:
Salgsdirektør, Bilia Insignia
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss, Lørenskog:
Mekaniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Lærdal
-
Team Verksted AS:
Kundemottaker
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Manager Sales
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Birger N. Haug AS:
Teknisk Leder
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Albjerk Bil Lier AS:
Mekaniker
-
Gumpens Auto Grenland AS:
Daglig leder
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tellnes Autosenter AS:
Tungbil- og lettbil Mekanikere
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
Advarer bussjåfører med mobil
Avislesere kunne denne uken se foto av en bussjåfør som sender tekstmeldinger med den ene hånden mens hun styrer den fulle bussen med den andre. Bransjen reagerer sterkt.
– Ulovlig bruk av telefon er et sikkerhetsproblem og ikke akseptabelt. I tilegg skaper det stor utrygghet hos passasjerene. Nå ber vi busselskapene stramme inn, sier Christian Aubert, administrerende direktør i Transportbedriftenes Landsforening, til nyhetsbyrået Newswire.
Rundskriv
Transportbedriftenes Landsforening har nylig sendt ut et rundskriv til sine medlemsbedrifter der de gjør oppmerksom på at det ikke er lov for sjåførene å snakke i telefon mens de kjører, hvis de ikke bruker handsfree-sett. Etter denne ukens avisoppslag er rundskrivet sendt ut på nytt.
Forbudet mot mobiltelefon gjelder for alle sjåfører av alle typer motorvogner og ble innført 1. mars 2000. Men Transportbedriftenes Landsforening har fått tilbakemeldinger fra passasjerer om at forbudet ikke overholdes.
– Dette har også sin årsak i at sjåførene ønsker å yte god service overfor passasjerer. Mange av samtalene skjer for eksempel fordi man vil finne hittegods, koordinere med ekstrabusser og så videre. Men da skal det altså brukes handsfree, sier Aubert.
I rundskrivet som nå har gått ut til medlemmene, gjøres det oppmerksom på at bussjåførenes primære ansvar er å transportere passasjerene på en trafikksikker og komfortabel måte.
Inntektskilde
Det er ikke bare bussjåfører som synder. Bare i år er det utferdiget bøter for over to millioner kroner til sjåfører som ringer i telefonen mens de kjører.
Ifølge VG hadde Statens innkrevingssentral i Mo i Rana fram til tirsdag denne uken registrert 2184 forenklede forelegg for brudd på Vegtrafikkens paragraf 23b for bruk av elektronisk utstyr i motorkjøretøy. I hele fjor ble det utstedt 1341 slike forelegg.
Hvert forelegg er på tusen kroner.