-
Electric byMEDHUS AS:
Detailer / Bilklargjører
-
RSA BIL Fredrikstad:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Fredrikstad
-
Autoringen AS:
Key Account Manager
-
RSA BIL Drammen:
Bilmekaniker/tekniker - RSA BIL Drammen
-
Sulland Bil Drammen:
Daglig Leder
-
Mobile AS:
Forhandlerutvikler servicemarked
-
Mobile AS:
Ambulerende kundemottager
-
RN Norge:
Warranty Specialist
-
RSA Bil Trondheim:
Bilselger - RSA Bil Trondheim
-
RSA Bil:
Mekaniker/tekniker - RSA BIL Trondheim
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
RSA BIL Kristiansand:
Servicerådgiver - RSA BIL Kristiansand
-
Motor Forum AS, Oslo:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo, Ryen Bruktbil:
Selger
-
RøhneSelmer AS:
Nybilselger – Privat og Næring
-
Bertel O. Steen Tønsberg:
Mekaniker/Tekniker
-
Møller Bil Skadesenter Orkdal:
Biloppretter/Lakkerer
-
Viking Kontroll AS:
Leder drift og utvikling
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
Skal etterutdanne 400.000 yrkessjåfører
Stor etterspørsel betyr for det første dyre kurs. Dessuten fryktes 30 prosent frafall av sjåfører.
Tallene 400.000 og 30 prosent gjelder England.
For det er ikke bare i Norge at det såkalte yrkessjåførdirektivet fra EU skaper bekymring og småpanikk i bransjen.
Engelske Skills for logistics, som er et overordnet offentlig støttet byrå for kompetanseutvikling i transportbransjen, går nå ut med kraftige varsler til transportbransjen i England.
De minner om at rundt 400.000 sjåfører må etterutdannes innen direktivet trår i kraft i 2014.
OG: Dersom alle transportbedrifter venter til nær deadline, kommer den store etterspørselen garantert til å bety svært dyre kurs. Dessuten at mange ganske enkelt ikke vil få gjennomført kurset i tide grunnet kapasitetsproblemer.
På generell basis frykter Skills for logistics et frafall fra sjåførstanden på hele 30 prosent, og det i en bransje som allerede sliter med tilgang på arbeidskraft.
Yrkessjåførdirektivet skal sikre høyere kompetanse hos yrkessjåfører. Den største konsekvensen for dagens sjåfører, er at de hvert femte år nå må gjennom et etterutdanningskurs på 35 timer.
Fristen for slike kurs slår forskjellig inn i forskjellige land.
I Norge er vi allerede godt i gang. De første kullene med bussjåfører må gjennomføre dette i år, mens de første kullene med lastebilsjåfører må gjennomføre i løpet av 2012.
Det er utløpsdatoen på førerkortet som avgjør hvilket år hver enkelt må gjennomføre kursene.
Med dagens fem års gyldighet på førerkortene, betyr det at hele den norske yrkessjåførstanden på rundt 50.000 personer må ha gjennomført slik etterutdanning innen utgangen av 2016.