Ledelsen i Hiab Norway høyner ambisjonene, etter at en ny avtale med Arka som forhandler er på plass. Fra venstre salgssjef Espen Solhaug, adm. direktør Tormod Ovesen, servicesjef Morten-Erik Haugen og produktsjef Johnny Gabrielsen.
Ledelsen i Hiab Norway høyner ambisjonene, etter at en ny avtale med Arka som forhandler er på plass. Fra venstre salgssjef Espen Solhaug, adm. direktør Tormod Ovesen, servicesjef Morten-Erik Haugen og produktsjef Johnny Gabrielsen.

Hiab og Arka: Fra Effer-konkurrenter til samarbeidspartnere

Tre år etter at Hiab AB kjøpte den italienske kranprodusenten Effer S.p.A. er en ny distribusjonsmodell for Effer-produktene i Norge på plass. Med Arka på laget tar Hiab Norway mål av seg til å bli størst i Norge innen lasthåndtering.

Publisert

Opprinnelig var det som kjent påbyggerselskapet Arka, en del av Strømberg Gruppen på Vestlandet, som var importør av Effer i Norge.

Det har de fortsatt som, også etter at Hiab AB kjøpte Effer S.p.A. i 2018, frem til i dag.

Nå har Hiab Norway overtatt eneansvar for importen av Effer kraner til Norge, samtidig som Arka fortsetter som eksklusiv forhandler av Effer-produktene. Arka får dermed også tilgang til Hiabs brede produktsortiment.

– Denne løsningen gir en god og oversiktlig markedssituasjon. Med Arka som eksklusiv forhandler og del av Hiab-familien har vi også fått et glimrende utgangspunkt for å realisere vår målsetting om å bli nummer en på lasthåndtering i Norge, sier adm. direktør Tormod Ovesen i Hiab Norge til YrkesBil.

Han er klar over at mange har vært nysgjerrige på fortsettelsen etter at Hiab kjøpte Effer i 2018.

– Årsaken til at avklaring på andre markeder ble prioritert foran Norge, var noe så enkelt som at Arka gjennom de siste tjue årene har bygget opp Effer i Norge fra null til å bli en sterk merkevare, ikke minst på Vestlandet og nordover. Dermed hastet det mer på andre markeder.

Det siste halvåret har det foregått forhandlinger mellom Arka, Hiab-konsernet og oss, og resultatet er altså at vi går over fra å ha Arka som konkurrent til å få dette kompetente selskapet som samarbeidspartner, sier Ovesen.

Han poengterer at målet er at selskapene sammen skal styrke vi ytterligere markedsposisjonene både for Hiab og Effer.

Arka vil med dette ha en komplett portefølje innen lasthåndtering, med sterke merkenavn som Hiab, Effer, Zepro og Multilift i sortimentet.

– Arka vil selvsagt opprettholde alle sine markedsforpliktelser på Effer produkter overfor gamle og nye kunder, og vil fremover i tillegg altså kunne tilby komplette ettermarkedstjenester for alle Hiab-produkter, sier Ovesen.

I fylkene Vestfold og Telemark, Viken, Innlandet og Oslo vil Hiabs egne selgere stå for salget av Effer.

Den nye løsningen vil også bety utvidet produktsortiment for Hiab i Norge.

– Ja, vi får nå kraner over 100 tonnmeter, helt opp til 300 tonnmeter. Et mer komplett utvalg gjør oss mer konkurransekraftige. Kunder som tidligere skulle ha en ekstra stor kran, måtte gå til andre. Skulle de da også ha en mindre kran i tillegg, var det ofte naturlig å velge også denne fra samme leverandør - alt på et sted er en konkurransefaktor, fastslår Tormod Ovesen.

Selv etter utvidelsen med Effer er det imidlertid Palfinger som er størst på kran her i landet.

– Men vi nærmer oss, og med en mer komplett portefølje, understreker Ovesen.

Påbygger-konsernet Arka, som ledes av Rolf Arne Rasmussen, fortsetter som Effer-forhandler, samtidig som de får tilgang på hele Hiabs produktspekter.
Påbygger-konsernet Arka, som ledes av Rolf Arne Rasmussen, fortsetter som Effer-forhandler, samtidig som de får tilgang på hele Hiabs produktspekter.

Rolf Arne Rasmussen, forretningsutvikler i Strømberggruppen som eier Arka, gleder seg til det nye samarbeidet og ser frem til videre vekst både for Hiab, Effer og Arka.

– Dette gir oss store muligheter til å ta nye steg og nye markedsandeler i Norge sammen med Hiab Norge. Hiab har svært gode produkter og et godt omdømme i markedet, så alt ligger til rette for at vi skal bli en sterk aktør fremover, sier Rasmussen.

**Les mer om det nye samarbeidet og Hiab Norways økte ambisjoner i utgave 10 av bladet YrkesBil, senere i oktober. Ikke abonnent? Bli det her**

Powered by Labrador CMS