MYE PÅ GANG: Circle K, Uno-X, Mer, Ionity, Eviny, Recharge og Kople har ulike tilbud av lading for tunge kjøretøy. Flere av aktørene har også spennende planer, men nesten samtlige peker på de samme utfordringene som forsinker utviklingen.
Foto: Brede Høgseth Wardrum
Stor oversikt: Her planlegger de lastebil-lading
YrkesBil har spurt flere store ladeoperatører hvilket tilbud de har for tunge kjøretøy i Norge i dag, hvilke planer de har fremover og hva som er de største hindringene i veien for utvikling av ladeinfrastrukturen.
Noen av svarene fra ladeoperatørene vil kanskje overraske.
Mens de fleste sier de gjerne vil ta del i det voksende markedet for lading av elektriske tunge kjøretøy, svarer noen aktører at de per i dag ikke har noen intensjoner eller planer for ladere beregnet spesielt for lastebiler.
YrkesBil har tidligere omtalt at de fem norske selskapene Tungbil Lading AS, Mer Norway AS, Fastcharge AS, St1 Norge AS og Circle K AS til sammen får 60 millioner kroner i støtte av Enova for å bygge offentlig tilgjengelige ladestasjoner for tunge elektriske kjøretøy. Stasjonene skal bygges langs bestemte korridorer i Sør-Norge, bestående av 19 stasjoner og 108 ladepunkter.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00