-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Biloppretter
Bilskadesenteret Voss AS
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Innkjøper
Møller Bil AS
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Romerike
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Serviceingeniør
Hyundai Motor Norway
-
Vedlikeholdstekniker
Bertel O. Steen Drammen
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Europa-nedtur - med noen lyspunkter
Da har også Europa startet på det nye registreringsåret – med en nedgang på 7,2 prosent for kommersielle kjøretøy. Dette ifølge ACEA – industriens europeiske paraplyorganisasjon.
Fjoråret endte 18,9 prosent under 2019. Men det tok seg opp mot slutten av året, i desember var nedgangen på bare 4,2 prosent og i noen segmenter var det sågar pluss.
Som vanlig betyr nedgangen hos varebilene mye – de utgjør 80 prosent av det samlede volumet og i fjor gikk denne gruppen ned med 17 prosent på årsbasis, eller 6 prosent i desember.
Faktisk økte nedgangen for biler under 3,5 tonn igjen i år. Januar fortalte om en nedgang på 7,1 prosent. Frankrike viste seg å være det eneste store markedet i pluss, med 7,4 prosent opp. Spania så en nedgang på 31,2 prosent, Tyskland minus 18,5 prosent og Italia sank med 8,2 prosent.
I segmentet for det ACEA kaller tunger biler – de over 16 tonn – var det en forsiktig nedgang igjen etter en desember som hadde vært opp 11,8 prosent. (Hele fjoråret endte 27,3 prosent bak). I januar endte denne gruppen 3,3 prosent under. Her var det Italia (+8,7 prosent) og Sentral Europa (8,7 prosent) som viste fremgang. Spania, Tyskland og Frankrike lå på mellom 5 og 10 prosent tilbakegang.
Biler over 3,5 tonn og opp til de aller tyngste avsluttet også fjoråret i pluss – med 7,1 prosent. Men hele året lå akkumulert 25,7 prosent etter 2019. Men også her endte det i minus i årets første måned. Minus 5,8 prosent for å være nøyaktig.
Her var igjen Italia i pluss, mens både Spania og Tyskland hadde litt over 10 prosent nedgang og Frankrike lå 5 prosent bak.
Signalene fra buss er ikke så lette å tolke, her henger salget på meget mer enn konjunkturer. I fjor endte det 20 prosent bak 2019 og også her slo desember til med et positivt resultat: 13,4 prosent opp.
I januar endte nedgangen på 24,1 prosent. Tre markeder hadde tosifret nedgang: Spania med 60,0 prosent, Tyskland med 27,3 prosent og Frankrike med minus 13,1.
Se ikke bort fra at det var mange som handlet det de kunne før nyttår og derfor spiste av 2021-salget.
En måned eller to til, og det blir lettere å skape seg et inntrykk.