Vidar Engen (t.v.) og Leif Engen i Au2 Norge AS har lang erfaring med bygging og salg av minibuss.
Vidar Engen (t.v.) og Leif Engen i Au2 Norge AS har lang erfaring med bygging og salg av minibuss.

Store på minibuss: – Markedet helt endret – nå handler alt om el-busser

– For nye mini- og midibusser handler nå så godt som alle henvendelser vi får om elbusser, og dette gjelder hele spekteret fra enkeltkunder til store anbud fra Ruter. I dag er det el som gjelder, fastslår Vidar Engen, daglig leder og styreleder i Au2 Norge i Spydeberg, en av landets ledende leverandører av minibusser.

Publisert

– Hele minibussmarkedet har endret seg fullstendig siden 2020, og dieselbiler er i dag i all hovedsak et bruktprodukt – nå er det eldrift alle vil ha. Et godt eksempel nylig, er en folkehøyse i Lofoten som skal ha ny buss til skoleturer. Med dagens fokus på miljø og bærekraft var diesel fullstendig uaktuelt, her skal det el-buss på plass, sier Engen.

– Pandemien endret veldig mye, og vi skal ikke legge skjul på at 2020 ble et veldig tøft år for oss. Bunnen falt ut av markedet, og flere kunder kunne ikke ta imot busser de hadde bestilt. Da korona slo inn, skulle vi selge et titalls midibusser i 2020. Vi fikk levert en - resten ble lagt på is, forteller han, og legger til at verden nå igjen ser mye bedre ut.

Familieselskap

– Ja, vi skal levere drøyt 30 elbusser i løpet av sommeren. Noen av dem bygger vi selv her i Spydeberg, men de fleste kommer fra Altas, vår mangeårige samarbeidspartner i Litauen. Og nå er det altså elektrisk drift alle skal ha, sier Vidar Engen.

Au2 Norge er et familieselskap i ordets rette betydning, med far Leif og sønn Vidar som gründere og nøkkelpersoner på driftssiden – og med May-Lill Engen . i den viktige kundestøttefunksjonen. Virksomheten startet Leif Engen i 2000 og siden 2011 har minibusser stått i fokus, de første årene hovedsakelig med egne påbygg.

FLERE MERKER: Au2 Norge og Altas Auto bygger mye på Mercedes-Benz. Her er også en elektrisk Maxus bygget for VY-eide Minibuss 24/7.
FLERE MERKER: Au2 Norge og Altas Auto bygger mye på Mercedes-Benz. Her er også en elektrisk Maxus bygget for VY-eide Minibuss 24/7.

Hovedleverandør i Litauen

I 2012 startet samarbeidet med Altas, og siden da har minibuss-pilen stort sett bare pekt oppover. Med unntak for en liten pandemi, da...

Mini- og midibusser har altså firmaet hatt som virksomhetsområde siden tidlig på 2000-tallet. I tillegg tilbyr de gjennom Autoutdanning AS YSK-kurs for yrkessjåfører både på gods- og persontransport.

«Alle anbud går nå på elektrisk drift, men i dette ligger også en kostnadsutfordring. Med den høyere prisen, trenger operatørene også å kunne ta mer betalt for kjøringen»

Vidar Engen, Au2 Norge AS

I bygget i Spydeberg er det i dag 13 ansatte som har sitt daglige virke. Dette omfatter også et nyttekjøretøyverksted.

Firmaets hovedleverandør av busser er Altas i Litauen som er en av de største i Europa på sitt område, med en årsproduksjon på noe over 800 busser fra et produksjonsanlegg på drøyt 8.000 kvm ved hovedstaden Vilnius. Hittil har Au2 Norge – som tidligere het Altas Auto Norge – vært med på å levereerundt 500 mini- og midibusser fra Litauen.

Mest 10 – 12 seter

Au2 Norge leverer minibusser for 10/12 og opptil 17 seter, og midibusser opp til 29 seter. I tillegg kommer for eksempel skolebusser og spesialkjøretøy og cellebiler til kriminalomsorgen.

– Vi er med i de fleste anbud på disse områdene. For elektriske minibusser i dag, handler det meste om 10-12-setere som bygges på mindrevarebil-chassis som Fiat E-Ducato eller Maxus e-deliver9 . Her starter ofte jobben med å skjære ut vinduer i varebilsidene.

En spesiell utfordring i dag, er at ingen leverandør ennå har et renbygd el-chassis som passer til 17-setere, som vi har bygget på Sprinter eller MAN TGE. Prisforskjellen mellom de små og 17-seterne blir derfor fort en rund million.

En million ekstra

Altas har riktig nok samarbeid med en batterifabrikk i Litauen, men for busser på denne størrelsen må man altså bygge om helt fra diesel-chassis, og skreddersøm er som kjent dyrt. Mens 10- og 12-setere ender på rundt 1,1 til 1,4 millioner, avhengig av utstyr og utførelse, må man altså plusse på en million til for å få en 17-seter. Da blir det veldig dyre ekstra seter, forteller Vidar Engen.

OMFATTENDE: Mange av bilene gjennomgår store ombygging.
OMFATTENDE: Mange av bilene gjennomgår store ombygging.

Han legger til at firmaet har hatt et særlig godt grep på minibusser til taxi- og turisetkjøring, med komfortable biler med klimaanlegg på taket og høy kvalitet på seter og innredning. Dette bygger Au2 Norge videre på nå, men altså med elektrisk fremdrift i stedet for dieselmotor

Fire helelektriske

– Lang erfaring med utvikling og produksjon av minibusser har gitt oss et godt utgangspunkt for å levere el-busser av høy kvalitet til forskjellige bruksområder. For tiden har vi helelektriske modeller under produksjon basert på Fiat og Maxus og har også levert elbuss bygget på MAN, sier han.

Det norske minibuss-markedet er rundt 350 – 400 busser årlig, med Mercedes-Benz som den største leverandøren. Den største andelen er anbud, og i tillegg kommer taxi-biler, små turistbusser og enkeltkunder.

– De fleste anbud går nå på elektrisk drift, men i dette ligger også en kostnadsutfordring. Med den høyere prisen, trenger operatørene også å kunne ta mer betalt for kjøringen, fastslår Vidar Engen, som ser frem til at det etter hvert kommer en ektebygd el-versjon for 16- og 17-setere fra de store produsentene.

Adventure-innredning

Som for personbiler er det også nye merker på vei inn til Norge på minibusser. Vi har jobbet med flere merker da vi øsnker å mæte den etterspøreselen som er i markedet med riktige produkter.. Engen blant annet tror det nye agenturet eVersum skal bidra til dette med sine mellomstore by og shuttlebusser.

– Målet er å levere fra 50 til 100 eVersum busser i Norge i løpet av en 2-års periode, sier han.

– Hva har dere mest fokus på for tiden?

– Vi jobber mye med anbud på påbygg. Det handler om cellebiler til kriminalomsorgen, hundebiler til samme kunde, servicebiler for entreprenører - og litt til.

– Litt til?

– Ja, i den senere tiden har vi fått flere bestillinger på det vi kan kalle adventure-innredninger. Kort forklart er dette biler som innredes for overnatting og matlaging for aktive kunder som skal bruke bilen som base for klatring, surfing, fiskeekspedisjoner, jakt – alt som preger en aktiv fritid, sier Vidar Engen.

TREND: Denne type innredning med bo-muligheter får Au2 Norge stadig flere forespørsler om.
TREND: Denne type innredning med bo-muligheter får Au2 Norge stadig flere forespørsler om.
Powered by Labrador CMS