-
Birger N. Haug Oslo:
Driftsleder Delelager
-
Bulder Verksted AS:
Mekaniker lette kjøretøy
-
ExhibitionPoint AS:
Avdelingsleder
-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Ny sertifisering for tilgang til teknisk informasjon
Uavhengige verkstedaktører må om kort tid være SERMI-sertifiserte for å få tilgang til sikkerhetsinformasjon som er nødvendig for reparasjon og vedlikehold av kjøretøy.
Kommende nye EU-regler gjør at uavhengige aktører må være SERMI-sertifiserte for å få tilgang til sikkerhetsinformasjon som er nødvendig for reparasjon og vedlikehold av kjøretøy.
De nye kravene skulle opprinnelig vært innført i hele EU den 1. august 2023, men det har siden blitt besluttet at SERMI-ordningen skal implementeres gradvis etter hvert som de enkelte landene er klare.
– SERMI har varslet om at startdato for Norge vil bli annonsert i starten av desember, sier Jan Erik Johansen i Kiwa, som leverer tjenester innen testing, inspeksjon og sertifisering.
I Norge er Kiwa akkreditert. Johansen er leder for teknisk kontrollorgan og personellsertifisering og bekrefter at kravene allerede ble gjeldene i Sverige fra 1. oktober.
Danmark og Finland har fått startdato 1. februar 2024.
Klare til å sertifisere
Selv om Norge ikke har fått en offisiell startdato, er Kiwa i gang med prosessen for å sertifisere verksteder.
– Vi er i kontakt med den europeiske SERMI-organisasjonen via vår avdeling i Nederland. I Norge har Kiwa fått aksept til å utstede sertifikater på grunnlag av akkreditering til Kiwa i Sverige, sier Sales & Business Development Manager, Roar Gudbrandsen.
– Vi har fått en del henvendelser, og har allerede sendt tilbud med prisestimat til flere, forteller Gudbrandsen.
– Det kan være en fordel å komme i gang med SERMI-sertifiseringen nå, siden det vil ta litt tid fra prosessen begynner til sertifikatene blir utstedt.
– Vi forventer at så snart startdatoen for Norge blir offentliggjort, vil mange ønske å sertifisere seg så snart som mulig, og da blir det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder.
– Styrker konkurranseforholdet
Daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL), Arild Hansen, mener ordningen vil innebære et kvalitetsløft for den frie bransjen.
– Det er min oppfatning at SERMI vil styrke konkurranseforholdet i markedet, sier Arild Hansen.
– Ved at det stilles krav til virksomheten og de ansatte, blant annet at det må forevises politiattest, vil det også fungere som en ryddeprosess i bransjen.
– SERMI-godkjenningen gjelder per i dag tilgang til teknisk informasjon som er nødvendig for å reparere og vedlikeholde kjøretøy som er utstyrt med sikkerhetssystemer og andre avanserte teknologier.