-
Harald A. Møller AS:
Prisanalytiker
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
DNB:
Rådgiver/Fagansvarlig - Autolease Norge Teknisk avdeling
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Gol
-
DRIVE Mobility AS:
KAM / Salgansvarlig
-
Storebrand:
Biltekniske konsulenter/takstmann
-
Werksta:
Verkstedleder
-
Møller Bil Orkdal:
Bruktbilsjef
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Gumpens Auto Grenland:
Daglig leder
-
Gumpens Auto Grenland:
Biloppretter
-
Team Verksted AS:
Karosseriavdelingen
-
Team Verksted AS:
Industrimekaniker
-
Berg Auto AS:
Team leder / Garanti behandler og Bilmekaniker med fagbrev
-
Tryg:
Salgssjef
-
Motor Forum AS, Larvik:
Daglig leder
-
Tønsberg Autoservice AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Ny sertifisering for tilgang til teknisk informasjon
Uavhengige verkstedaktører må om kort tid være SERMI-sertifiserte for å få tilgang til sikkerhetsinformasjon som er nødvendig for reparasjon og vedlikehold av kjøretøy.
Kommende nye EU-regler gjør at uavhengige aktører må være SERMI-sertifiserte for å få tilgang til sikkerhetsinformasjon som er nødvendig for reparasjon og vedlikehold av kjøretøy.
De nye kravene skulle opprinnelig vært innført i hele EU den 1. august 2023, men det har siden blitt besluttet at SERMI-ordningen skal implementeres gradvis etter hvert som de enkelte landene er klare.
– SERMI har varslet om at startdato for Norge vil bli annonsert i starten av desember, sier Jan Erik Johansen i Kiwa, som leverer tjenester innen testing, inspeksjon og sertifisering.

I Norge er Kiwa akkreditert. Johansen er leder for teknisk kontrollorgan og personellsertifisering og bekrefter at kravene allerede ble gjeldene i Sverige fra 1. oktober.
Danmark og Finland har fått startdato 1. februar 2024.
Klare til å sertifisere
Selv om Norge ikke har fått en offisiell startdato, er Kiwa i gang med prosessen for å sertifisere verksteder.
– Vi er i kontakt med den europeiske SERMI-organisasjonen via vår avdeling i Nederland. I Norge har Kiwa fått aksept til å utstede sertifikater på grunnlag av akkreditering til Kiwa i Sverige, sier Sales & Business Development Manager, Roar Gudbrandsen.
– Vi har fått en del henvendelser, og har allerede sendt tilbud med prisestimat til flere, forteller Gudbrandsen.
– Det kan være en fordel å komme i gang med SERMI-sertifiseringen nå, siden det vil ta litt tid fra prosessen begynner til sertifikatene blir utstedt.
– Vi forventer at så snart startdatoen for Norge blir offentliggjort, vil mange ønske å sertifisere seg så snart som mulig, og da blir det førstemann til mølla-prinsippet som gjelder.
– Styrker konkurranseforholdet
Daglig leder i Autobransjens Leverandørforening (ABL), Arild Hansen, mener ordningen vil innebære et kvalitetsløft for den frie bransjen.
– Det er min oppfatning at SERMI vil styrke konkurranseforholdet i markedet, sier Arild Hansen.

– Ved at det stilles krav til virksomheten og de ansatte, blant annet at det må forevises politiattest, vil det også fungere som en ryddeprosess i bransjen.
– SERMI-godkjenningen gjelder per i dag tilgang til teknisk informasjon som er nødvendig for å reparere og vedlikeholde kjøretøy som er utstyrt med sikkerhetssystemer og andre avanserte teknologier.