-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Motor Forum AS Bergen:
Ettermarkedsleder
-
Motor Forum AS Telemark:
Regnskapsansvarlig
-
Werksta Bergen Åsane:
Verkstedleder
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
Flex1One AS:
Driftsansvarlig
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Steinkjer
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Hyundai Motor Norway:
Regional Sales Consultant
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Skadesenter Alnabru:
Bilskadereparatør
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Salgssjef Volvo Car Ryen
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Autoringen Oslo AS:
Takstmann
-
Motor Forum AS, Oslo:
Teamleder Verksted
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Nybilselger
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Bilco Hønefoss AS:
Mekaniker
-
Hyundai Motor Norway:
Service Enigneer
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist

Vil ha flere hengere inn til sjekk
Nye regler gjør at mange biler med tilhenger kan sette opp farten på norske veier. I år bør flere starte sesongen med en sikkerhetssjekk, mener verkstedaktør.
I fjor vår kom regler som kan gi visse tilhengere godkjenning fra Statens vegvesen til å trekkes i 100 kilometer i timen.
Hvis hengeren er eldre enn fire år må den først ha en godkjent EU-kontroll, som må gjentas hvert annet år.
Samtidig ble fartsgrensen for alle andre tilhengere økt til 80 kilometer i timen, uten krav om ny teknisk godkjenning. Den tidligere grensen på 60 for tilhengere uten bremser ble opphevet.
– Når alle tilhengere nå kan trekkes i 80 kilometer i timen, og noen helt opp i 100, blir det viktig at eierne denne våren er ekstra påpasselige med å kontrollere den tekniske tilstanden, sier Katrine Køste, kjedeleder i AutoMester, i en pressemelding.
Mange av kjedens 220 verksteder opplever denne våren økt etterspørsel etter tjenester knyttet til hengere.
– Noen vil sjekke at redskapen er i orden før høysesongen. Andre ønsker å få gjennomført de nødvendige kontrollene som trengs for å få en såkalt Tempo 100-godkjenning. Vi ser betydelig interesse for å skaffe seg denne, sier Køste.
Finner ofte feil
Alle tilhengere bør sjekkes med jevne mellomrom, selv om det ikke er påbudt, mener bransjefolk.
– Vår erfaring er at mange har feil som bør utbedres. Flere burde sørge for jevnlig ettersyn. Hos oss har vi et eget serviceprogram for dette, sier Leif Arne Eriksen, driftssjef i Mjøsbil.
Selskapet består av åtte avdelinger i Innlandet. De fleste av dem omfatter verkstedtjenester for både bil og henger, samt salg av tilhengere.
– Det er stor variasjon i størrelser og bruksområder, men det går mest av typiske hagehengere, som mange benytter hjemme og på hytta gjennom sommeren, sier Eriksen.
Dårlige bremser
Etterspørselen etter kontroll og reparasjon av tilhengere vil øke betydelig etter hvert som flere vil søke Tempo 100-godkjenning, mener Bjørn Standal, styreleder i Fixbil. Gruppen omfatter 10 mekaniske verksteder i Bergensregionen.
– Da må feil og mangler utbedres først. Det vi ser mest av er dårlige bremser. Det gjelder ikke minst båthengere, som er særlig utsatt hvis de kjøres for langt ut i vannet. Stans ved vannkanten for ikke å skade hengeren, råder Standal.
Også Katrine Køste i AutoMester bekrefter at feil med bremsene ses jevnlig ved kontroll av tilhengere. Det samme gjelder dårlige drag, som forbinder bil og henger, og slitte hjullagre.
– Mange slike feil rettes ved service og eventuelt EU-kontroll på verkstedene våre. Da kan vi også klargjøre for Tempo-100-godkjenning. Godt vedlikehold er viktig for alle typer hengere, selv om de ikke skal trekkes raskere enn 80 kilometer i timen, sier Katrine Køste.