Sing Auto
Kinesisk satsing på kjølevarer
SingAuto er navnet på en oppstart-bedrift som skal jobbe for komplette kjølevare-kjeder. Deres innsats skal først og fremst ligge på transport, med spesialkonstruerte varebiler.
Det finnes selvfølgelig data for
denne type virksomhet også. I Kina ble det solgt 52.000 kjølebiler i 2022, en
nedgang på 35 %, men salget tok seg forsiktig opp i fjor. Dieseldrift for 83 %
av dem, bensin for 11 % – batterielektrisk for resten.
Den lave el-andelen er i seg
selv underlig. En rekke storbyer har fordeler for slike varebiler. For eksempel
bruk av bussfil eller gratis parkering i inntil to timer.
Det finnes også planer for
kjølevare-virksomheten. Langt inne i den 14. fem-års planen (som gjelder ut
neste år) ligger noe som på engelsk heter Cold Chain Logistics Plan, som blant
annet legger opp til en spesialisering av distribusjonen med slike varer.
Allerede betalende abonnent på papirutgaven?
Få digital tilgang uten ekstra kostnad
Registrer deg her
Gratis prøveperiode!
Få digital tilgang i 2 måneder
- helt uforpliktende
Registrer deg her
Har din prøveperiode gått ut?
Se våre alternativer for abonnement
Klikk her
Ønsker du abonnement for flere brukere kan du kontakte oss på e-post: abo@bilforlaget.no eller tlf: 23 03 66 00